Kwaliteitsverschil kabels

Origineel geplaatst door Ramoonus
vandaag was ik bij de muziekwinkel (zozo)
hangen er diverse kabels met een prijsverschil van ruim 10 euro per kabel van hetzelfde merk in dezelfde lengte met dezelfde merk aansluitingen (cordial)
en dan was er van een ander merk ook nogeens kabel die ruim 3,5x zo duur was voor dezelfde lengte
vind t maar een beetje overdreven

zit er nou ook nog verschil tussen connectors zoals de neutrik en de neutrik rean?

heb toevallig zelf laatst iets van 20 van die cordial rean kabels gehaald en vervangen voor veel cordial kabels met zo'n dikke neutrik plug.. en ik hoor geen merkbaar verschil, volgens sommige mensen is t juist slechter als de puntjes verguld zijn zoals bij t rean type, misschien als je gaat meten, maar geen hoorbaar verschil

de reans die ik vorige maand bij de thomann haalde hadden een verguld puntje
deze helemaal. maar ook rean stekkers en zelfde nr.

behalve de 2 euro de stuk en de connectors denk ik het niet
de kabel zelf is zo te zien dezelfde

en dan was er van een ander merk ook nogeens kabel die ruim 3,5x zo duur was voor dezelfde lengte
vind t maar een beetje overdreven

En waren ze even dik en waren ze beide afgeschermd of zelfs dubbel afgeschermd. Er mot heus wel een verschil zijn. Die goedkope dingen zijn zo kapot, zeker bij livegebruik.

Ik kan mij niet voorstellen dat goede kabels een 'mythe' zijn. Een aantal goedkopere jack kabels die ik gebruik, geven duidelijk een vermindenderde dynamiek. Ik heb nooit echt dure kabels gekocht, maar ik geloof wel in "het niet bezuinigen op kabels".

Wat ik wil weten is wat de studio-standaard is. En of het verstandig is kabels te (laten) solderen ipv kant en klaar kopen. Kortom, in welke prijsklasse krijg je top kabels zonder dat 't een snobistisch hi-fi verhaal gaat worden?

PS: Ik lees dingen over "Tasker" en Neutriks pluggen. Welke specifiek zijn okay, en wat mag dat kosten?

Laatst gewijzigd:
En als we toch lekker bezig zijn, dan toch maar 'n bonusvraag: waarom vind ik zelden high-end patchkabels? Ik zie altijd maar die bosjes gekleurde spaghetti met gegoten plugjes en dunne draadjes, kan me haast niet voorstellen dat dit goeie kwaliteit is... maar je komt ze in vrijwel elke studio tegen!

Okee, je hebt inderdaad Cordial patchkabels met Neutrik stekker, maar dan zit je meteen tegen een prijsverschil van 1000% aan te hikken! :o: (te weten: meer dan 10 euro per patchkabel ipv een tientje per bos...). En het kan altijd nog gekker...

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt: die gekleurde kabeltjes kosten geen ruk. Voor de prijs van een bundeltje van 6 kan je met moeite 2 zwarte van gelijke lengte en kwaliteit kopen. En waarom zou je ook dure patchkabels kopen, als er stiekem achter het studio-meubel de Behringer patchbays met alle apparatuur verbonden wordt door DAP-audio snakes? 8o)

Ik heb trouwens bijna niets anders dan die gekleurde spaghetti :P Dat was ook een weloverwogen keuze. Eerst en vooral zijn beter kabels nogal een verloren kost als alles naar een goedkoop behringer-mixertje loopt. En ik zit nog steeds in de fase dat ik wat wil klooien en muziek maken, en ben al blij als ik niet al te veel storende ruis hoor :biertje:

Origineel geplaatst door DJefke
Dat was ook een weloverwogen keuze. Eerst en vooral zijn beter kabels nogal een verloren kost als alles naar een goedkoop behringer-mixertje loopt.

Daar zit natuurlijk wel wat in, maar toch is het niet voor 100% waar :) Een Behringer mixer met slechte kabels geeft natuurlijk een NOG slechter resultaat dan een Behringer mixer met goede kabels.....in het eerste geval stapelen de problemen zich namelijk alleen maar op.

Dit even ervan uitgaande dat met Behringer geen goede resultaten te behalen zijn, wat ik niet helemaal geloof (confession: ik heb zelf ook een Behringer tafel :o: ). Maar ook daar geld inderdaad dat een betere tafel met meer headroom e.d. je resultaten kunnen opvijzelen, natuurlijk. Maar goed, het ging hier over kabels.

Origineel geplaatst door Hanz
En als we toch lekker bezig zijn, dan toch maar 'n bonusvraag: waarom vind ik zelden high-end patchkabels? Ik zie altijd maar die bosjes gekleurde spaghetti met gegoten plugjes en dunne draadjes, kan me haast niet voorstellen dat dit goeie kwaliteit is... maar je komt ze in vrijwel elke studio tegen!

Okee, je hebt inderdaad Cordial patchkabels met Neutrik stekker, maar dan zit je meteen tegen een prijsverschil van 1000% aan te hikken! :o: (te weten: meer dan 10 euro per patchkabel ipv een tientje per bos...). En het kan altijd nog gekker...

Ik gebruik die gekleurde patchkabeltjes niet meer...heb er al een paar weg kunnen gooien omdat het puntje in de patchbay bleef steken ; gefriemel om dat stukje weer d'r uit te krijgen enz...

