Roland SH-101 ?

Arnoid

Ouwe rot
Ik ga mij binnenkort een roland sh-101 aanschaffen maar ik heb hierover nog een paar vraagjes.
-Dus de SH-101 heef geen midi maar wel een cv/gate, nu ik heb een acidlab bassline met een cv/gate uitgang mij vraag is of hij de informatie van de interne sequencer zal doorsturen ( de noten, de steps enz.) van de acidlab of dat hij gewoon de sh-101 zal syncen ermee. Dus iedereen die in een acidlab en een sh-101 zou mij op deze vraag moeten kunnen beantwoorden.
-En wat zijn andere mogelijkheden voor deze machine aan te sturen of te syncen of is het beter dat je de interne sequencer gebruikt?

=)

Antwoord op vraag 2:

Ik gebruik een doepfer MCV8 (MIDI to CV converter) om mijn SH101 aan te sturen. Ofwel er gaat midi uit mijn cubase sequencer, die gaat vervolgens in de Doepfer en die gaat dan weer in de vorm van CV/gate naar de SH101... werkt prima...

Je kan de 101 syncen door de trigger outputs van je 707 aan te sluiten op de clock ingang van de 101. Elke noot/step die je in de seq. van de 707 aanzet, triggert een noot in de 101. Je moet dan wel een seq. in de 101 programmeren die past bij de triggers uit je 707...

Origineel geplaatst door Arnoid
dus als je bvb 16 steps van je tr-707 aanzet kun je maken wat je wil op de sh-101?

Ongeveer ja. De trigger out werkt op de Rimshot, dus steeds als je een Rimshot programmeert, stuurt de 707 een triggersignaal uit. Op de 101 kun je maximaal 100 noten programmeren en met bijvoorbeeld de hold functie kun je fijne slides maken. Je kunt uiteraard ook kiezen om de arpeggiator via de trigger aan te sturen.

als die acidlab een cv/gate converter heeft, dan kan je daar de sh mee aansturen. dan speelt hij wel dezelfde lijn als de acidlab. als je het volume daarvan afzet, kan je de twee wel om de beurt sequencen natuurlijk. en multitracken. deed dat vroeger via mijn protone, de sh sequencen. werkt perfect.

Omdat ik op dit moment geen computer thuis heb, gebruik ik een hele simpele set up. Mijn SCI Mulitrak is de midi clock (hierin kan ik 4 sporen opnemen (geluidsbron de multitrak) van 6 sequences, dus totaal 24 sequences), De midi out gaat naar de midi in van de Kenton die in sync mode staat en de clock van de SH101 aanstuurt. Ik gebruik dus de interne sequencer van de SH101. De midi out van de kenton gaat naar de RX8 drumcomputer, midi out daarvan naar mijn MS2000 en die weer naar de midi in van de mulitrak.

Back