Juno modificeren ?

En de pulsbreedtemodulatie, die miste ik echt op de JX8 10, het zijn echte zaagtandbakken. Ik had trouwens de Programmer erbij ...

Is het waar dat die JX3p alleen op midikanaal 1 te zetten is ?

Paul.

is idd waar.. alleen kanaal 1 maar omni mode kan wel worden uitgezet...
de jupiter-6 heeft hier ook last van.. zelfde 'euvel' ;)

grappig dat je over PWM begint...
het is toch echt mogelijk om dit fenomeen na te maken op een JX.. heb het net uit de doeken gedaan
(zie: Tips & Tricks/Hardware)

Pwm is n.l. niets anders dan het sync-en van een fixed copy van de normale osc die gemoduleerd wordt met lfo.

Ik heb daar gereageerd, is niet helemaal hetzelfde.

Die JX3 alleen op kanaal 1 heb ik dus nix aan. Ik heb namelijk nog een andere synth die alleen op kanaal reageert 1 :(

Paul.

Origineel geplaatst door 6 trak
is idd waar.. alleen kanaal 1 maar omni mode kan wel worden uitgezet...
de jupiter-6 heeft hier ook last van.. zelfde 'euvel' ;)

Ja en nee, het hangt in beide gevallen van de versie van het model af. De eerste versies van de JX-3P en de Jupiter-6 reageren alleen maar op respectievelijk kanaal 1 en kanaal 1 en 2 (split) en bij de latere versies kan je het MIDI kanaal helemaal zelf instellen.

Oh ja, het met de hand detunen van de stemmen van een Juno 6/60/106/Alpha1/2/MKS50 is dmv potmeters niet mogelijk, omdat er DCO's in zitten. Wel kun je waarschijnlijk de master osc tunen, maar daar heb je niet zoveel aan, want alle stemmen houden dezelfde onderlinge tuning. Om de stemmen te detunen zul je in de software van de Juno moeten gaan klooien en dat is gewoon gekkenwerk.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Weet je dat zeker ? Waar kun je die "latere" versies van de JX3 aan herkennen ?

De latere versies van de JX-3P en de Jupiter-6 hebben een MIDI Thru poort, terwijl de eerste modellen dit niet hebben. Ik weet het niet 100% zeker. Alhoewel ik laatst op een JX-3P met MIDI Thru bij zoe heb gepingeld, hebben we de MIDI funkties niet uitgetest. Dat was ook niet nodig met dat leuke sequencertje dat de JX-3P aan boord heeft. :) Van de Jupiter-6 weet ik zeker dat ik het ergens gelezen heb. Misschien dat je iets met Google kunt vinden hierover?

Dan heeft onze vriend hierboven dus een JX3 die op ieder midikanaal gezet kan worden ? Hoe doe je dat dan ?

Er staat me inderdaad vaag iets bij dat die A880 dat ook kan . Weet jij hoe, ik heb namelijk een A880 ..

Die Juno tunen zal inderdaad moeilijk zijn, omdat de frequentie centraal gesynced wordt voor alle stemmen door dat dco circuit.
Tenzij er een analoog stuursignaal (voltage) vanuit die dco module komt. Dan zou je voor allee stemmen apart er een weerstand of potmeter kunnen zetten om ze te laten afwijken van elkaar ...

Paul.

Ik heb liever een Juno. Die JX heeft wel z'n kwaliteiten hoor, volgens mij klinken ze behoorlijk dik. Alleen zijn de filters veel minder en ik dacht ook de envelopes.

Is die Jup6 echt zo kikken"? Ik vind het een vreselijk MOOIE bak hoor, naar 't schijnt een betere keuze dan de JUP 8.

Paul.

Paul.

ja en nee.
uiteraard is de jp-6 uitgerust met midi en de 8 niet maar de 8 zou net ff iets breder klinken... heeft trouwens ook dcb!
de ju-6 is de gestripte versie van 8

natuurlijk heb je gelijk dat de juno dieper klinkt vooral de JU-60 is een beest qua bass. dit fenomeen komt doordat alle juno's een bass amphasis hebben, stand 2 van HPF is normaal zoals bij een JX. *D

Maar wel betrouwbaarder hoor ik. Hoe verhouden de House bassen zich tot de Juno 60 ?

Paul.

Origineel geplaatst door Paul Jenner
Dan heeft onze vriend hierboven dus een JX3 die op ieder midikanaal gezet kan worden ? Hoe doe je dat dan ?

Euh, die zoeken we op, Astrid! ;)

Tingeling! Ik heb ff met Google gezocht, maar kom helaas geen info vinden over JX-3P's waarbij je het MIDI-kanaal in kunt stellen. :( Wel las ik iets over velocity en aftertouch aansturing via de MIDI Input bij de latere versies.

Er staat me inderdaad vaag iets bij dat die A880 dat ook kan . Weet jij hoe, ik heb namelijk een A880 ..

Ik dacht dat de A-880 alleen maar kon patchen en 2 MIDI stromen kon mergen...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
natuurlijk heb je gelijk dat de juno dieper klinkt vooral de JU-60 is een beest qua bass. dit fenomeen komt doordat alle juno's een bass amphasis hebben, stand 2 van HPF is normaal zoals bij een JX. *D

Yep, de Juno's hebben een bass boost en deze hebben ze bij de Jupiter-6 weggelaten, waardoor ie vooral in het laag minder vol en diep klinkt. Bij de rack-versie van de Jupiter-6, de MKS-80, hebben ze de bass boost toch maar weer toegevoegd, waardoor deze weer beter klinkt dan een Jupiter-6 en qua klank ook meer in de richting van de Jupiter-8 komt.

Back