Access Virus TI - Reviews

waarom save je mp3 niet als 192? ...

moet je alleen wat meer uploaden maar het is de moeite wel waard voor de luisteraars :biertje:

Origineel geplaatst door MikeJarod
Tssss die sounds worden gemaakt door de fx :D

Imo boeie. Het gaat mij om het totale geluid, niet hoe een osc droog klinkt.

Mja aan de andere kant. Als een sound zonder fx al heel vet is hoe zal deze dan met goede fx klinken?

Ik kan er niet warm van lopen sorry. In deel 4 zit wel een mooi geluid maar verder best wel cliche...moet zeggen dat het door de crappy mp3 kwaliteit wel moeilijk is er goed over te oordelen. Maar goed toch tof dat je de moeite hebt genomen Mike.

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om te vermelden dat dit subjectief is en altijd subjectief zal blijven. Ik denk dat deze synth voor de meer commerciele dance sounds en voor algemeen gebruik erg waardevol kan zijn. Alleen voor bepaalde specifieke doeleinden vind ik hem gewoon net wat missen. Daar kom je met een Waldorf Pulse met 1 note polyphony gewoon verder.

De wavetables zie ik wel degelijk als een verbetering maar niet revolutionair en zeker niet iets waar Access echt veel op mag steunen kwa nieuwe features. De Microwave 1 werd in 1989 geintroduceerd, kreeg daarna een upgrade (MW II 1995) met wat FX (en misschien een downgrade op gebied van filters) maar dat gaf je wel 10 stemmen wavetables mensen. Op een DSP uit die tijd. Dus een paar wavetables moet nu echt kinderspel zijn.

Verder is het natuurlijk logisch dat je een synth die je zelf bezit verdedigt. Dat is menselijk.......

Feit blijft dat mijn mening me zegt dat de grote feature van de Ti de extra toegevoegde DSP chip is. Dus extra stemmen en FX per part. Zaken die echt minimale programmeereffort vereisen. Zoals we weten was de hardware ook al tijden klaar en was het de Ti software die Access zoveel hoofdpijn heeft bezorgd (vraag maar aan beta tester hoelang ze al een goed werkend stuk hardware hadden staan).

Hypersaw is ook niet meer dan een aantal saw algoritmes samenvoegen tot 1 en dit stuk code zo DSP efficient mogelijk maken zonder dat je al teveel geluidskwaliteit verliest. Wavetables zijn een toevoeging op de bestaande opwekking van geluid van de hele virus serie (in principe gebruikt de hele virus serie wavetables als oscillator achter zijn ze nu specifiek op bepaalde klanken gemaakt i.p.v. alleen SAW/SQUARE/SINE etc).

En dat vind ik gewoon jammer....Access heeft laten zien dat ze een mooie synth kunnen maken maar blijven zich nu richten op dat commerciele. En ik vind dat ze zichzelf daar te kort doen.

Als ze het hele hypersaw hadden gelaten voor wat het was (of er in ieder geval geen main feature van hadden gemaakt), de totale oscillator algoritmen hadden herschreven door wavetables opnieuw te implementeren (en zo indien mogelijk de beste digitale oscillatoren ooit te programmeren) en nog wat unieke filtertypen hadden toegevoegd zoals bijvoorbeeld waldorf deed met hun sin(x) en waveshaper filters hadden ze een intressantere synth gehad naar mijn mening.

Het zijn niet het aantal stemmen dat de synth maakt maar hoe elke individuele stem klinkt. Hoe konden de monosynth monsters anders goed klinken?

1:1 tegen bijvoorbeeld een Ion/micron verliest een virus het echt ruim. En op gebied van filters volgt de Ion echt heel kort na de moog filters van de Ion. En dan heeft de Ion nog als extra de vele filtertypes (20) waar de virus er maar 8 ter beschikking heeft.

Mocht Alesis ooit besluiten een 32 voice Ion met goede fx uit te brengen voor een euro of 1300 weet ik wel wie er een probleem heeft.

