acoustic buizenbak

marjan

Ingeburgerd
Hallo! Ik heb een buizenbak (gitaarversterker) (100 watt-vlgns mij moet ie ook op 50 kunnen) van het mer acoustic . Deze heeft alleen speakeruitgangen en geen uitgang onder de noemer van line-out. Ik gebruik de speakeruitgang als line in in een LEM mixer. Kan dat eigenlijk wel of vernaggel ik de mixer nu? Als ik een condensatormicrofoon in de xrl input plug of een gitaar inplug in de jackpluginput (in de input waar gewoonlijk die gitaar met die buizenbak zat) krijg ik geen zuiver geluid meer (net als of er een klein beetje distortion op zit). Uit de andere inputs krijg ik nog wel zuiver geluid. Weet iemand hier meer van? :)

waarschijnlijk

waarschijnlijk

is je kanaal opgeblazen,de uitgang van een versterker in de input van een mixer is erg slecht voor je mixer,net een kortsluiting..de speakeruitgang is 4-8 ohm met 100 w..:stupid
de ingangsimpedantie van je mixer is waarschijnlijk zo'n 600 ohm of meer ...en geschikt voor signalen van max line nivo...je bent met zo'n +100db in je mixer gegaan,het verbaast mij dat er nog steeds geluid uit komt....nooit meer doen!
Altijd op line nivo blijven,nooit een al versterkt signaal in een voorversterkte input!!!
:koffie:

Ja, misschien dom maar eh..die lem mixer RD 82 FX heeft toch geen voorversterkte input? Of zie ik dat verkeerd? En zo ja, hoeveel watt kan er wel maximaal in?:confused:

Hoe kan ik dit probleem elimineren, zijn er nog kastjes of zo die je er tussen kan zetten?

Marjan
Je verwart twee dingen: het line out signaal en het speaker out signaal(versterkt signaal). Het speaker out signaal is bedoeld om heel veel herrie te produceren en direct speakers aan te sturen. Dit is van geheel andere orde dan een line out signaal wat is bedoeld om andere apparaten in de studio mee te voeden. Pas op het laatst wordt er een versterkt signaal in de studio gebruikt (via je eindversterker naar je passieve monitors, of in je actieve monitorspeakers). Dit signaal kent een veel grotere spanning (sorry techneuten ik bezig lekentaal, verbeter me als je het weet) die in staat zou moeten zijn om de circuitjes in je mengpaneel op te blazen als je een versterkt signaa in een line in flikkert. Daarom is rednoiz een beetje verbaasd en ik trouwens ook.

Je spreekt nooit over een aantal watt wat een mengpaneel inkan. Er kunnen meestal maar twee soorten signaal in een mengpaneel Line signalen en microfoon signalen (met elk hun eigen impendantie).

Een aantal versterkers heeft een separate line out voor studiodoeleinden. De speaker out moet je dus nevernooitnie op je studioapparatuur aansluiten (behalve op speakerkasten die ook 4, 8 of 16 ohm schakelbaar zijn).
Je kunt vast een of andere omvormer kopen om de 4, 8 of 16 ohm om te zetten naar line signaal (hoog ohmig signaal toch mensen?). Maar die ken ik niet.

Je kan een buizenversterker overigens nooit aanzetten zonder dat er speakers opzitten.
Je buizen en, als je pech hebt, eindtrafo zullen doorbranden.

Een buizenversterker moet altijd een "load" hebben...namelijk de 4, 8 of 16 ohms van je speaker.

En denk nu niet dat je een 4 ohm weerstandje kan kopen bij de electronica boer...
Die weerstanden kunnen 1/4 tot een paar watt hebben..geen 100 watt.

Het enige dat je kan doen is een microfoon kopen.
Of een DI die je tussen je speaker en versterker zet. Je hebt dan wel een line out, maar je zult ook altijd tegelijkertijd je speaker geluid horen maken.
Als laatste kan je een power break kopen. Dit is een apparaat dat je achter je versterker zet en fungeert als die "load" waar ik het eerder over had. Dit is de enige manier om een line out te creeeren zonder dat je je speakers blijft horen. Deze power breaks kosten helaas wel rond de 300,- euro ofzo.

Ha Ha:) :) Boehoe =( Oke, dank voor de reactie. Voortaan zal ik mn eigen logica gebruiken...heb mn hus wel 100 x gevraagd of dit wel kon omdat het feedback geluid niet meer was zo als t voor t gebruik van die versterker was...maar ja, ik dacht "hij gebruikt de line out dus moe kunne"....vandaag kijk ik dus even achter die bak en zie een spkr uitgang...slik...test de kanalen...een nog grotere slik....maar nu is eigenlijk mn vraag: wat sloop je precies? Alleen het kanaal waar je de line in hebt gebruikt? Deze line in heeft het vrij lang volgehouden, sloop je dan niet iets in de uitgaande signalen van de mixer of in geluidskaart of blijft de schade beperkt tot de mixer input kanaal?

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Je kan een buizenversterker overigens nooit aanzetten zonder dat er speakers opzitten.
Je buizen en, als je pech hebt, eindtrafo zullen doorbranden.

Een buizenversterker moet altijd een "load" hebben...namelijk de 4, 8 of 16 ohms van je speaker.

Edit: ehhhhm ik bedoelde natuurlijk
Cool Matthijs goed om te weten, dit wist ik nog niet
Bedankt :geslaagd:

Origineel geplaatst door marjan
....maar nu is eigenlijk mn vraag: wat sloop je precies? Alleen het kanaal waar je de line in hebt gebruikt? Deze line in heeft het vrij lang volgehouden, sloop je dan niet iets in de uitgaande signalen van de mixer of in geluidskaart of blijft de schade beperkt tot de mixer input kanaal?

Ik denk dat je in eerste instantie je mixer kanaal sloopt. Als je pech hebt wellicht ook het masterkanaal van het mengpaneel. Ik heb geen idee of je geluidskaart er ook nog onder kan lijden, maar het is niet uitgesloten. Ik zou gewoon gaan testen: ander inputkanaal normaal gebruiken en kijken of er raar signaal uitkomt. Een line signaal (cd speler ofzo) direct in je geluidskaart prikken en kijken of dat raar klinkt. Dan weet je het vanzelf.

Begin een beetje doof te worden geloof ik. De geluidkrt lijkt goed. Maar kan ik een geluidskrt ook een beeetje gesloopt hebben? Of is het zo dat als er iets kapot is gegaan dat het dan ook goed kapot gaat. Maw hij is naar helemaal goed naar de filestijnen of helemaal niet?

ik heb dit zellfde probleem gehad met mijn gitaarversterker en mixer.
achterop de gitaarversterker zat een uitgang genaamd 'line out' dus dan denk je dat het goed zit. en toch heb ik de opamp in mijn mixer opgeblazen.

wat bleek dus: de speaker output was doorgelust naar deze aansluiting door een of andere beunhaas :(:(:(

dus: je sloopt in ieder geval een paar componenten van het kanaal !!!

P.S. wel mooie versterker trouwens, die acoustic :)

Back