UAD Space Echo RE-201

Nolet

verkeerd in goede staat
Wat nieuws over de komende UAD emulatie van de Space Echo ....yummie...

From the AES newsletter:

Roland RE-201 Space Echo
Tape Echo & Spring Reverb

In 1973, Roland created the Space Echo system that utilized multiple play heads to create warm, highly adjustable echo effects, which added wonderful tape character and chaos to performances and recordings. The Space Echo can be heard on numerous recordings, from 70’s space rock like Pink Floyd and David Bowie, to countless Reggae and Dub albums, to more recent electronic and electronic-crossover bands like Portishead and Radiohead. Universal Audio has been entrusted by Roland to re-create the highly beloved RE-201 unit, considered the best of the Space Echo line. Our team spent over a year developing our RE-201 Space Echo, which truly captures the physical behaviour of this complex device “warts and all”, down to the distortion, wow and flutter, pitch shifting, and warmth that tape based delays are famous for; but our plug-in goes even further, capturing the complex self-oscillation that makes the Space Echo more than an effect, but a unique instrument unto itself.

UA’s RE-201 Space Echo faithfully retains all the controls and features of the original, such as the Mode Selector for various head combinations, Repeat Rate for fine timing control, and Intensity which sets repeat count and allows the unit achieve self-oscillation. The all-important Echo/Normal “Dub” switch is retained for muting, as well as the tone controls. Last but certainly not least, the atmospheric shimmer of the Space Echo’s spring reverb is faithfully captured, putting this fantastic plug-in on par with the original unit as a tool of infinite creativity. Our emulation also adds substantial “digital only” features like host Tempo Sync, Output Volume, Echo and Reverb Pan, plus a clever Tape Select switch which allows the user to select between three distinct grades of tape loop quality; new, used and distressed.

• Meticulous model of original Roland RE-201 Space Echo
• Tape echo modeling, complete with saturation, wow & flutter, and splice
• Incredible tape oscillation effects and spring reverb emulation
• Entrusted by Roland for accurate analog modeling
• Original features like Mode Selector, Intensity and “Dub” switch
• Digital only features like tempo sync, effects pan, and tape select
• Tape loops modeled from original Roland tape loops
• User selectable tape loops from New to Distressed
• Spring modeled from the commonly updated “Accutronics” tank

op het origineel zit toch geen dub knop? (bedoelen ze daarmee de soundonsound van de 301?)

enneh mole, koop jij lekker een originele (van mij!)

of het een echte vervanger is voor de ouwe trouwe re201, vraag ik me af, dat zal toch net zoiets zijn als een minimoog of een arturia minimoog, maar namaaksel als de danelectro reel echo en andere worden zo wel overbodig (als je een pc hebt). en ik zag dat digitaal nog een paar leuke extra's bood.

Ben benieuwd.. Ik vind de RE201 zo lekker ranzig dat het me zou verbazen als de digi variant echt zo gaat klinken..

"Incredible tape oscillation effects and spring reverb emulation" Jajaja.. ik moet het nog horen..

R

Neenee Leo Zo'n ouwe afgeragde space echo zeker :D :D :D :D
Die hoef ik niet (en nou niet zeggen dat je t op n ouwe fiets moet leren, daar trap ik niet in)

Grapje

Ik denk alleen dat wanneer de kwaliteit zo is als ik van universal audio gewend ben, ik echt niet meer op het origineel hoef te azen. Edit: Ik wil daarmee geen hardware software oorlog starten hoor, maar ik durf toch wel de stelling aan dat de emulaties van de UAD toch zeker tot de beste behoren. /Edit

Leuk hoe iedereen al een mening heeft over iets dat ze nog nooit gehoord hebben. Ik wacht gewoon af en zie dan wel hoe het klinkt. De CE-1 emulatie was echt bizar goed...nog nooit zo iets wiebeligs, stoffigs, vloeibaars uit een plugin gehoord. Erg analoog-achtig was dat...

