Roland SH-101 ?

Origineel geplaatst door Arnoid
En als je wel een computer in huis hebt kun je hem dan aansturen daarmee met cubase ofzo ?

Ja geen enkel probleem.

Arnoid, je kan de 101 alleen sequencen met een computer als je een midi-cv/gate convertor gebruikt. De sequences sla je dan op in je PC/MAC en niet in de 101. De 101 heeft (met batterijen erin) 1 geheugen voor een sequence die er echt in blijft.

Je voorbeeld met de 707 kan maar op 1 manier: de interne seq. van de 101 wordt getriggerd door de trigger out van de 707. De 707 timed je sequence, maar de noten (en evt slides) zitten in de 101 en gaan dus verloren zonder batterijen in de 101. Opschrijven dus!! :)

Tuurlijk wil ik ook wel de sequences veranderen, maar de oude niet vergeten. Ik gebruik daar een hele simpele notatie voor (op papier). Even ervan uitgaand dat je een 4/4 maat gebruikt en een 1/16e sequence:

| . . . | . . . | . . . | . . .

De | is de tel; verder zet je dan waar je wil de noot, Bijvoorbeeld:

| . . . | . . . | . . . | . . .

A C D Bb A C D Bb D A

Maar dit ziet er alleen op dit scherm een beetje raar uit, omdat het niet toestaat om meerdere spaties achter elkaar te plaatsen? :confused: :stupid

Alhoewel het idee denk ik wel begrijpelijk overkomt.

Kijk ergens om een midicontroller er aan te hangen die een stevige sequencer heeft en die met cv/gate werkt dit moet wel op de markt zijn zeker???En eventueel een convertor indien nodig zoals da puli al zei.

Kijk ergens om een midicontroller er aan te hangen die een stevige sequencer heeft en die met cv/gate werkt dit moet wel op de markt zijn zeker???

Dit zou idd zeer handig zijn ik zou toch liever zonder laptop werken daarmee.
En die tr-707 is wel een oplossing maar voor live-acts zit je daar weer vast.
Dus al iemand weet of er iets op de markt is als hierboven beschreven let me know.;)

of een tb303 of future retro revolution .... die hebben beiden een sequencer en cv en trig out

Ik gebruik live de combinatie 808/101 zonder midi. Ik stuur een trigger van de 808 naar de trigger input van de 101.
ik speel live de arpeggiator en heb wat stikkertjes op de toetsen geplakt zodat ik sommige combinaties altijd kan maken.
Heb ook wel eens 1 sequence in de sequencer gehad, die ik dan ook zou kunnen activeren, maar meestal gebruik ik alleen de arpeggiator in hold mode.

Ik ben er nog altijd niet uit als ik de cv/gate aansluit van de acidlab speelt hij de zelfde lijn als die acidlab.

Maar als ik bvb. werk met een tr-707 met die triggers da marcheert wel maar niet echt goed.
BvB. Ik heb 16 steps
en ik zet ne trigger op bvb 3 7 11 en 15 of moet je één trigger sturen voor één maal de sequence af te spelen ?K
Kan iemand dit nog eens duidelijk uitleggen :confused: .
En die sequence inspelen is ook redelijk raar vind hoe kun je de snelhied beplaen dat ie de noten afspeelt is da de snelheid dat je ze induwt tijdens dat je een sequence load ?

Ik gebruik live de combinatie 808/101 zonder midi. Ik stuur een trigger van de 808 naar de trigger input van de 101.
ik speel live de arpeggiator en heb wat stikkertjes op de toetsen geplakt zodat ik sommige combinaties altijd kan maken.
Heb ook wel eens 1 sequence in de sequencer gehad, die ik dan ook zou kunnen activeren, maar meestal gebruik ik alleen de arpeggiator in hold mode.

Hoe werkt die arpeggiator juist ?

Jo, check de handleiding van de 101 eens even. Je kan niet alleen noten inspelen en opnemen!. Je kan ook wat aan de timing doen, met die kleine drukknopjes knopjes. Eentje voor slide en de andere voor een rust. (ja ik heb ook geen idee hoe ik het anders moet omschrijven).

En als de sync uit van je 707 naar je sync ingaat van de 101 (cv/gate in zijn niet verbonden als je interne sequencer wilt gebruiken) dan loopt de sequence perfect mee. Bij elke trigger hoor je een stukje van de 101 sequence. Dus als je deze constant wilt, horen, dan mot de trigger op elke step van de 707. Maar leuker is gewoon om op de 101 wat in te spelen en dan wat random triggers op de 707 in te voeren.

Dit geldt ook voor de arpegiator. Je moet op de 101 minimaal 2 toetsen indrukken. Vervolgens kan je bijv de hold indrukken en dan spelen met de arp setting (oct up/down, etc) en met de transpose knop, of je kan de de pitch shift knop indrukken (of hoe die ook heet) en dan terwijl je die inhoudt op andere toetsen drukken.

Als je de 101 aanstuurt met je 707 is elke rimshot gewoon een noot op de 101, zo moet je het zien.
Ik heb mijn 101 aan een midi to CV converter hangen, maar gebruik eigenlijk altijd de interne sequencer die ik dan aanstuur met een trigger signaal uit een drumcomputer. Op deze manier kun je echt lekkere swingende basslines maken.....:)
Echt een te gekke synth die 101, ik doe hem nooit weg!:)

Back