Kwaliteitsverschil kabels

Er zijn kabels die details beter laten horen
Er zijn kabels die het laag strakker laten klinken
Er zijn kabels die zorgen voor een betere dynamiek
Er zijn kabels die veel meer zwart tussen de noten laat horen .

Knoop dus deze kabels achterelkaar en we hebben geen mastering meer nodig .

Kilometers telefoon kabel conferters digitale verzending naar satalieten en het internet blijft maar werken . Altans ik heb laatst een vergulde utp kabel gekocht met een hi end modem en nu moet ik wel bekennen dat het contrast en detais van vooral flash sites stukken .. ag laat ook maar.

Origineel geplaatst door Hanz
Weet je, ik vraag me dan wel af of het kwaliteitsverschil wel in de lengte zit.
Ik heb wel eens begrepen dat de meeste problemen zitten in de 'overgangen', dus de passing van stekker in socket en de soldering van kabel op stekker. Het stuk kabel ertussen is misschien wel van iets minder belang?
Kortom, dan zou het verhaal van 'het zijn maar korte eindjes' eigenlijk helemaal niet opgaan...

Niet zo zeer in de lengte van iedere kabel apart...maar in de totale hoeveelheid kabels bedoel ik dan...als iedere kabel die je gebruikt een heel klein beetje minder goed is,heb je bij elkaar (met alle apparaten die je gebruikt) toch verlies...

En ik geloof ook niet in die peperdure audiofiele kabels,maar wel in het verschil tussen goedkope kabels en het stevigere werk van bijv. Mogami,Sommer,Tasker enz....al is het alleen maar omdat ik in de loop van de jaren al heel wat goedkope kabels weg heb moeten gooien (rotte kabels,kapotte connectors enz.) terwijl ik duurdere kabels van 15 jaar oud nog steeds prima kan gebruiken...

Origineel geplaatst door dione

Van meneer Dan Lavry...behorend bij de grafiekjes...;)

Eigenlijk dus precies wat ik zei : subtiele verschillen...
Even het plaatje erbij halen:
0

Het gaat dus om 0,04dB bij maximale capaciteit.
Dit is dus een heel lage kwaliteit kabel van 30 meter gemeten bij 20kHz.
Niet iets om wakker van te liggen, en ruim onder wat mensen kunnen waarnemen.

Over audiofielen en prijzen.....ik was jaren geleden eens in een hi-fi zaak hier in Alkmaar, waar ik wel wat spullen vandaan heb - zij het dan niet de duurste :D Er hing een kabelachtig iets aan de muur en ik vroeg waar dat voor was. Het bleek om een interlink te gaan, wat gewoon een duur woord is voor een kabel tussen bijvoorbeeld je CD-speler en je versterker.

Anyway, dat ding hing dus aan de muur omdat ze hem aan het "richten" waren of hoe zoiets ook heet. Ze gooien er dan gedurende een bepaalde tijd een stroom doorheen waardoor de electronen in de kabel zich "zetten". Het is met dit soort kabels dan ook de bedoeling dat het signaal er vanaf 1 kant doorheen gaat; je moet hem niet andersom gebruiken.

Of dit nu allemaal echt zo nauw luistert, ik zou het niet durven zeggen. Wel weet ik nog wat dat ding kostte want dat hadden ze me er even bijverteld: 3.500 gulden 8D !!! Voor een kabeltje van 60 cm of zo, want meer was het niet. Gaat wel erg ver dit en ik vraag me dan ook af of je verschil hoort tussen zoiets en, pak hem beet, een kabel die de helft kost. Ik heb me toen nog gek laten maken en een interlink gekocht van 100 gulden weet ik nog, en dat vond ik eigenlijk al idioot veel. Maar het geeft in ieder geval weer even aan, hoe ver die audiofielen kunnen gaan met hun hobby :stupid

haha, goeie business hoor, ik zou er bijna een winkel in beginnen als ik dat zo hoor :D

maar anyway, als je zo'n dure versterker openmaakt denk ik iet dat je bij de interne bedrading dergelijk spul aantreft, eerder gewoon normale goede kabels... dus om daar dan weer een speciale elektrisch gerichte kabel voor te gebruiken lijkt mij echt onzin.

trouwens... een audiosignaal gaat niet alleen maar één kant op door een kabel maar beweegt heen en weer. dus dat zou alleen het idee al van zo'n 'gerichte' kabel teniet doen...

