Kwaliteitsverschil kabels

Da's een goede vraag, ik geloof niet in high en kabels, ik geloof ook niet dat de ene kabel meer laag doorlaat dan de andere, maar ik geloof wel in afwerkingen en mechanische contructie en geleiding, en daar blinken deze kabels in hun prijsklasse in uit.

ik heb zojuist aangeschaft;
10 verschillende soorten kabel (1 meter)
40 bijbehorende stekkers uit 1 serie, van 1 merk (aangezien ik patchkabels ga maken van zo`n 50cm/stuk - in setjes van 2)

nu nog een middag opofferen aan solderen en testen :biertje:

ik heb zojuist aangeschaft;
10 verschillende soorten kabel (1 meter)
40 bijbehorende stekkers uit 1 serie, van 1 merk (aangezien ik patchkabels ga maken van zo`n 50cm/stuk - in setjes van 2)

nu nog een middag opofferen aan solderen en testen :biertje:

kun je mooi kijken of de 10 soorten verschillend klinken

op welke manier zou het zijn aan te tonen dat betere kabels zoals bovenstaande de basweergave kunnen verbeteren?

Héél makkelijk: de ene monitor met Cordial aansluiten, de andere met Schultz, vervolgens hetzelfde (mono) signaal afwisselend naar de ene en dan naar de andere monitor sturen.

kun je mooi kijken of de 10 soorten verschillend klinken
de stekkers zijn duurder dan de kabels (voor een meter)

ik ga volgende maand eerst een stuk of 12 kabels (van 3 merken) halen - dat was er dit keer niet van gekomen omdat thomann van die leuke aanbiedingen heeft -
en een paar verschillende series stekkers (neutrik)

stel je hebt de kabels liggen (wat nog een week of 2 duurt)

dan komt het volgende probleem
een audio analyzer (hardware of softwarematig)
die dingen zijn bijzonder prijzig al dan niet peperduur
:stupid

denk dat je qua signaal weinig verschil gaat vinden, maar qua afscherming kan er nog wel eens wat verschil in zitten

je kan je beter druk maken wat je aan die kabel hebt hangen dan over die kabel zelf denk ik hehe.

Ik merk geen reet van verschil in kabels...alleen de duurzaamheid is bij de dikkere (gitaar) kabels een stuk beter.

Misschien op aan een versterker van 5000 euro met speakers van 7500 euro dat je het opvalt, maar ja wie heeft dat?

Zolang dat niet aan de orde is , zou ik me er maar niet zo druk om maken...

Je kan het als een tijdverdrijf zien dat meten enzo, dat kan, ik denk dat de resultaten niet echt "flabbergasting" zullen zijn.

Ik heb, nu mijn X-station even naar de garage is voor onderhoud, mijn MacBook rechtstreeks via een mini-jack naar tulp-kabel op mn monitors aangesloten. Ik heb het idee dat ik best wat klankverschil hoor nu. Zou dat tussen mn oren zitten, of zou dat ene kabeltje net het verschil kunnen maken?

Of het ligt aan de geluidskaart. Die in de X-station zit is natuurlijk goed, maar ik denk dat de onboard kaart in de MacBook daar niet veel voor onder doet? Zeker niet als ik gewoon een 16-bits wavje afspeel? Dus zou mijn vermoeden kloppen dat het toch in de kabel zit?

elke geluidskaart klinkt net een tikje anders. je interne kaart is opzich prima. het klinkt gewoon net iets anders. heft niks met de kabel te maken, behalve als je scheepstouw gebruikt.

Back