Kant-en-klare Audio PC's... Q4 2005

Hanz

Anonieme Analogist
Nou, omdat het er naar uitziet dat m'n huidige systeem binnenkort de geest gaat geven, wordt het tijd om me weer eens helemaal 'op scherp' te orienteren voor een nieuwe bak. Aangezien ik amper games meer speel op de PC, en internet wel een standaardtoepassing is, ga ik dit keer voor een échte Audio-optimized pc.

Hoewel ik een echte PC zelfbouwer ben, kom ik zo af en toe wel 'kant- en-klare' audio pc's tegen waarvan ik denk... misschien is dat ook wel de moeite. De mens is lui, tenslotte. Het is alweer een tijd geleden dat er geschreven werd over dit soort off-the-shelf bakken, en het lijkt me wel aardig om hier weer een keertje over te bomen.

Even vooraf:
1) Dit is een Audio PC topic, dus de standaard verwijzingen naar Apple mogen achterwege blijven.

2) Ik weet dat het vaak voordeliger is om zelf vanaf scratch te bouwen. Die discussie hoeven we dus niet opnieuw te voeren.
Het topic hier is dus: off-the-shelf audio-pc's die je bijv. bij een muziekwinkel kan kopen, of direct via het internet.

3) Liever geen borstklopperij over hoeveel verstand van PC's de geachte forumleden zelf wel niet hebben. ;)

Ik ben echter wel benieuwd:

1) Welke (serieuze) kant-en-klare audio-pc's bestaan er nou op de markt, rond deze tijd, dus Q4 2005?

2) Wat zit er nou vandaag-de-dag onder de motorkap bij zo'n kant-en-klare bak (beter hardware specs goed gejat dan slecht verzonnen)
Wat is er verder 'uniek' aan deze bak, dus welke dingen zijn moeilijk 'na te maken' voor de zelfbouwer?

3) Wat maakt zo'n audio-pc uit de muziekwinkel beter dan een pc uit de pc-winkel of supermarkt?
Ik heb het dan vooral over machines waar écht is nagedacht over geschiktheid voor muziek of de studio.

Eens kijken wat ik zoal tegenkom... ;)

Laatst gewijzigd:
De bakken die me eigenlijk wel aanspreken: machines van Carillon. -> http://www.carillondirect.com/

Bijv. de AC-1: netjes in een 19" rackunit (4u) weggewerkt, met een aantal zinvolle 'audio' voorzieningen direct op de doos.

clnwebcarillion_front.jpg

Overzichtje van de specs:

AC-1 Core 1 Intel Pentium 640 3.2G CPU, Intel 915PBL motherboard, Zalman 7000Al CPU Cooler, Ati X300SE 128MB Dual Head Graphics, 1GB DDR2 (2 x 512MB), 200GB SATA Drive, DVDR/RW, Windows XP, £899

AC-1 Core 2 Intel Pentium 650 3.4GHz CPU, Zalman 7000Al CPU Cooler, Intel 915PBL motherboard, Ati X300SE 128MB Dual Head Graphics, 1GB DDR2 (2 x 512MB), 80GB SATA Drive, 200GB SATA Drive, DVDR/RW, Windows XP, £1069

AC-1 Core 3 Intel Pentium 650 3.4GHz CPU, Zalman 7000Al CPU Cooler, Intel D925XCV motherboard, Ati X300SE 128MB
Dual Head Graphics, 1GB DDR2 (2 x 512MB), 80GB SATA Drive, 400GB SATA RAID (2 x 200GB), DVDR/RW, Windows XP, £1269

AC-1 Core 4 Intel Pentium 660 3.6GHz CPU, Zalman 7000Al CPU Cooler, Intel D925XCV motherboard, Ati X300SE 128MB Dual Head Graphics, 2GB DDR2 (4 x 512MB), 200GB SATA Drive, 800GB SATA RAID (2 x 400GB), DVDR/RW, Windows XP Pro, £1899

AC-1 LE Intel Pentium 640 3.2G CPU, Intel 865 based 775LGA micro m/b, 64MB Intel Graphics, 512MB DDR RAM, 120GB SATA Drive, DVDR/RW, Windows XP, £669

AC-1 LE+ Intel Pentium 650 3.4GHz CPU, Intel 865 based 775LGA micro m/b, 64MB Intel Graphics, 1024MB DDR RAM, 200GB SATA Drive, DVDR/RW, Windows XP, £799

EUR prijzen zijn natuurlijk ongeveer anderhalf keer UKP prijzen.