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je bij Access aan het verkeerde adres bent om om vernieuwing te vragen op het gebied dat jij aankaart. Blijkbaar zijn er ook niet zoveel mensen die hetzelfde er over denken, gezien de populariteit van de Virus serie. Op de Ampfea list heb ik nog nooit een opmerking gezien over zwakke osc's of het gebrek aan innovativiteit. Als er mensen zijn die er dus een probleem mee hebben, zullen ze dat duidelijk moeten maken aan Access, ander gebeurt er natuurlijk niets mee :)

Maar afgezien van deze punten, ken jij een synth met de features van de TI? Blijkbaar zijn ze bij Access voor het totaalconcept gegaan. Ik ben een persoon die dat waardeert, als je naar software (VSTi's etc) kijkt zitten daar zo ontzettend veel opties in, en dat proberen ze nu in 1 doosje te proppen. Petje af dat het ze gelukt is. Ik zal nog even het lijstje opnoemen 8~

- 140 verschillende osc typen (snelle telling)
- 3 osc's per voice + sub osc
- 3 LFO's, 2 ENV's, 8 slot mod matrix
- 16 part multi, ~80 poly
- Prima klinkende delay, reverb, EQ, distortion, chorus, phaser, unison en vocoder onafhankelijk per kanaal
- Midi controller
- Midi interface
- Audio interface
- Software patch editor + plugin die je bijna alles laat automatiseren
- 2688 patch locaties
- Programmeerbare arp
- Grafisch display
- Goede ondersteuning van de fabrikant + ruimte voor uitbreidingen in de toekomst

En het klinkt nog als een klok ook. Vind ik toch best indrukwekkend :)

edit: Dingen die IK zou willen:
- extra ENV
- 'gekke' effecten zoals een filtered delay met resonantie
- meer filters

edit2: Ik ga zo een mailtje doen naar de Ampfea list, met de dingen die ik zou willen, maar ik zal ook jouw mening over de zwakke osc's aankaarten. Dan krijgen ze iig een signaal, wie weet wat ze er mee doen.

Laatst gewijzigd:
En tot slot 4 van 4 :)

Bedankt voor de samples mike , vindt hem erg vet klinken .
graag nog meer samples want geluiden zeggen meer dan woorden.:halleluja

- 140 verschillende osc typen

Sorry maar een Wavetable OSC is gewoon 1 type. Dus je hebt SINE/SQUARE/SAW/HYPERSAW en wavetable. Of heeft een microwave dan ook 128 verschillende oscilatoren?

- 3 osc's per voice + sub osc
Is dit een unique feature?
- 3 LFO's, 2 ENV's, 8 slot mod matrix
De mod matrix is lekker compleet en werkt een stuk beter dan voorheenm 3 LFO's is fijn maar ook niet uniek. En zoals je zelf al aangeeft, dit ding heeft echt meer Envelopes nodig.
- 16 part multi, ~80 poly
16 parts had de virus al een tijdje maar andere synths ook. 80 stemmen.... Ik zeg "microQ Omega" 75 stemmen en dat al sinds eind 2001.
- Prima klinkende delay, reverb, EQ, distortion, chorus, phaser, unison en vocoder onafhankelijk per kanaal
Delay is ok, distortion en EQ kunnen zeker beter.
- Midi controller
- Midi interface
- Audio interface
- Software patch editor + plugin die je bijna alles laat automatiseren
Dit is inderdaad uniek zover ik weet. Kwa automation was er natuurlijk veel te lenen van de viruspowercore GUI maar ok...deze geef ik je.
- 2688 patch locaties
Mjah, meer geheugen insteken. Tjah...wat zal ik er van zeggen. Hoeveel patch lokaties heb je nou echt nodig? Eerlijk zeggen......

- Programmeerbare arp
Die is leuk gedaan inderdaad, kun je deze alleen vanuit de software editten of ook standalone?

- Grafisch display
Mjah, ik vind dat synths daar per definitie achterlopen. Kijk eens naar workstations en performance synths. Daar zitten schermen van 10 bij 10 cm op. Het scherm op mijn machinedrum is nog een stuk groter in ieder geval.
- Goede ondersteuning van de fabrikant + ruimte voor uitbreidingen in de toekomst
Vind ik subjectief. Access heeft vrij weinig gedaan voor de Virus C behalve een paar filter algoritmes beschikbaar maken en meer ruimte voor patches door de demo eruit te slopen.
En het klinkt nog als een klok ook. Vind ik toch best indrukwekkend :)
Hey...da's ook subjectief! :D

edit2: Ik ga zo een mailtje doen naar de Ampfea list, met de dingen die ik zou willen, maar ik zal ook jouw mening over de zwakke osc's aankaarten. Dan krijgen ze iig een signaal, wie weet wat ze er mee doen.

Dat moet je zelf weten....ik heb al aangegeven dat dit mijn mening is......over de oscilatoren hoor je toch echt wel meer hoor. Vooral dat de rest van de synth de zwakke oscilatoren moet compenseren. Werkpaard en kameleon zijn andere termen die je tegenkomt. En dat moet je de virus meegeven, hij kan echt een heel breed spectrum aan klanken genereren.

