roland jx10 bezitters

martin h

Stamgast
hallo allemaal
zijn er nog mensen die een roland jx10 bezitten en die met mij daarover willen praten(bv over sound, programmeren,of hoe je soundbanks kan laden ed)
martin

Om een oud draadje maar weer eens te schoppen: ik heb net een jx10 met pg800 gekocht en ben daar tot nu toe heel tevreden over. Wat een klassesounds! Aangezien ik er ook een mc64 bij heb lukt het ook goed om banks vanaf internet & pc over te laden naar m'n JX10.

Toch zit ik er over na te denken om colin fraser's jx10SE firmware uit te proberen, om te kijken of er nog wat spannende interactie mogelijk is tussen m'n g2 engine (via midiox) richting jx10 (tone parameters). Zijn er nog forumleden met Eproms in de aanbieding? In nog veel oudere draadjes zag ik wel eens staan dat er forumleden waren met een paar extra eproms; is dat nog steeds zo? Zo ja, pm me aub over details.

Nog een andere vraag: de aftertouch op het toetsenbord doet het wel, maar je hebt nogal spierballen nodig om dit aan de gang te krijgen. Er zijn meerdere posts over hoe dit te fixen bij jx8p toetsen, waarbij ook nogal eens wordt gesuggereerd dat dit bij een jx10 wellicht net zo te fixen valt. In andere posts staat echter weer dat de jx10 een volledig ander toetsenbord heeft dan een jx8p. Ofwel: zijn er hier mensen die ervaring hebben met het fixen van de aftertouch op een JX10 (en liever dus geen verwijzingen naar hoe het gaat op een jx8p)?

Thanks alvast 8)

"Nog een andere vraag: de aftertouch op het toetsenbord doet het wel, maar je hebt nogal spierballen nodig om dit aan de gang te krijgen. Er zijn meerdere posts over hoe dit te fixen bij jx8p toetsen, waarbij ook nogal eens wordt gesuggereerd dat dit bij een jx10 wellicht net zo te fixen valt. In andere posts staat echter weer dat de jx10 een volledig ander toetsenbord heeft dan een jx8p. Ofwel: zijn er hier mensen die ervaring hebben met het fixen van de aftertouch op een JX10 (en liever dus geen verwijzingen naar hoe het gaat op een jx8p)?"

Ik heb deze draad maar even actueel gemaakt, want ik zit met hetzelfde probleem.

Zijn er misschien JX-10 eigenaren die hier iets over kunnen vertellen?

Bij voorbaat dank!

Hier nog een. Bij mij reageert aftertouch helemaal niet vanuit het eigen keyboard. Vanaf midi werkt het prima. Hij reageert dan ook op de slider.

Kan ook alleen het JX8P verhaal vinden.

Iemand al een poging gedaan?

Ik heb 'm opengemaakt en het bleek bij mij (gelukkig) een loszittend stekkertje te zijn.
Echter nog wel de spierballen nodig. Op het yahoo forum las ik dat er op bord V5 een potmeter schijnt te zitten die je antiklok moet draaien.

Ik heb echter geen idee waar bord V5 zit. Ik vermoed aan de linkerkant onder de sliders.
Het zou in de service manual moeten staan (die ik niet heb)

Ola,

is het iemand al gelukt om met minder kracht de after touch aan het werk te krijgen? Ik dacht dat er bij mijn JX 10 iets mis was, maar toen ik deze draad las bleek ik niet de enige....

Wat een mooie machine! Hele dikke sounds kun je er mee maken, bijna te dik... Iemand belangstelling om eens wat patches te swappen?

Groet, RFB*D

Schema bestudeerd: Het lijkt er op dat X-MOD bij de JX-8P en JX10 toch echt amplitudemodulatie is. Check het volgende schema:

JX-8P%20voice.jpg

Met behulp van een aantal switches (IC61, IC63) kan de DCO sectie worden gerouted dat het signaal van DCO2 met Q16 door DCO1 in amplitude wordt gemoduleerd.

Frequentiemodulatie zou ook heel lastig worden in dit ontwerp met 8253 timers. Amplitudemodulatie dus...

Hello,

Waarom wil je dat zo graag, kan je eeb geluid met en zonder posten? (als je tijd en zinn hebt hiervoor) ik ben net aan de jx.

De electronische piano patch op de JX-8P / JX10 is volgens mij ook met deze modulatie gemaakt... maar pin me er niet aan vast, want ik heb geen JX-8P / JX10 :)

Schema bestudeerd: Het lijkt er op dat X-MOD bij de JX-8P en JX10 toch echt amplitudemodulatie is. Check het volgende schema:

JX-8P%20voice.jpg

Met behulp van een aantal switches (IC61, IC63) kan de DCO sectie worden gerouted dat het signaal van DCO2 met Q16 door DCO1 in amplitude wordt gemoduleerd.

Frequentiemodulatie zou ook heel lastig worden in dit ontwerp met 8253 timers. Amplitudemodulatie dus...
Erg late reactie op dit bericht desalnietemin interessant.

Kun je effe uitleggen hoe je erbij komt dat Q16 voor de AM zorgt? Ik zie, als ik aanneem dat die rare soort "david" sterren switches voorstellen, een soort van kring onstaan rondom opamp 60 b die geleid wordt naar opamp 60 a die als mixer fungeert. Ik ben geen held in dat deel van het schema rondom opamp 60; ik zie een soort van spaningsafhankelijke versterking, door aansturing van de basis van Q16, die dan meer of minder geleidt. Gevolg is dan mindere versterking van 60b bij lage spanning op deze basis en hoge versterking bij hoge spanning op de basis. Dus wat je zegt is dat dit dan AM tot gevolg heeft van DCO1 op DCO2.
Is dit zo?

Andere vraag: waar heb je dit schema vandaan? Is dit van een JX10P? Ik meen een ander schema ooit gezien te hebben voor de JX8P.

Correct. De blokken uit IC 61 en IC 63 zijn inderdaad switches (4066 cmos). Q16 zorgt voor de AM, en IC61d en IC61c selecteren cleane of gemoduleerde signaal van DCO2.

Dit schema is van een JX-8P, maar de JX10 zal er niet veel van afwijken denk ik.

JX

JX

Hello,

De JX10 maakt toch van een aantal andere ic's gebruik. Ik zal eens kijken of ik nog info heb liggen.

PS ik heb een jx10p like new en een die opgeknapt moet worden (en een jx8p)
omdat ze zo geweldig klinken!!!!

Ja hallo , ik heb ook een JX10 met een later gevonden programmer . Ik heb het nieuw gekocht in de jaren 80 , waanzinnige synth .

Leuk :okdan:, ik heb ook nog wat synths uit de jaren 80 die ik nooit heb weggedaan.
Dat geeft ze nog een extra waarde ;)

Mijn jx10 heb ik nog maar een aantal jaartjes, het was een verwaarloost beestje die ik opgeknapt heb. De programmer was er bij.

:biertje:

Back