Breakcore produceren -breaks programmeren-

Vsnareslikesyou

Nieuwkomer
Hulp gevraagd graag!
Ik ben nu een paar weken bezig met renoise maar ik kom er maar weinig wijs uit.
Hoe ga ik breakcore drumlijnen/breaks programmeren?

Ik hoorde iets over kloten met de effecten column, en dan offset triggeren, hoe gaat dit precies in zijn werk?
Met de tutorial lukt het me trouwens niet, want daar snap ik maar weinig van.=(
Het zou fijn zijn als iemand een soort van stappenplan neer zou kunnen planten!

Zijn er meer mensen die breakcore programmeren met trackers?

BVD:)

Re: Breakcore produceren -breaks programmeren-

Origineel geplaatst door Vsnareslikesyou
Hulp gevraagd graag!
Ik ben nu een paar weken bezig met renoise maar ik kom er maar weinig wijs uit.

Handleiding gelezen?

Hoe ga ik breakcore drumlijnen/breaks programmeren?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Heb je overwogen een andere sequencer te pakken zoals bijv. FL Studio?
Hoe ga je zelf te werk?

Kwisvraag : hadden de eerste breakcore producers dat ook?

Ik weet dat ik nu een beetje lullig klink, maar als we wat meer zouden weten van wat je zelf al hebt/weet/doet kunnen we misschien betere hints geven :).

vrij standaard beat programmeren, die naar wav renderen en die weer verknippen, plakken en bewerken

vrij standaard beat programmeren op laag bpm, sommige triggers naar voren of naar achter verplaatsen en snel afspelen

at random drums neer knallen in een track en dan net zolang puzzelen totdat het lekker klinkt...

veeel muziek luisteren en er achter komen hoe brakes in elkaar zitten.

enne... veeeeeeeel proberen! ;)

Re: Re: Breakcore produceren -breaks programmeren-

Re: Re: Breakcore produceren -breaks programmeren-

Origineel geplaatst door Yoozer
Handleiding gelezen?

->Yep, maar aangezien ik een n00b ben snap ik de meeste dingen toch niet.<-

Wat heb je zelf al geprobeerd?

-> Ik heb een simpele 'gabber' beat/drumlijn gemaakt, hier te horen (klikken op free, dan ff wachten, mp3 400kb)-<

Heb je overwogen een andere sequencer te pakken zoals bijv. FL Studio?

->Nee, niet echt aan gedacht. Ik heb wel reason 3.0 op cd.<-

Hoe ga je zelf te werk?
-> Ik snap het programma nog niet goed, wat ik wel snap is hoe ik dus de instrumenten/samples toe wijs aan mijn keyboard, ik snap opzich wel een beetje hoe ik met de pattern editor moet werken. Ik gebruik nog niets van midi/vst ofzo.

Ik snap verder niet hoe ik ook maar enigzins interessante drumlijnen krijg, de meest simpele break krijg ik nog niet eens. Dus dan heb ik het over de drumbasis ofzo. :bekdicht:<-

Kwisvraag : hadden de eerste breakcore producers dat ook?

Ik weet dat ik nu een beetje lullig klink, maar als we wat meer zouden weten van wat je zelf al hebt/weet/doet kunnen we misschien betere hints geven :).

Origineel geplaatst door chielos
vrij standaard beat programmeren, die naar wav renderen en die weer verknippen, plakken en bewerken

vrij standaard beat programmeren op laag bpm, sommige triggers naar voren of naar achter verplaatsen en snel afspelen

at random drums neer knallen in een track en dan net zolang puzzelen totdat het lekker klinkt...

veeel muziek luisteren en er achter komen hoe brakes in elkaar zitten.

enne... veeeeeeeel proberen! ;)

hoe bedoel je triggers naar voor of naar achter verplaatsen, kun je dat wat nader toelichten?

ik weet niet zoveel van trackers maar ik heb deze track hier in FL studio gemaakt.
untitled en in deze thread kan je er wat meer uitleg over vinden hoe hij is gemaakt. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=45793&highlight=breakcore
het gaat hem voornamelijk om breaks slicen. dus in stukjes snijden en opnieuw herprogrammeren. met een tracker doe je ongeveer hetzelfde behalve dat je eigelijk niet de loop in stukjes snijd maar dat je er stukjes van afspeelt. dat heet triggeren. zoek eens in de manual ofzo hoe je precies moet triggeren. en post een voorbeeld dan kunnen we je beter helpen.