Maar nogmaals....laat je vooral niet door mijn verhaal beinvloeden....blijf alleen wel zo subjectief mogelijk.

Origineel geplaatst door turtel
Bedankt voor de samples mike , vindt hem erg vet klinken .
graag nog meer samples want geluiden zeggen meer dan woorden.:halleluja

Lever zelf even een midifile aan zou ik zeggen.

Want mijn ervaring zegt dat sequences nog veel meer zeggen dan geluiden.

Een goed geluid met een slechte sequence klinkt nog steeds suf. Een goede sequence met een slecht geluid komt een heel eind.

Dus tel maar op wat een goede sequence met een goed geluid doet.....

Heeft er iemand webspace voor nog zo'n mp3? Ik wil best nog zoiets doen maar dan wel op fatsoenlijke kwaliteit en niet in 4 stukjes. Nee, ik ga niet m'n eigen webspace gebruiken :)

edit: @Acid, heel verhaal, ga ik niet meer op in hoor, RSI enzo :D

Maar dat van die patch locaties vond ik eerst ook debiel veel. Totdat ik de search functie ontdekte. Dat is wel heel gaaf, je maakt bv een bass sequence, zet het search filter op bass, en browsen maar. Super makkelijk. Maar ik ben dan ook een persoon die heel vaak van presets uitgaat, en die daarna tweaked. Vanaf scratch kan ik prima synths programmeren hoor, maar dit vind ik gewoon fijner en het gaat mij meer om het muziek maken dan programmeren van sounds.

Hoop dat ze dus in de toekmost ( zo snel mogelijk:D ) dus meer gaan updaten als remote-controller.

Zodat de TI POLAR voortaan al mijn sounds gaat moduleren,veranderen,editten etc.... ( dus lekker al mijn synths door de TI heenhalen !

Dat is wat ik graag veranderd zou zien en inderdaad nog meer mogelijkheden tav. die type OSC...

En een OS update zodat er de demo gedumpt kan worden, voor meer space voor: nog meer patches en wat veranderingen !

Ben benieuwd.

Ik vind het alleen erg blij dat het meteen een midi-inerface genoed word. Elke synth is toch een 1x1 midi-inteface ?

Maar ik hoop dat ie dadelijk dus als een volwaardige remote-controller gaat klinken.... netzoals je synths door een bijv. shermann-filterbak kan heen jagen, maar dan moet dit ook nog met de LFO's,OSC,effecten,matrix etc... kunnen :okdan:

Origineel geplaatst door jaccis
En een OS update zodat er de demo gedumpt kan worden, voor meer space voor: nog meer patches en wat veranderingen !

Wil je serieus nog meer patches kunnen opslaan dan die 2000+?
Ik vind het alleen erg blij dat het meteen een midi-inerface genoed word. Elke synth is toch een 1x1 midi-inteface ?
Ehm nee.....de Midi komt via de USB de pc binnen. De meeste andere synths hebben geen USB of niet de functionaliteit om de Midi via USB te besturen. Mocht het niet mogelijk zijn de midi poorten van de virus te gebruiken als midi interface via de USB aansluiting ben ik het met je eens. Dan is het gewoon een synth met midi via USB.
Maar ik hoop dat ie dadelijk dus als een volwaardige remote-controller gaat klinken.... netzoals je synths door een bijv. shermann-filterbak kan heen jagen, maar dan moet dit ook nog met de LFO's,OSC,effecten,matrix etc... kunnen :okdan:
Ehm....dat kan toch allang? Daar heb je zeker geen Ti voor nodig. Als jij gewoon op 1 van je 16 parts een patch maakt die gebruik maakt van de audio in kun jij naar hartelust je LFO's, FX (ik neem aan dat de FX per part ook gewoon op de audio input te gebruiken is) en mod matrix gebruiken hoor. Waarom je daar een OSC is zou betrekken weet ik niet....die heeft een Sherman namelijk ook niet....of je moet de LFO meerekenen.

Verder begrijp ik je opmerking "Maar ik hoop dat ie dadelijk dus als een volwaardige remote-controller gaat klinken" volledig niet.

@MikeJarod:

Ik ben ook best een patch-browse slet (zie onder mijn avatar :P) maar ik doe dat meer om snel te kunnen schetsen. Als eenmaal iets staat is het OF tweaken, OF from scratch een nieuwe sound bakken met bepaalde eigenschappen van het "schets" geluid. Soms komt er dan juist iets compleet anders uit wat veel gaver klinkt. Bovendien is het dan ook "meer eigen".