Orgineel is toch ook niet via midi te syncen?

De standaard delays van UAD-1 trouwens ook niet.

Origineel geplaatst door fuse

Wel hoor, sinds de laatste update is alles syncbaar. Echo's, tremolo's, phasers...de hele ratteplan.

Origineel geplaatst door Nolet
Wel hoor, sinds de laatste update is alles syncbaar. Echo's, tremolo's, phasers...de hele ratteplan.

shit Nolet
Jij bent poepiesnel
Was ik net ook al aan ut tiepen. Wel syncbaar dusssss

Leuk hoe iedereen al een mening heeft over iets dat ze nog nooit gehoord hebben.

In jou originele post staat toch ook 'yummie', dus de pot verwijt de ketel :smeris:

Anyhow, supernieuws iig, 't is UAD die dit doet dus ik zeg bij deze ook alvast 'yummie' :halleluja

Origineel geplaatst door fuse

Klopt helemaal! de originele Re201 is niet via midi te syncen.

Re: Re: UAD Space Echo RE-201

Re: Re: UAD Space Echo RE-201

Origineel geplaatst door Leo
Jij hebt m toch ook nog niet gehoord??

Nopes, maar ik zeg alleen maar dat ik de specs wel leuk vind klinken. Gewoon de hoeveelheid moeite die ze er blijkbaar insteken. Jij begint meteen over dat het wel niet zo goed als het origineel zal zijn...ach laat ook maar....miereneuker! ;)

joh maak je niet druk. jij leest veel meer dan ik heb geschreven.
ik betwijfel neit dat ie goed zal zijn en veel voordelen heeft boven het origineel, maar wilde alleen maar zeggen dat er altijd wel wat verschil blijft tussen origineel en namaak (excusez le mot).

heb je iets verkeerd gegeten of heb je gewoon een hekel aan me zonder dat je me kent, dat je zo reageert?!

Re: Re: Re: UAD Space Echo RE-201

Re: Re: Re: UAD Space Echo RE-201

Nopes, maar ik zeg alleen maar dat ik de specs wel leuk vind klinken. Gewoon de hoeveelheid moeite die ze er blijkbaar insteken. Jij begint meteen over dat het wel niet zo goed als het origineel zal zijn...ach laat ook maar....miereneuker! ;)

Het moet zijn mierenneuker Nolet
:D :D :D

Origineel geplaatst door Leo
joh maak je niet druk. jij leest veel meer dan ik heb geschreven.
ik betwijfel neit dat ie goed zal zijn en veel voordelen heeft boven het origineel, maar wilde alleen maar zeggen dat er altijd wel wat verschil blijft tussen origineel en namaak (excusez le mot).

heb je iets verkeerd gegeten of heb je gewoon een hekel aan me zonder dat je me kent, dat je zo reageert?!

Dat laatste..hihi...8)

Toch wel leuk he dat mensen die zweren bij digitale clean-ness maar wat graag een instrument willen emuleren waar je 30dB aan ruis extragratis bij krijgt.. (digi-analoog battle, keep it comin')
Wat je ook niet kunt emuleren is het onweer effect van de veerecho als je de 201 een ros verkoopt. :D

Maar goed, ik vind het wel leuk hoor dat ge-emuleer.. Maar ik blijf het allemaal nogal nep vinden.

Origineel geplaatst door Arv
Toch wel leuk he dat mensen die zweren bij digitale clean-ness maar wat graag een instrument willen emuleren waar je 30dB aan ruis extragratis bij krijgt.. (digi-analoog battle, keep it comin')
Wat je ook niet kunt emuleren is het onweer effect van de veerecho als je de 201 een ros verkoopt. :D

Maar goed, ik vind het wel leuk hoor dat ge-emuleer.. Maar ik blijf het allemaal nogal nep vinden.

Dat is leuk ja...mijn kleine ampje met Accutronics Spring doet dat heel goed....

Back