Kwaliteitsverschil kabels

Origineel geplaatst door Grooveron
Ik heb hem nooit ontmoet maar ken zijn artikelen wel en hij is inderdaad heel helder in zijn conclusies die ik altijd wel deel.
waar heb je hem ontmoet, lijkt me fascinerent om met zon man de praten.

Ik heb een cursus, die door hem werd gegeven, gevolgd. Het ging over digitale techniek en die cursus is de reden dat ik er wat over digitale techniek kan zeggen. Verder heb ik hem nog eens ontmoet tijdens een demonstratie van z'n luidsprekers. (ism een life artiest, idg een zangeres met gitaar, zodat de realiteit met de opname vergeleken konden worden)
Als je hem voor het eerst ziet, denk je dat het een zwerver is. Maar als je in z'n ogen kijkt, dan zie je ze glimmen. Zeer intelligent, een lineaire denker en erg grapping.

Origineel geplaatst door Patat Met
Ik heb niet zo'n zin in een wellus nietus gebeuren, dus een paar links die mensen helpen om te bepalen wie er nu geleik heeft.

...
Beste Patat,

Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft. Er bestaat namelijk geen absoluut gelijk. Ik vindt het interessant om verschillende kanten van het plaatje te bekijken en te laten zien. Ik denk dat daarin het verschil ligt tussen onze benaderingswijzen.

Groet,
Frank

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door RockSteadyBeat®
Ik heb weleens een gehoord dat hoe ouder en goedkoper de kabel tes te beter.

:bekdicht:
bij mij is het net andersom
hoe goedkoper hoe beter

wel van een fatsoenlijk merk he 8o)

Ik ga altijd voor de beste prijs / kwaliteit verhouding, wat er in de praktijk meestal op neerkomt dat ik het één na goedkoopste neem. Maar het belangrijkste is om het altijd zelf even in handen te hebben, hoe voelt de kabel aan, denk je dat deze een tijdje mee zal gaan. Wanneer iets te fragiel aanvoelt dan is dat een voorgevoel waar ik naar luister en vaak blijkt achteraf dat dit juist is geweest. In het verleden heb ik namelijk ook vaak niet naar dat gevoel geluisterd en ben regelmatig danig op mijn muil gegaan. Geloof niet zomaar wat verkopers je vertellen, laat je adviseren maar zoek uiteindelijk zelf uit wat je nodig hebt.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Ramoonus
...
cordial
...

afhankelijk waar ik op dat moment met mn zak-geld sta :)

kwaliteitsverschil? geen idee
ik koop ze altijd per 2
Er zitten tenminste fatsoenlijke stekkers aan, dat scheelt al een hoop, zeker wanneer je het vergelijkt met bijvoorbeeld die DAP spullen.

edit, aanvulling:
Als instrumentenkabels heb ik veel MPM / QuikLok kabels. Stevig gebouwd en nooit problemen met storing etc. Voor de wat meer kritische zaken gebruik ik kabels van Quantum Audio Designs. Die zijn net weer wat steviger en daardoor duurzamer en hebben een zeer goede afscherming tegen invloeden van buiten af.

Laatst gewijzigd:
altijd cordials met neutrik of neutrik rean
die rean stekkers zijn stevig

die 4e cordials zijn nogal hard en lijken breekbaar
de derde hoef ik niet meer
dus het word de 1e en 2e die ik voortaan koop

ik kom net van de lokale muziekboer

1 CORDIAL CFY 3 VPP (insert kabel)
6,90 thomann
12,90 muziekboer

conclusie: voortaan haal ik kabels bij thomann :erm:

Origineel geplaatst door Ramoonus
ik heb deze voor mn master output
http://www.thomann.de/gb/cordial_cti_3_ppsw.htm

op channels
http://www.thomann.de/gb/cordial_cci_3_pp.htm (PC-mixer en mixer-PC)
en
http://www.thomann.de/gb/cordial_ccfi_3_pp.htm (rean stekkers)
en (iets verdere muziekwinkel)
http://www.thomann.de/gb/cordial_cfi_3_pp.htm
en (dichtbijzijnde muziekwinkel)
http://www.thomann.de/gb/cordial_csi3ppt.htm
ff inhakend op deze post
tegenhanger van de CCI, unbal
de CFM VV, balanced
http://www.thomann.de/gb/cordial_cfm_60_vv.htm

en als digitale coax gebruik ik Cordial CPDS SS
http://www.thomann.de/gb/cordial_cpds3_cc.htm

vertel eens iets over de kwaliteitsverschillen?