Ik zag net je post in Ampfea voorbij komen en mijn handen begonnen te jeuken om een "oh nee he, toch niet hier ook weer die Osc discussie", maar gezien je uitleg hier vind ik het opzich wel aardig om te meten hoe de community van Virus gebruikers er tegenaankijkt. Probleem is dan wel dat je "biased opinions" gaat krijgen.

Kijk, ik snap AcidFever wel, en hij heeft ook wel goeie punten, maar het is en blijft subjectiviteit, maar probeert het objectief te brengen door naar de nummers te kijken en de vergelijking te trekken met andere verkrijgbare synths. Dat is zijn goed recht. Als hij de TI niet tof vind, prima, everybody's free to think and say what they want, niewaar?

Bij mij gaat het naast de sound ook om het gevoel dat de synth me geeft. En daar ik een paar jaar echt vanALLES heb gedaan met mijn Virus Rack XL was het echt een nobrainer om de TI aan te schaffen. Zelfs als het "meer van hetzelfde" is (C + meer features voices fx whatever). En dat geeft me een goed, vertrouwd gevoel. En dat heb ik met dingen als Waldorf nou eenmaal veel minder.

Als je meer een geluidspurist bent (en ik merk aan alles dat AcidFever in die categorie valt) dan kan ik me voorstellen dat de TI rondweg teleurstelt.

Maar even ter overweging: hoeveel van het kwaliteitsverschil tussen de TI en een andere synth met betere oscillators ga je horen als je een volledige mix hebt met niet alleen de TI maar ook andere synths + drumcomputers + fx + eq + processing, etc. etc. ? Tuurlijk, ik snap wel dat "hoe beter het kernmateriaal, hoe beter het eindresultaat", maar zou het echt zo gigantisch veel uitmaken in een eindproduct/eindmix?

Groet,
Joost

Origineel geplaatst door jostiii
Kijk, ik snap AcidFever wel, en hij heeft ook wel goeie punten, maar het is en blijft subjectiviteit, maar probeert het objectief te brengen door naar de nummers te kijken en de vergelijking te trekken met andere verkrijgbare synths. Dat is zijn goed recht. Als hij de TI niet tof vind, prima, everybody's free to think and say what they want, niewaar?

Oh vind het wel een toffe synth hoor. Vind elke synth wel wat hebben. Ik probeer juist door de nummers heen te kijken door zaken als 80 voices etc buiten beschouwing te laten. Deze voegen namelijk weinig toe aan de sound van een synth....toch?
Bij mij gaat het naast de sound ook om het gevoel dat de synth me geeft. En daar ik een paar jaar echt vanALLES heb gedaan met mijn Virus Rack XL was het echt een nobrainer om de TI aan te schaffen. Zelfs als het "meer van hetzelfde" is (C + meer features voices fx whatever). En dat geeft me een goed, vertrouwd gevoel. En dat heb ik met dingen als Waldorf nou eenmaal veel minder.
Gevoel is alles uiteindelijk. Ook al heb je de dikste synth allertijden staan maar je werkt er niet prettig mee dan heb je er nog weinig tot niets aan. Dat was mijn grootste probleem met de virus. Ik had gewoon problemen met enkele van de implementaties en toch ook de sound idd.
Als je meer een geluidspurist bent (en ik merk aan alles dat AcidFever in die categorie valt) dan kan ik me voorstellen dat de TI rondweg teleurstelt.
:D

Maar even ter overweging: hoeveel van het kwaliteitsverschil tussen de TI en een andere synth met betere oscillators ga je horen als je een volledige mix hebt met niet alleen de TI maar ook andere synths + drumcomputers + fx + eq + processing, etc. etc. ? Tuurlijk, ik snap wel dat "hoe beter het kernmateriaal, hoe beter het eindresultaat", maar zou het echt zo gigantisch veel uitmaken in een eindproduct/eindmix?
Dat hangt echt heel erg van de muziek die je maakt af. Als je eenr edelijk droge eindmix hebt (dus weinig reverb etc) dan ga je het zeker wel horen. Als je verder je drumtracks vol hebt staan met ride en bekkenachtige zaken smeer je de boel veel beter dicht en hoor je inderdaad minder detail. Maak je echter minimal techno ofzo dan worden er relatief weinig geluiden gebruikt en ook heel minimalistische gesequenced zodat je dus eigenlijk elk geluid afzonderlijk wel kunt plaatsen.