Als je toevallig meer van dit soort kandidaten weet, post ze even in deze thread!

Laatst gewijzigd:
Op DTMPC.nl (linkt door naar de Feedback site) kwam ik deze tegen:

DTMPC Studio 2.0 S
De nieuwe standaard audio PC van Nederland! Maakt gebruik van alle kennis en ervaring opgedaan met de nieuwe Pro modellen. Gebaseerd op een snelle 64-bit AMD processor, 1024 MB geheugen, 80 GB en 160 GB SATA/300 harddisks, dual layer DVD +/- schrijver, 128 MB videokaart, Windows XP home, toetsen en muis, NERO CD/DVD software en Acronis True Image backup en herstel software.

en

DTMPC Pro 2.0 D
Door gebruik te maken van de nieuwste technieken (o.a. dual core processor, RAID, heatpipes, etc) is er een serie audio/video workstations ontstaan die zijn gelijke niet kent in kracht, snelheid en stilte. De Pro 2.0 D is het basis model met een 64-bit dual core processor, low latency geheugen, 4 harddisks (10.000 rpm, SATA/300, RAID 0, etc) in stille behuizingen, snelle stille videokaart, professionele DVD brander, speciale draadloze muis, Windows XP professional, Acronis True Image backup- en herstel software, etc. Kom langs en ervaar zelf de snelheid, de kracht en ?.. de afwezigheid van lawaai.

dtmpc-studio20s_350_fffef1_75.jpg

Dit is nou typisch een bak waarbij ik me afvraag... in hoeverre is dit nou anders dan een kantoormachine?
Het antwoord "amper" dringt zich een beetje aan me op.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd... ;)

Kijk, nou praten we:

Carillion AC-1X
Dual Intel Xeon processors.
Steel and aluminium chassis.
4U 19" rackmount.
2x 64bit PCI slots.
Intel 875 chipset.
Optional controllers

The Xeon processor is designed and built to provide stability and raw processing power for the demands of server applications. It's the kind of technology the Internet is built upon.
If you want to push to boat out into deeper waters then this is the way to do it. More plugins, more synths, more audio tracks, more of everything.

Intel 875 chipset based motherboards.
Hyperthreading support.
ATX form factor.
Full size PCI-X slots for full length DSP cards.
Parallel and Serial ATA RAID.
Rugged steel and aluminium construction.
4U rack chassis.
Fully expandable.
Patch socket.
Sorbothane feet and rack ear lining.

AC-1X
Dual Xeon 3GHz CPUs, iWill DH800 Xeon motherboard, Ati Radium 9250 128MB, 1024MB DDR RAM, 80GB IDE Drive, 400GB SATA RAID (2 x 200GB), DVDR/RW, Windows XP Pro, £1799

AC-1X+
Dual Xeon 3.4G CPUs, iWill DH800 Xeon motherboard, Ati Radium 9250 128MB, 2048MB DDR RAM, 800GB SATA RAID (2 x 400GB), 200GB IDE Drive, DVDR/RW, Windows XP Pro, £2699

- Hoord dit niet inde pc specificatie tread thuis?

- Is samenstellen niet goedkoper en ook nog is beter want een audiopc winkel is gewoon een knakenpoetser he?

- En ik vind het uberhaupt al dom datje apple nu al links laat liggen.

-Nee, dit hoort niet in de PC componenten specificatie thread.
Het gaat me juist niet zo om de discussie welke componenten in de machine moeten, maar ik wil gewoon weten welke kant-en-klare machines er voor dit doel al in de winkel(s) liggen. En hoe geschikt die dan zijn voor het specifieke doel.

