Contract met 2 man

DaRooT

Stamgast
Wat is eigenlijk een normale verdeling van het geld bij een contract van 2 producers? Of in dit geval 1?
Want ik ga binnenkort een track maken met een DJ, die zelf niet kan produceren. Hij zegt dat het dan onder zijn naam uitgebracht wordt, maar dan erbij komt te staan produced by: <mijn naam>.

Nu kan ik daar wel inkomen, aangezien het een stijl is waarbij ik zelf niet echt bekend mee wil worden. Maar bij nummers waar ik de melodie e.d. heb bedacht, heb ik toch wel liever ook mijn naam in de titel staan, aangezien ik er dan ook iets van mezelf heb ingebracht. Bij nummers die alleen geproduceerd zijn door mij maar de rest door hem mag best zijn naam erbij komen maar dan produces by mij. Wordt dit vaker zo gedaan, en hoe zit het met het geldverdelen?

Ik ben nog niet zover dat de track echt uitgebracht wordt, maar ik denk graag vooruit ;)

Denk dat dat gewoon een kwestie is van onderlinge afspraken... Lijkt me, dat als je er samen aan gewerkt hebt, dat het 50/50 is!

Het lijkt me dat als hij er niets aan gedaan heeft (behalve zijn naam verbonden) niet veel aan de produktie zal verdienen.
Maar hij krijgt wel de bekendheid en de optredens etc. Daar zal hij dan wel meer aan verdienen.
Volgens mij is het zelfs zo dat als je veel voor hem maakt jij nog geld kan verdienen aan zijn optredens.

Maar het zal allemaal wel berusten op goede afspraken en wat je zelf en die ander reeel vinden.

Re: Contract met 2 man

ik denk dat jij gewoon het meeste moet krijgen aangezien jij ook het meeste er aan gaat doen...
wat jij dus doet is voor die dj een investering in de toekomst en daar moet hij dus voor betalen...

je moet het zo zien: hij kan nix en hij huurt jouw in dit geval gewoon in...

Ik weet het niet.. Ik werk ook samen met zo iemand, en ik doe dan misschien de technische kant van het verhaal, maar hij komt met superveel ideeen, geluiden, voorbeelden, samples enzo.. Hij werkt er net zo hard aan!

Je gaat in een band toch ook niet zeggen van "jah we hebben 1 nummer zonder drums, dus ik vind dat de drummer 20 euro minder moet krijgen dan de rest per optreden"...

Maar again, het gaat om de afspraken die je maakt!

En dat zijn naam eraan verbonden wordt kan ook een voordeel zijn natuurlijk.. Als hij al een beetje naamsbekendheid heeft enzo, zal het ws beter verkopen als dat er 1 of andere totaal onbekende sjaak voorop staat! Hetgeen jou dus ook weer cash oplevert :okdan:

de standaardverdeling is 50/50 als er twee producersnamen bij staan...maar de platenmaatschappij kan ook anders beslissen...dit alles moet dus in overleg gebeuren...staat altijd in een contract hoe dit geregeld is...
in feite is alles mogelijk,maar maak er dus wel duidelijke afspraken over...

als jij de hele productie voor je rekening neemt krijg jij alle royalties en Buma/Stemra...
check ook eens http://www.bumastemra.nl voor meer info over het geheel...

als je liever niet je eigen naam dr bij wilt,kun je bij Buma/Stemra ook een pseudoniem aanvragen...

Vanmiddag is ie dus langsgekomen en opzich is er al wel iets uitgekomen.
Nu is het gewon zo gegaan, dat ik sowieso het hele technische gebeuren deed. Maargoed dit hoort natuurlijk ook bij het producersvak, maar ook heb ik wat dingen voorgespeeld, waarbij hij dan zei van, dit is goed, dit niet etc. dus opzich ook wel zn eigen smaak en wat ie ongeveer wou. Dat ik dan dingen voorspeel enzo, tja dat zie ik opzich ook wel weer als een onderdeel van het producersvak.

En het is idd ook zo dat ik er een voordeel mee heb dat hij vrij bekend is (ofja, bekender dan zomaar de huis/tuin/keuken DJ, hij krijgt binnenkort een vaste plek in een disco) en waardoor ik er ook profijt van heb natuurlijk.

Pseudoniem aanvragen wat dione zegt vind ik wel een goeie ja. Maar het moet gewoon zo zijn dat ik niet me eigen persoonlijke naam erbij wil hebben, maar een artiestennaam, waarbij dan wel eventueel andere DJ's mij mogen benaderen voor wat werk en/of zelf dus al de bekendheid ermee krijg. Zal de link die je me gaf ook eens bekijken :)

Ja nix kan... producertechnisch gesproken dan. Maar opzich heeft hij wel verstand van de muziek en weet wat ie moet verbeteren enzo ;)
Tis zoals ik ook zei niet een stijl waar ik echt in thuis ben, want in die stijl produceer ik gewoon onder me eigen naam :P

Back