Re: Breakcore produceren -breaks programmeren-

Origineel geplaatst door isnieZot
het gaat hem voornamelijk om breaks slicen. dus in stukjes snijden en opnieuw herprogrammeren. met een tracker doe je ongeveer hetzelfde behalve dat je eigelijk niet de loop in stukjes snijd maar dat je er stukjes van afspeelt. dat heet triggeren. zoek eens in de manual ofzo hoe je precies moet triggeren. en post een voorbeeld dan kunnen we je beter helpen.

Nee, niet echt aan gedacht. Ik heb wel reason 3.0 op cd.

Je zei dat je Reason 3 hebt, wel die Dr. Rex is wel een leuk speeltje om beats te verhakkelen (wel lullig dat je dan recycle of ander spul moet bezigen om rex files van je eigen beats te maken). Daar kan je eens me experimenteren.

Of wat ik meestal doe in Reason: een simpele beat met de Redrum maken. Die dan naar de sequencer zetten. Daarna die beat copieren en op een nieuwe track van de sequenser plaatsen. Dan Reason die track laten randomiseren. Dan wat prullen en de leuke stukken eruit halen.

hoe bedoel je triggers naar voor of naar achter verplaatsen, kun je dat wat nader toelichten?

met insert en backspace kun je de hele rij (track) een stapje terug of verder "schuiven" t.o.v. de rest. als je dit doet met een hele simpele 4/4 beat krijg je al een breakbeat, als je deze dan weer aanvult met percussie, sampelt en die loop gebruikt ben je al een heel eind denk ik...
de loop die je nu hebt, daar kun je stukjes van achter elkaar zetten. dus niet telkens de hele loop als geheel maar eerst het begin dan het einde, midden, begin, begin , einde, begin dat moet je zelf maar proberen....

als je een loop plaatst en je zet in het rijtje achter diegene waar je de noten in zet (die waar je twee getallen in kan plaatsen) een 0 dan hoor je hem niet, als je een paar tellen later het getal 40 zet hoor je hem vol uit. probeer eens in een track vier sporen aan te maken (dit doe je door boven aan de track het kleine pijltje naar rechts in te drukken) je kunt nu binnen een track op bijv vier sporen dezelfde loop zetten. loop telkens een ander stukje aansluitend op elkaar en je kunt gaan...

oh ja EN LEES DE TUTORIAL EENS OP RENOISE.COM !!!

succes.

Koop een oude Amiga 1200 met Octamed erin.

Ik hoorde iets over kloten met de effecten column, en dan offset triggeren, hoe gaat dit precies in zijn werk?
Met de tutorial lukt het me trouwens niet, want daar snap ik maar weinig van.

Hard studeren jongen, het kost jaren...muziek maken is geen hap slik weg ravensburger schilderen doe je zelf...heb geduld :D

Its a long hard journey to yonder...

Origineel geplaatst door smackos

...muziek maken is geen hap slik weg ravensburger schilderen doe je zelf...heb geduld :D

inderdaad, voor 1 keer ben ik het met je eens smackos. ook wel mooi verwoord zeg :D

verwacht zeker niet dat je binnen een weekje "oefenen" op het niveau van venetian snares gaat staan. en probeer eens iets te leren op jezelf. dus de manual uitspitten en te experimenteren. zo kom je tenminste tot een orgineler resultaat.