-Zoals ik in de startpost al zei: zelf samenstellen is goedkoper, vast en zeker.
Maar dat wil ik misschien helemaal niet. Ik wil misschien gewoon in 1 keer klaar zijn met een machine die goed geschikt is voor audio / studio doeleinden. Vraag is: welke kant-en-klaar oplossingen zijn er dan voorhanden.

Volgens mij streeft iedere winkel naar winst maken. Dus dat knakenpoetser is een beetje voorbarig.
Als een bedrijf een goeie total-package kan leveren, dan is dat natuurlijk wel wat extra waard.

-Voor mij persoonlijk is Apple nog helemaal niet afgevallen. Maar dat is gewoon een totaal andere beslissing / topic.

Origineel geplaatst door Hanz
-Nee, dit hoort niet in de PC componenten specificatie thread.
Het gaat me juist niet zo om de discussie welke componenten in de machine moeten, maar ik wil gewoon weten welke kant-en-klare machines er voor dit doel al in de winkel(s) liggen. En hoe geschikt die dan zijn voor het specifieke doel.

Ik denk dat je best wel wat extra moet betalen omdet je met een speciaal samengestelde pc te maken hen.

-Zoals ik in de startpost al zei: zelf samenstellen is goedkoper, vast en zeker.
Maar dat wil ik misschien helemaal niet. Ik wil misschien gewoon in 1 keer klaar zijn met een machine die goed geschikt is voor audio / studio doeleinden. Vraag is: welke kant-en-klaar oplossingen zijn er dan voorhanden.[/B]

Kijk een na deel van de pc vind ik zelf dat je heel goed moet op letten wat goed met mekaar werkt en vooral wat niet nogoed met mekaar werkt.
Daarom zou ik zelf eerder voor een apple gaan want dan heb je geen gezeik met een oerwoud aan moederborden etc etc met alle ellende van dien.
Ik ben zelf ook erg argwanend geweest in het verleden tot ik is voor een zachte prijs een ibook van 600mhz overnam van een kennis.
Ik zou zelf nu zeker voor de muziek niet meer terug willen.
Er staat alleen nog maar een oude p3 voor wat downloaden en geinfecteerd te raken met allerij troep.
Kijk volgens mij hoef je niet meteen een G5 te kopen met wat jij doe.
Een G4 zou volgens mij wel afdoende zijn.

-Voor mij persoonlijk is Apple nog helemaal niet afgevallen. Maar dat is gewoon een totaal andere beslissing / topic. [/B]

Denk is goed na of je wel een pc zou willen he als het puur voor de muziek is.

Waarom een Carillon??

Bouw gewoon zelf je pc met GOEDE COOLING.

Dubbele Windows boot aanmaken en verschille partities in NFTS.

Op internet kun je allemaal tips vinden met wat betreft het tunen van windows xp voor muziek.

Kijken naar nieuwste moederboorden en kijken welke het meest stabiel en krachtig (beste compromis tussen beiden) zijn. Misschien worden bepaalde moederboorden zelfs geprezen voor audio toepassingen.
Toen ik mijn pc heb gebouwd, al een tijdje geleden, was de MSI 865PE een topper! Die heb ik nu nog steeds.

Goede harde-schijf. Liefst twee!!.

Minimaal 1048 ram.

Als je het allemaal zelf bouwt, met componenten die je bij de voordeligere internet zaken hebt gekocht (zie o.a tweakers.net), dan kom je veel en veel goedkoper uit!!!!

Hou je geld over om te kopen wat jij zelf handig acht. Controller knobs en navigatie toetsen (start/stop enz) lijken mij veel handiger op het bureau, naast je synths dan op je computer kast!

Goede componenten kopen dus. Ben je veel voordeliger uit en heb je (zeer waarschijnlijk) meer waar voor je geld!:))

Groetjes,

Frederik.

Re: Kant-en-klare Audio PC's... Q4 2005

Ik weet dat het vaak voordeliger is om zelf vanaf scratch te bouwen. Die discussie hoeven we dus niet opnieuw te voeren.
Het topic hier is dus: off-the-shelf audio-pc's die je bijv. bij een muziekwinkel kan kopen, of direct via het internet.

