Tabs, wie gebruikt ze?

Arv

Robot
Ik vroeg me af wie van jullie bekend zijn met zogenaamde 'tabs' of 'Tablatuur'. Dit zijn stukken muziek (meestal voor bas/gitaar enof drums) die een speciale manier zijn weergegeven met ASCII.

Dit is een vrij grote site:
http://www.mxtabs.net/

Ik ben er vrij nieuw in maar ik zie wel een bruikbaar iets in het inprogrammeren van ritmes en baslijntjes enzo..

Guitar-tabs?

Guitar-tabs?

Heel af en toe zoek ik aan de hand van Guitar-tabs een accoordenschema uit... maar meestal lukt me dat zonder tabs ook wel (achter de piano).

Alleen voor in de afwasmasjien. :)

Als ik gitaar nodig heb bel ik wel even rond. Werkt veel makkelijker. :D

Ja okee gevoel ja. Ik bedoel eigenlijk dat dit eerste ideetjes kunnen zijn voor verder uitwerken enzo. Heel ingewikkelde drumpartijen staan er tussen en die klinken (als je een tijd aan het programmeren bent geweest waarschijnlijk) op een drumcompu best wel cool.

Speel alleen op gehoor. Ik laat meestal een paar cd's draaien en verzin een baslijntje erdoorheen. Als ik een leuk melodietje heb ga ik eerst de ritmepartijen proberen uit te werken en dan ga ik het baslijntje erdoorgooien en komt de rest van de song.

Maar goed, die site komt goed van pas aangezien ik bas wil leren spelen.

ik gebruik t wel eens voor gitaar, zo heb ik aan de hand van tabs het introotje van "stairway to heaven" leren spelen. Voor gewoon akkoorden zijn uiteraard gewoon de aanduidingen "A" "Am" etc etc veruit het beste/simpelste, maar voor (moeilijke) pluk-riedeltjes vind ik tabs een heel intuitieve manier voor notatie (bij noten is het niet duidelijk op welke snaar je welke noot moet spelen)

[edit] het is trouwens voor weinigen a vue te doen. De meeste mensen leren de tab uit het hoofd [/edit]

tabs zijn okee, vooral voor gitaar.
niet dat ik geen noten kan lezen, maar tabs zijn gewoon vet makkelijk. ik ken ook mensen die uit principe alleen maar van notenschrift spelen, maar dat is natuurlijk elitair snobisme.

het jammere aan die internet tabs [in tegenstelling tot muziektijdschriften-tabs] is dat ze meestal in elkaar geknutseld zijn door amateurs en derhalve weinig tot niks te maken hebben met wat er nou daadwerkelijk gespeeld wordt in het originele nummer.

Ik ben wel benieuwd of iemand een site kent waar tabs staan voor meer electronische muziek.

MXtabs ligt er op dit moment uit.

Ik ben namelijk op zoek naar de Tab van "Theme from Ernest Borgnine" van squarepusher.
Ik kan wel wat basstabs van squarepusher vinden, maar deze dus niet.

Ik kan wel wat basstabs van squarepusher vinden, maar deze dus niet.

En waar vind jij die basstabs van ome Hoekduwer dan? Die wil ik namelijk ook wel even hebbuh.

ens:maffia:

Origineel geplaatst door Ensemble
Hoekduwer

tis toch vierkant-duwer dan (watbeniktocheenbetweter....)

maarre, guitar tabs zijn erg handig, maar je moet het wel spelen op gitaar. iets van tab spelen op toetsen vind ik niet te doen, bij tabs denk ik altijd meer in grepen en zo, helemaal niet van: e,a,d,b en zo. maar wel van terts kwart kwint.

dus relatief en niet absoluut.

meer mensen die zo tabs lezen?

bliepbliep

www.tabsrus.nl zit ook vol met prima spul.
Dat wil zeggen, ze kloppen vaak, of zijn goed genoeg.
In 'mijn' bands worden voornamelijk covers gespeeld.
Het uitzoeken is dan een kwestie van het origineel op je koptelefoon, luisteren, en opschrijven. Vooral veel luisteren. Je komt dan wel eens een accoord tegen wat je niet echt kan plaatsen.
Dan wil zo'n tab wel eens helpen. In 'I will survive' (how low can we go) zit bijboorbeeld een accoord wat ik zo 1-2-3 niet wist te plaatsen. Het leek een D-mineur, maar toch ook weer iets met een B er in. De bijbehorende tab - van goede kwaliteit - bracht me op het goede spoor: dat was dus een B0 (B-nul): B-D-F-A. Een soort D-mineur met een B als grondtoon, zeg maar. En dat bleek inderdaad overeen te komen met wat ik hoorde.
Maar er zijn er zat die niet kloppen, of een simpelere versie weergeven, of vrolijk afwijken van de originele toonsoort.
Net als midi-files. Daar zit ook veel kaf tussen het koren.

Mijn werkwijze:
- mp3/cd regelen met het origineel
- veel luisteren en vastleggen (doe ik in een spreadsheet)
- goede midi-file erbij halen voor het gemak (als de drummer bijvoorbeeld niet kan, zetten we de 'doos' aan)
- tabje erbij, en goed controleren en waar nodig aanpassen
- lyrics erbij halen, en ook die goed controleren. ook daar rammelt er nog wel eens wat
En dat hele zooitje vervolgens op de site van de band mikken, zodat de rest van de band er ook wat aan heeft. En zodat we ook allemaal hetzefde nummer spelen.

Nog even vergeten te vermelden: ik ga wel altijd voor de chord-tabs, niet de échte gitaar- dan wel bas-tabs.

Chordtabs zijn voor toetsenisten ook handig vind ik. En op betweters reageer ik niet:maffia:

squarepusher tabs o.a. hier:

http://www.azchords.com/s/squarepusher-tabs-9557.html

http://www.fretplay.com/tabs/s/squarepusher/

en hier, maar daar werken niet alle links

http://www.911tabs.com/tabs/s/squarepusher/

Maar goed, nog steeds geen tab voor Theme from Borgnine.

Das jammer, want die wil ik wel eens in m'n 202 knallen en kijken of ik er een beetje hetzelfde geluid uit kan halen.
Ik ben er mee bezig geweest, maar het lukt niet helemaal (nee ga het niet coveren of wat dan ook, het is gewoon voor de lol en omdat die melodielijn gewoon echt prachtig is!!)

En voor de mensen die deze track niet kennen; bij deze de intro, gemaakt met een SH-101 met wat reverb.

Wellicht dat de betere spelers onder ons dit wel kunnen omzetten in een notenschema 8)

Attachments

• ernest borgnine snippet.mp3
    844,3 KB · Bekeken: 126
Back