yamaha ex-5, een goede synth?

cas

'... always Casa-Loca'
ik ben volledig nieuw hier, op dit forum, dus misschien stel ik wel een oude vraag... maar ik sta nu voor de keuze voor een betrekkelijk lage prijs een yamaha ex-5 te kunnen kopen. De moeite waard??

Ik moet hierbij zeggen dat ik aan het begin sta van het bouwen van een eigen studiotje, dus ik heb nog bijna niets behalve een Powermac G4...

Ben benieuwd!

alvast bedankt voor jullie/je antwoord.

Cas

Ja fantastische synth, zit erg veel in....... klank is goed en hij is gebruikersvriendelijker als z'n kleinere broertje, de CS6X!

Succes,

gr. Mario

thanks voor je snelle antwoord!

Ik heb ook gekeken naar de Novation K-station, een heel ander ding natuurlijk (beperkter), maar wel met een erg goed geluid.

Kan ik deze dingen vergelijken om uiteindelijk een van beide te kopen of moet ik ze beide hebben?

Cas

Ex!

Ex!

EX5 is fantastisch, zeker als je er weinig voor betaald. Hij heeft zo'n 4 synthese systemen aan boord, kan sampelen. Het is nog steeds mijn bestklinkende synth in mijn setup. En op http://www.ex5tech.com is een coole usercommunity met heel veel gratis geluiden!

Doen!

Grtz,
Jeroen

bedankt! Ik heb inderdaad ook al een glimp opgevangen van alle info op http://www.ex5tech.com.

Is hij ook gebruikers vriendelijk, want ik ben nog niet thuis binnen de 'producing world', dus alle moet zo helder mogelijk.

Als iemand de mijne wil hebben zal die hem uit m'n vingers moeten wroeten als ik in m'n graf lig. Ook al is het een mislukte workstation met een behoorlijke leercurve.

Op zoek naar de juiste synth:

hoe zit dat eigenlijk met de keuze tussen een rack-model en een toetsen-model als je bijvoorbeeld naar de Access Virus c en b kijkt.

is zo'n rack-model misschien handiger in gebruik als je voor het eerst een studio setup gaat maken?
ik ben immers nog absoluut geen toetsenist...

Als je nog geen keyboard hebt is een EX5 een droom van een masterkeyboard. En een studio zonder een plank met zwart witte toetsen is IMHO geen studio. ;)

En als je die EX voor onder de 1000€ kan kopen gewoon doen. Daarboven zou ik gewoon een keer naar dat ding gaan luisteren en mee spelen om te zien of het jouw ding is. En dat geld dan voor elke andere synth die je hebt.

Want bijv een virus is ook OK, maar zonder extra effecten vind ik hem wel erg kaal klinken.

zelfs dan is een toetsenbord handig voor ff je soundjes te testen ff een riedeltje spelen, kijken hoe die hoog klinkt, hoe die laag klinkt, hoe die reageert op velocity etc. Toetsenbord ook voor niet-toetsenisten onontbeerlijk!

Origineel geplaatst door Thaizer
Absoluut een goed klinkende synth zeker goed multitimbraal te gebruiken.

Vreemd genoeg gaat dat voor de EX5 maar half op.
Want door z'n beperking van DSP's kun je maar een beperkt aantal AN of één VL patch of insert effecten gebruiken. Maar wel een groot aantal AWM patches.

dit wordt me wat technisch! maar ik ben dan ook nog niet eens begonnen...

want hoe zit het met de multitimbraliteit en de polyfonie op de Nord Lead 2 (of 3)?

nog ff de EX5 ik wil hem noooooooit meer kwijt , ik heb een sici board erin en geheugen uitgebreid wat een aanrader is.

Niet van mij maar hij staat hier in een verdieping lager. Besteed er zelf niet veel aandacht aan maar de keren dat ik erop speel kan ik niet ontkennen dat hij verrekte goed klinkt. De toetsen spelen eigenlijk nog lekkerder dan m'n Triton.

ok!
en als je hem zou moeten vergelijken met 'een Waldorf'? (ik zag dat je zelf een Waldorf Microwave 1 hebt, of is dit een heel ander apparaat dan de XT?). ik zag net de Waldorf Microwave XT voor 1340 euro...

De EX-5 is in geen velden of wegen te vergelijken met de MW1. De EX-5 moet je imho zien als een allround synth. Het klankenpallet is gewoon erg breed daar waar de MW1 eerder een goede aanvulling zou zijn. Weinig stemmen (8) maar een onwijs rauw karakter. Je zult bijvoorbeeld geen bevredigende pianoklank kunnen maken met de MW1.

Van de synths die ik zelf gebruik is de Korg Triton degene die zorgt voor de basis met de Kurzweil die ik het liefst voor de akkoestische instrumenten gebruik (met name de orkestgeluiden). Beide Waldorf synths worden gebruikt om 1 of 2 extra lijntjes neer te leggen, omdat het anders gewoon te druk wordt.

en die korg triton gebruik jij ook als 'allround synth'?

Origineel geplaatst door fuse
Als je nog geen keyboard hebt is een EX5 een droom van een masterkeyboard. En een studio zonder een plank met zwart witte toetsen is IMHO geen studio. ;)

Wist je dat in het conservatorium van Antwerpen een studio bestaat waar de studenten les kunnen volgen in electronische compositie, en dat de docent pertinent weigert een midi-klavier in de studio te installeren?

Om een midi-noot te genereren, moet de docent eerst een algoritme schrijven op een oude 8bits computer (begin jaren 80), in een programmeertaal die AMPLE heet (Advanced Music Programming Language Environment)...

Origineel geplaatst door cas
en die korg triton gebruik jij ook als 'allround synth'?

Tja, wat moet je, het is een allround synth *D
Hij is simpelweg voor alle muziekstijlen inzetbaar.

Back