Voor die dure kabel zou je zeggen die is van goud gemaakt , dat geleidt goed maar hij wordt wel zwaar .
:)

Die hele dure kabels zijn vaak van heel veel haarfijne zilvedraadjes gemaakt...
Ik heb wel eens naar verschillen tussen kabels zitten luisteren in zo'n high-end audio zaak. Ik heb wel verschil gehoord tussen de kabels, maar er klonk geen een kabel slecht (gek he).
Wat wel heel vervelend is van dat high-end spul is dat je goed kunt horen of muziek goed opgenomen is. Luister maar eens naar de cd van Peace Orchestra (met die pleister). Is een fijne cd qua muziek, best creatief, maar slecht opgenomen. In de auto en op mijn eigen stereo klinkt het lekker, maar op die high-end spullen kun je er geen plezier aan beleven door de mindere opname kwaliteit.
Ik vind dat high-end het creatieve doel van muziek, wat ik het belangrijkst vind, voorbij streeft. Er zijn bedrijven die opnames maken voor high-end apparatuur, maar ook daarvoor gelden dan weer high-end prijsstellingen.

Volgens mij maakt de lengte het verschil en de mate van afscherming.

Bij kabels van 1 meter zal het verschil nihil zijn

Bij kabels van 6meter zul je echt wel merken dat de wat duurdere kabels beter zijn.

Ik heb zelf heel wat quantum kabels (met die blauwe stekkers) van 6 meter en ben daar zeer tevreden over. Zijn wel wat stug wat oprollen niet vergemakkelijkt. Deze dikte is wel weer kwalitatief beter dan dunnere flexibele kabels bij intensief gebruik.

Stekkers aan kabels maken vaak nog het meeste uit.
Als die gaan oxideren dan heeft dat veel meer invloed tov de weerstand dan die hele kabel.

En op zich is een kabel wel iets meer dan een 'touwtje' waar stroom doorheen loopt maar dat gezever van interlinks die gericht moeten worden is regelrechte onzin (en dus oplichterij).

Laten we eerlijk zijn, als je zoveel geld hebt om tienduizenden euro's uit te geven aan je versterker en cd speler etc dan heb je waarschijnlijk een hele drukke baan en geen tijd om het setje goed te testen cq. beluisteren. Dus kiezen ze het beste van het beste om er zeker van te zijn..

Die dure hi-fi kabels zijn pure geldklopperij!

Origineel geplaatst door Patat Met
Even het plaatje erbij halen:
0

Het gaat dus om 0,04dB bij maximale capaciteit.
Dit is dus een heel lage kwaliteit kabel van 30 meter gemeten bij 20kHz.
Niet iets om wakker van te liggen, en ruim onder wat mensen kunnen waarnemen.

Of luister zelf naar de verschillen...op de site van Cordial (zoals in het begin van deze thread,waar het allemaal over ging) kun je geluidsvoorbeelden luisteren en als je ff Googled kom je nog wel meer tegen...

Dure kabels laten je muziek niet beter klinken...maar slechte kabels (en dan bedoel ik dus het geheel : zowel de kabel en de afscherming van de kabel als de connectors) kunnen wel degelijk invloed hebben op het signaal....
Het net staat vol met voorbeelden,geluidsfragmenten,praktijkervaringen,luistertests en wetenschappelijke onderbouwingen...te veel om op te noemen...

En uit eigen ervaring : Ik heb ooit al eens goedkope kabels gehad waar ik heel zachtjes radio-signaal doorheen kon horen...ik heb kabels gehad die ik om de haverklap moest aandrukken omdat ze niet goed contact maakten...ik heb kabels gehad waarvan de puntjes afbraken...ik heb kabels gehad waarvan het koper bloot kwam omdat het rubber wegrotte...ik heb kabels gehad die afbraken bij bochten en connectors...noem maar op....dat zijn allemaal factoren die je geluid beinvloeden...

Als je net als ik honderden meters kabel in je studio hebt (ik tel zo al ruim 400 meter multi kabel) met nog eens honderden connecties,dan telt dat aardig bij elkaar op....;)

En nee,ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan interlinks of megadure kabels,ik geloof daar niet in,daar zijn we het allemaal over eens dacht ik...maar ik ga voor de gewoon goede kabels van gerenommeerde merken...al is het maar om de duurzaamheid en stevigheid...

Heel mooi gepost Dione!