de thread is inmiddels onleesbaar geworden door alle links/opsomming.

het mooiste is
dat ik daar geen onderzoek naar gedaan heb 8o)

het enige kwaliteitsverschil wat ik 100% zeker weet is dat midi kabels met metalen pluggen langer mee gaan

Toch weer de mechanische duurzaamheid die iedere keer terug lijkt te komen.

Verder weet ik dat bij grote lengtes en wanneer er onderweg veel storingsbronnen zijn het nuttig is om naast goed gebalanceerd te zijn ook een goede afscherming te hebben. Folie afscherming werkt tegen hoge frequenties en gevlochen, koper of het liefst ijzer, afscherming vangt lage frequenties op.

Bij multikabels zie je daarom vaak dan de aderparen ondering met folie zijn afgeschermd en de gehele multikabel als totaal nog een gevlochten mantel heeft, eigenlijk heel logisch dus.

Ook hebben de betere digitale AES/EBU kabels deze twee vormen van afscherming gecombineerd. Erg prettig wanneer je signaal ergens langs een dikke stroomkabel of wat dimmers moet worden geleid.

Origineel geplaatst door Roel
vertel eens iets over de kwaliteitsverschillen?

de thread is inmiddels onleesbaar geworden door alle links/opsomming.

Komt ie dan...

Geluidskwaliteit heeft alleen te lijden bij de aller aller aller goedkoopste kabels.

Dan is er nog de duurzaamheid. Daar word op bezuinigd bij hele goedkope kabelsen, vooral de pluggen.

Wat moet je zeker niet kopen: Kabels met zilver er in, of kabels die richtings gevoellig zijn of kabels die meer dan 15 euro de meter kosten (inc pluggen). Ofwel gebruik je gezonde boeren verstand.

eigenlijk is het heel simpel. je moet gewoon goede kabel gebruiken.

en of het goede kabel is? dat weet je eigenlijk allang in je achterhoofd voordat je kabels gaat kopen.

ik hou nog steeds vast aan mijn met gezond boeren verstand zelfgebakken klotz/tasker kabel en neutrik pluggen. kun je mee springtouwen. :)

weet iemand of er een manier is om de kwaliteit van je kabels te meten?
algemene standaard

of moet er een internationale standaard hier op synthforum ontworpen worden? 8o)

TEST voor mechanisch kwaliteit van connectoren.
Leg de connector op de grond, ga er nu op staan.

TEST voor elektrische eigenschappen van een analoge signaal kabel van korte lengte. Neem een rose ruis generator en voer het signaal naar de kabel, het andere eind van de kabel sluiten we samen met de output van de ruis generator aan op een differentieelversterker waarvan we het uitgangssignaal aansluiten op een oscilloscope. Nu zul je verwachten dat je het verlies van de kabel aan het meten bent, maar in werkelijkheid meten we de gedragingen van de differentieelversterker. :D

Natuurlijk zul je verschil horen bij vullis kabels met veel verontreinigingen waarbij het koper een zuiverheid heeft van minder dan 99%, het laag gaat dan wat smeren en het hoog is minder sprankelend maar zulke dingen kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen.

Nogmaals, een goede afscherming is belangrijk wanneer je grotere lengtes moet afleggen en te maken hebt met storingsbronnen onderweg, voor de rest valt het allemaal wel mee. Houd de vuistregel aan dat de afscherming het dubbele oppervlak heeft van de signaalader. Of te wel, bij het maken van een unbalanced kabel met twee Tip Sleeve Jack connectors en microfoonkabel. Sluit de positieve signaal ader aan op de Tip en sluit de negatieve signaalader en afscherming gezamelijk aan op de Sleeve. Nu heb je een prima verbinding die altijd storingsvrij is.

Back