Heb gewoon een zooi Sommer kabels gekocht,nummertjes d'r op en gaan...ziet er ook nog eens netter uit,gewoon allemaal zwarte kabels....en die paar tientjes extra geeft je weer wat extra gemoedsrust ;)

Er zit wel verschil in geluidskwaliteit kan ik je vertellen,maar erg subtiel allemaal...alhoewel dat op korte afstanden verwaarloosbaar is,en dus bij patchkabels helemaal verwaarloosbaar...maar als je vele meters aan kabel hebt,telt dat allemaal wel bij elkaar op...

Kabels zijn altijd nodig,je geeft er niet graag geld aan uit...maar als je meteen gaat voor de wat duurdere kabels hoef je je daar in de toekomst gewoon niet meer druk over te maken...

Over duur gesproken....koop eens een paar goede digitale (SP/dif of andere) kabels van goede kwaliteit, dan ben je ook al een vermogen kwijt. Maar goed, kwaliteitsverlies in een digitaal signaal is natuurlijk weer een ander verhaal dan bij analoog :)

als we het toch over patchsbays hebben

zit er verschil tussen een neutrik van 50 of een behringer van 35 (niet die van 29.-)

als we het toch over patchsbays hebben

zit er verschil tussen een neutrik van 50 of een behringer van 35 (niet die van 29.-)

ik heb een paar patchbays van behringer, de px-2000. alleen wel last van lichte overspraak op sommige kanalen. geen idee hoe dat bij Neutriks zit, maar het lijkt me dat die daar minder last van hebben.

Origineel geplaatst door elektrovolt
ik heb een paar patchbays van behringer, de px-2000. alleen wel last van lichte overspraak op sommige kanalen. geen idee hoe dat bij Neutriks zit, maar het lijkt me dat die daar minder last van hebben.
die px2000 van mij zit nl nogsteeds in verpakking :D

Origineel geplaatst door dione
Er zit wel verschil in geluidskwaliteit kan ik je vertellen,maar erg subtiel allemaal...alhoewel dat op korte afstanden verwaarloosbaar is,en dus bij patchkabels helemaal verwaarloosbaar...maar als je vele meters aan kabel hebt,telt dat allemaal wel bij elkaar op..

Weet je, ik vraag me dan wel af of het kwaliteitsverschil wel in de lengte zit.
Ik heb wel eens begrepen dat de meeste problemen zitten in de 'overgangen', dus de passing van stekker in socket en de soldering van kabel op stekker. Het stuk kabel ertussen is misschien wel van iets minder belang?
Kortom, dan zou het verhaal van 'het zijn maar korte eindjes' eigenlijk helemaal niet opgaan...

Origineel geplaatst door dione
Er zit wel verschil in geluidskwaliteit kan ik je vertellen,maar erg subtiel allemaal...alhoewel dat op korte afstanden verwaarloosbaar is,en dus bij patchkabels helemaal verwaarloosbaar...maar als je vele meters aan kabel hebt,telt dat allemaal wel bij elkaar op...

Om lange kabels zonder kwaliteits verlies te gebruiken heb je lage ingangs impedanties nodig. Vandaar ook dat professioneel spul de 600 Ohm standaard gebruikt. Nu kan je honderden meters kabel gebruiken zonder enig kwaliteits verlies.

Mensen die wel verschil tussen hele dure kabels en gewone kabels horen, hebben vleermuis oren, hebben een inferieure dure kabel of ze bedriegen zichzelf.

Leuk is ook dat er geen sound files te vinden zijn die het bewijs leveren dat de dure kabels daadwerkelijk beter zijn. En dat in een industie die zich bezig houd met geluidsopnames.

Ach ja, het is wel een goede methode om het kaf van het koren te scheiden: Heb je zilveren kabels, dan ga ik liever bij iemand anders m'n geld uitgeven.

Grappig dat mensen ook gaan muggenziften over 1 meter kabel tussen hun cd speler en hun versterker, terwijk er bij de gemiddelde klassieke opname 3 x 50 meter multikabel gebruikt wordt. Even rekenen , 3x50= 150 meter, stel dat het 12 kanalen per multi zijn, dus dat is 150x12=1800 meter.. En toch klinkt het goed,met standaard mogami kabel.

Origineel geplaatst door Patat Met

Mensen die wel verschil tussen hele dure kabels en gewone kabels horen, hebben vleermuis oren, hebben een inferieure dure kabel of ze bedriegen zichzelf.

Moet je toch even leren lezen,dit komt uit dat verhaal wat je eerder postte :

For the record, I am not saying that one can not hear cable differences. The data I posted in the previous posts show that it is very possible to achieve some differences, especially at high frequencies, with deviations in both gain and phase.

Van meneer Dan Lavry...behorend bij de grafiekjes...;)

Eigenlijk dus precies wat ik zei : subtiele verschillen...

Origineel geplaatst door Hanz
Weet je, ik vraag me dan wel af of het kwaliteitsverschil wel in de lengte zit.
Ik heb wel eens begrepen dat de meeste problemen zitten in de 'overgangen', dus de passing van stekker in socket en de soldering van kabel op stekker. Het stuk kabel ertussen is misschien wel van iets minder belang?
Kortom, dan zou het verhaal van 'het zijn maar korte eindjes' eigenlijk helemaal niet opgaan...

Ja denk ik ook. Het "de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel" idee. Ik vind persoonlijk de jack verbindingstechniek (die moet toch ook verdomd oud zijn inmiddels?) niet echt jofel. Het is nogal een puntcontact (behalve de aarde-ring). Strikt genomen zou daar de weerstand moeten optreden?

Het zal wel aan het vermogen liggen wat je erdoorheen stopt. Hoe meer, hoe beter de verbindingen moeten zijn (vaste schroef verbindingen).

Back