Breakcore/breaks vind ik zon vage term.

Hardcore heeft op elke tel een kick, bij breakcore maakt het niet uit: leef je uit.
Hardcore heeft een dichte hihat elke 16de of 8de en een open hihat tussen de kick, bij breakcore maakt het niet uit.
De truc is dat je wel 1 2 3 4 blijft horen maar niet meer 4/4 maar een combinatie van maatsoorten. Voorbeeld werk ik aan.
Ik vind dat het gewoon een bepaalde stijl is met een breakbeat. Trance met een langzame breakbeat blijft trance. Hardcore met een breakbeat blijft hardcore etc.

Het zijn 2 loops geworden die nog verder uitgewerkt moet worden. Eerst hoor je een beat die niet 4 kicks heeft op de tel met hihats dr tussen, daarna hoor je dat wel met dezelfde kit. Dit is gewoon even snel geprogrameerd. En ik vind dat je dat ook zelf moet doen. Random zou ik zelf random maken. Anders laat je de computer produceren en dat gebeurt al zoveel.

Attachments

• hc.mp3
    352 KB · Bekeken: 94
Laatst gewijzigd:
Allereerst wil ik iedereen hier bedanken voor hun inzet.:)
Erg tof dat jullie de moeite doen om mij iets te laten begrijpen.:)
Iig, volgende week heb ik mijn eerste renoise workshop van een vriend die al een paar jaar breakcore/d&b maakt. Hij gaat me dus alles haarfijn uitleggen.^^ Zodra ik het programma begrijp en ook daadwerkelijk iets afheb zal ik het zeker hier posten!;)

Origineel geplaatst door Rauzi
Wat wil je nou eigenlijk gaan namaken? Kun je geen voorbeeldje geven?:)

ja ik heb dus al iets online gezet.:) Het is btw wel slechte kwaliteit, aangezien ik hem met geluidsrecorder gesampled heb, en daarna omgezet naar mp3. Het komt dus uit een mixtape, dusja.

Verder wil ik even zeggen dat ik snap dat ik niet snel op het niveau van een aaron funk (vsnares) zal zitten. Ik streef op dit moment meer naar de alec empire aanpak (de mensen die de 'bass terror ep' en 'the destroyer' van alec empire kennen weten waar ik het over heb.:) )

Iig, het is de bedoeling dat het zeker gaat beuken/bouncen

luister de voorbeeldjes maar.

klikkerdeklik 1 (1 mb)

/edit andere sample hebben jullie nog tegoed, rapidshare wil ff niet meer werken.:(

om te downloaden, op free klikken en dan eventueel ff wachten.

zag laatst een videofilmpje van exile op native-instruments, die had allerlei slices in reaktor geladen en kon dat met een doepfer regelwerk enzo allemaal live triggeren, die maakte on the fly onwijze vette breakcore-achtige dingen, dan weer een stukje met dit effect dan weer met dat effect, staat op de native-instruments-site...onwijs gaaf, als ik dat soort dingen doe zit ik vooral met m'n muis in m'n sequencer te klikken, dat is geen zak aan...ik wil het ook doen op die manier van exile :{

edit: het gaat om dit filmpje http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=exilemovie_de

Als je meteen aan het begin van je muziek carriere al zo bij de pakken neer gaat zitten, om hulp gaat huilen en in een hoekje gaat zitten kniezen totdat iemand je aan je handje komt ophalen en alles voorkauwt...... dan kan je beter misschien overwegen of je niet een andere hobbie gaat zoeken ;)

No offense trouwens

Maar als je al niet gedreven genoeg bent iets te begrijpen en zelf dingen proberen, dan zullen de producties daar ook naar klinken... zeker breakcore... breakcore = all about the edits.

:yamaha:

wat een ongelooflijk vettig filmpje !!!!!!

NATIVE INSTRUMENTS REAKTOR 5 ROCKS, YOU KNOW IT!!!!!

Back