En als je qua financieen creatief moet zijn kan ze zelf bouwen ook schelen.
(Of handig als je alles op maat wil maken.)

maar ik ga voor de gewoon goede kabels van gerenommeerde merken...al is het maar om de duurzaamheid en stevigheid...

ik heb nog wel is de onhebbelijke eigenschap om met mijn wieltjes van de bureaustoel over losliggende kabels te rijden (ja klopt, niet slim nee). Dus is het wel belangrijk dat ze dan niet meteen kapot zijn. Om hier over door te babbelen, zijn er midi kabels van super kwaliteit te koop? Maw, wieltjes safe? :D

Origineel geplaatst door Arv
ik heb nog wel is de onhebbelijke eigenschap om met mijn wieltjes van de bureaustoel over losliggende kabels te rijden (ja klopt, niet slim nee). Dus is het wel belangrijk dat ze dan niet meteen kapot zijn. Om hier over door te babbelen, zijn er midi kabels van super kwaliteit te koop? Maw, wieltjes safe? :D

Ja hoor,draadloze midikabeltjes :engel: Mare....je moet wel een beetje oppassen met midikabels, die zijn toch redelijk dun en dus kwetsbaar.

Of luister zelf naar de verschillen...op de site van Cordial (zoals in het begin van deze thread,waar het allemaal over ging) kun je geluidsvoorbeelden luisteren en als je ff Googled kom je nog wel meer tegen...

Dure kabels laten je muziek niet beter klinken...maar slechte kabels (en dan bedoel ik dus het geheel : zowel de kabel en de afscherming van de kabel als de connectors) kunnen wel degelijk invloed hebben op het signaal....
Het net staat vol met voorbeelden,geluidsfragmenten,praktijkervaringen,luistertests en wetenschappelijke onderbouwingen...te veel om op te noemen...

En uit eigen ervaring : Ik heb ooit al eens goedkope kabels gehad waar ik heel zachtjes radio-signaal doorheen kon horen...ik heb kabels gehad die ik om de haverklap moest aandrukken omdat ze niet goed contact maakten...ik heb kabels gehad waarvan de puntjes afbraken...ik heb kabels gehad waarvan het koper bloot kwam omdat het rubber wegrotte...ik heb kabels gehad die afbraken bij bochten en connectors...noem maar op....dat zijn allemaal factoren die je geluid beinvloeden...

Als je net als ik honderden meters kabel in je studio hebt (ik tel zo al ruim 400 meter multi kabel) met nog eens honderden connecties,dan telt dat aardig bij elkaar op....;)

En nee,ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan interlinks of megadure kabels,ik geloof daar niet in,daar zijn we het allemaal over eens dacht ik...maar ik ga voor de gewoon goede kabels van gerenommeerde merken...al is het maar om de duurzaamheid en stevigheid...

Dan zijn we het eigenlijk helemaal met elkaar eens. :okdan:

Ik heb geen geluidskaart in m'n pc (van sommige dingen wil je geen verstand hebben), dus heb ik de geluidsfragmenten niet kunnen beluisteren. Cordal is ook niet een merk dat exotische prijzen vraagt voor hun producten, dus dat zit wel goed. Ik heb zelf ook een aardig aantal diy Cordal kabels met Neutrik pluggen.

Origineel geplaatst door Sjaak
Ja hoor,draadloze midikabeltjes :engel: Mare....je moet wel een beetje oppassen met midikabels, die zijn toch redelijk dun en dus kwetsbaar.

hmm ja.. Ik heb er al zeker 4 naar de ziekte geholpen.. grrr :D

Hang de goedkope kabel links en de dure rechts: gooi er dan een stereo signaal door en kijk wat de meters doen. Wil nog wel eens verschillen.

Ik vind die blauwe DAP kabels wel ruk. Enkel handig live omdat die 6 mtrs lekker goedkoop zijn.

hahahahahaha @ die houten knop..

Jezus, dat er echt mensen zijn die dat geloven.. hehe!

Toch stom dat, wanneer ik deze thread nieuw leven in wil blazen en expliciet niet over die audiofielen discussie wil beginnen, het toch weer over audiofielen-kabels vs goedkope kabels hebben.

Nog een keertje:
Welke kabels zijn pro-studio? En ik hoef geen audiofielen advies. Ik haal hier en daar wel wat uit de antwoorden van sommigen, maar ik zou graag een opsomming en een advies willen hoe je dit het beste kan aanpakken.

alhoewel ik wel moet toegeven dat die discussies over audiofielen-kabels erg grappig is.. :confused: :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Back