Ik zou zelf de Ti plaatsen in de categorie werkpaard (term geleedn van Virkaz). Het is als enige synth niet zo'n goed plan. Maar geteamed met een 2e of zelfs 3e synth perfect.

Antwoord van Access:

I can not tell you if there will be any future updates for the C.

Over de implementatie van de FX per part voor de C:

This is not possible, because the Ti has a second DSP.

Hmm jammer hoor.
btw, ik ben het volledig met Acid eens(ik heb deze zaken (b vs c en c vs ti) ook wel al eens aangehaald.

Alles wat de virus Ti heeft behalve dat vst gebeuren en de hieperdepiepersaw heeft de Q+.
en die heeft dan weer analoge filters......

Tja, ik heb natuurlijk liever een Ti dan een C.....

Het is een mooie bak omdat het 3x een virus c is qua power en voor stemmen slurpende stylen zoals trance is het een
ideale bak.

En idd, wil je echt dikke strakke sounds dan zul je toch naar een analoogje moeten kijken.

De opmerking "dat maakt me geen reet uit dat die osc droog beter klinkt" die kom je nog wel een keer tegen
als je bepaalde sounds toch wil maken en dan red je het dom weg niet met 1 of 100000 stemmen uit de virus want hij kan dat niet.

Maar hij kan wel veeeeel meer. en daar zul je uit moeten kiezen.

Persoonlijk lijkt het me toch wel dat je een lekkere trancer moet kunnen maken met alleen 1x een Ti......

dikke smerige basslines waarschijnlijk niet.

hele vieze detuned saw dingen: dan is het de kampioen denk ik....

@AcidFever:

Jep, werkpaard is een mooi woord ervoor. Maar niet als solo-synth. In mijn beperkte studiootje heb ik er ook gewoon een romplertje naast hangen voor basic sounds en een leuke piano enzo.

Tja, en binnenkort als alles goed gaat ook nog een Nord Rack 3 als aanvulling op al het Access "geweld" :) Buiten het feit dat de Oscs een iets ander karakter hebben, heeft de NR3 nog een aantal unieke features die volgens mij Access goed kunnen aanvullen.

Kijk, eigenlijk de discussie die je voert over het geluid, kun je vergelijken met gitaren: duizend en een verschillende gitaren, allemaal met hun eigen timbre, overtonen, warmte, etc. etc. etc. en een gitarist heeft ook meestal een werkpaard, maar daarnaast ook nog een boel andere gitaren soms voor hele specifieke kenmerkende geluiden en soms gewoon om in het juiste "frame of mind" te komen voor het spelen van een nummer.

Zo is dat met synthesizers denk ik net eender: elke synth z'n eigen karakter, geluid en gevoel.

Kijk, en ik ga natuurlijk niet ontkennen dat ik de TI zal verdedigen tot op het bot :D en ik vind dat ik me eigenlijk nog best niet-onredelijk heb opgesteld haha. Er is wel eens een periode in mijn leven geweest dat dat anders was ;-)

Origineel geplaatst door jostiii
@AcidFever:

Jep, werkpaard is een mooi woord ervoor. Maar niet als solo-synth. In mijn beperkte studiootje heb ik er ook gewoon een romplertje naast hangen voor basic sounds en een leuke piano enzo.

Tja, en binnenkort als alles goed gaat ook nog een Nord Rack 3 als aanvulling op al het Access "geweld" :) Buiten het feit dat de Oscs een iets ander karakter hebben, heeft de NR3 nog een aantal unieke features die volgens mij Access goed kunnen aanvullen.

Kijk, eigenlijk de discussie die je voert over het geluid, kun je vergelijken met gitaren: duizend en een verschillende gitaren, allemaal met hun eigen timbre, overtonen, warmte, etc. etc. etc. en een gitarist heeft ook meestal een werkpaard, maar daarnaast ook nog een boel andere gitaren soms voor hele specifieke kenmerkende geluiden en soms gewoon om in het juiste "frame of mind" te komen voor het spelen van een nummer.

Zo is dat met synthesizers denk ik net eender: elke synth z'n eigen karakter, geluid en gevoel.

Kijk, en ik ga natuurlijk niet ontkennen dat ik de TI zal verdedigen tot op het bot :D en ik vind dat ik me eigenlijk nog best niet-onredelijk heb opgesteld haha. Er is wel eens een periode in mijn leven geweest dat dat anders was ;-)

Moet zeggen dat ik het wel een hele leuke discussie vind en dat ik er ook wel iets anders tegenaan kijk nu.

Back