Ik had dit niet gelezen...He dan ook, verspil je geld niet aan een "al in elkaar gezette PC". Vreselijk zonde. Don't be fooled by the merchandising..

Precies. Ik vind het erg aardig dat men mij wil behoeden voor een 'foute' keuze, maar dat is echt niet nodig.
Het is namelijk een bewuste overweging. Het in elkaar flansen van een PC kan iedere Jekko. Zelfs ik.
Maar een goeie machine, geschikt voor een specifiek doeleinde, met zorgvuldig uitgekozen componenten, voldoende aandacht voor koeling en toch stil... en dan op een professionele manier samengebouwd (en geloof me, ik weet wat *niet professioneel* is ;))... dat is toch heel wat anders, en dat mag dus wat kosten.

Valt me sowieso op dat de dedicated audio-pc's die ik tegenkom over het algemeen relatief 'behoudend' zijn opgebouwd.
Er wordt niet altijd gekozen voor de nieuwste oplossingen, wel vaak voor 'proven solutions'.
Natuurlijk is het grappig om met je nieuwe bak te kunnen pochen met de allernieuwste techniek, maar aan de andere kant - ik heb vaak genoeg onbetaald beta tester mogen spelen.
Voor een audio pc vind ik dus persoonlijk de allernieuwste snufjes" niet het belangrijkst. En de allerlaagste prijs ook niet.
Maar goed, het moet natuurlijk wel redelijk blijven... ;)

Misschien weten ze bij het softsyntforum meer? ;)

@ de heren Jehova's... gooi het door u gebrachte licht maar in de schuur...
Sorry hoor, ik dacht dat ik een vrij duidelijke vraag stelde.
Als je niet wilt meedenken, post dan liever niet.

@Fuse: als je een concrete topic weet op softsynthforum, dan zie ik graag een linkje.
Vooralsnog zie ik bijv. op de zoekterm "carillon" alleen maar: "Er zijn geen resultaten die voldoen aan je zoekopdracht".
En andere nuttige en recente PC hardware topics kom ik daar ook niet tegen.
Ben wel benieuwd waarom je dat linkje eigenlijk hebt geplaatst.

@xpanded stereo: bij I4 kwam ik systemen tegen van het merk Eye4 (zal wel eigen merk zijn van I4, denk ik).
Ik kwam de op zich niet onaardig ogende Eye-4 AV Station tegen.

Eye 4 AV Station
De oplossing voor de power-user is de Eye 4 Station! Een luxe 19" behuizing met dubbele VGA aansluiting USB 2.0 en Firewire. Eye 4 Station Pro, een luxe 19" behuizing met de snelste componenten op de markt. ATA150, Raid Hyper-Threading.

Eye4 AV PRO € 925,00
CPU INTEL 3,2Ghz 800fsb
MEMORY 1 GB 533
SYSTEM DISK 40GB 7200 RPM
VIDEO CARD 128MB DUALHEAD PCI-E
DISKETTE 1.44 MB
DVD DVD 16*48
CASE 19" BLACK
PSU 300 WATT NO NOISE
LAN 10/100/1000 ETHERNET
USB 6x USB 2.0
PCI 3 SLOTS
FIREWIRE 2 * IEEE 1394
KEYBOARD MOUSE BLACK CORDED OPTICAL
Mainboard Asus 775

De 19" case ziet er netjes uit... maar op zich is het verder een vrij standaard systeem, nog niet eens echt dik.
Bijv. de harddisk vind ik met 40 gigabyte echt magertjes, en iets als de genoemde RAID vond ik niet terug.

Laatst gewijzigd:
http://www.softsynthforum.nl/forum/viewtopic.php?p=6285 :D

Heb alleen geen AMD systemen kunnen vinden. Want op dit moment zou ik een ieder een X2 van AMD aanbevelen vanwege de beschikbaarheid met kwaliteitsmoederborden ism de CPU je een heel mooi snel en stabiel systeem krijgt voor een redelijke prijs.

Back