www.tabsrus.nl zit ook vol met prima spul.
Dat wil zeggen, ze kloppen vaak, of zijn goed genoeg.
In 'mijn' bands worden voornamelijk covers gespeeld.
Het uitzoeken is dan een kwestie van het origineel op je koptelefoon, luisteren, en opschrijven. Vooral veel luisteren. Je komt dan wel eens een accoord tegen wat je niet echt kan plaatsen.
Dan wil zo'n tab wel eens helpen. In 'I will survive' (how low can we go) zit bijboorbeeld een accoord wat ik zo 1-2-3 niet wist te plaatsen. Het leek een D-mineur, maar toch ook weer iets met een B er in. De bijbehorende tab - van goede kwaliteit - bracht me op het goede spoor: dat was dus een B0 (B-nul): B-D-F-A. Een soort D-mineur met een B als grondtoon, zeg maar. En dat bleek inderdaad overeen te komen met wat ik hoorde.
Maar er zijn er zat die niet kloppen, of een simpelere versie weergeven, of vrolijk afwijken van de originele toonsoort.
Net als midi-files. Daar zit ook veel kaf tussen het koren.
Mijn werkwijze:
- mp3/cd regelen met het origineel
- veel luisteren en vastleggen (doe ik in een spreadsheet)
- goede midi-file erbij halen voor het gemak (als de drummer bijvoorbeeld niet kan, zetten we de 'doos' aan)
- tabje erbij, en goed controleren en waar nodig aanpassen
- lyrics erbij halen, en ook die goed controleren. ook daar rammelt er nog wel eens wat
En dat hele zooitje vervolgens op de site van de band mikken, zodat de rest van de band er ook wat aan heeft. En zodat we ook allemaal hetzefde nummer spelen.