Bandrecorders

Interessante thread, zeker omdat ik wat vragen heb omtrent dit onderwerp.

Na volledig digitaal mixen wil ik over een tijdje verschillende sporen via een analoge mixer gaan mixen.
Waarom?: meer headroom (niet alle signalen door één lijntje) en meer fun.

Nu heb ik er ook aan gedacht om die mix vervolgens op te nemen op een bandrecorder en dan weer terug te zetten op de computer.
Waarom?: analoge tintje en meer headroom.

Ik zit echter met het volgende: ik wil graag dat analoge tintje maar ik wil geen ruis. Ik snap echter zelf ook wel dat dat een paradox is. Maar goed, mijn vraag is hoe groot de mate is van ruis bij zo'n ding?
En ten tweede, blijft ook een groot stereobeeld intact bij zo'n ding (neem aan van wel).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Origin X
Interessante thread, zeker omdat ik wat vragen heb omtrent dit onderwerp.

Na volledig digitaal mixen wil ik over een tijdje verschillende sporen via een analoge mixer gaan mixen.
Waarom?: meer headroom (niet alle signalen door één lijntje) en meer fun.

Nu heb ik er ook aan gedacht om die mix vervolgens op te nemen op een bandrecorder en dan weer terug te zetten op de computer.
Waarom?: analoge tintje en meer headroom.

Ik zit echter met het volgende: ik wil graag dat analoge tintje maar ik wil geen ruis. Ik snap echter zelf ook wel dat dat een paradox is. Maar goed, mijn vraag is hoe groot de mate is van ruis bij zo'n ding?
En ten tweede, blijft ook een groot stereobeeld intact bij zo'n ding (neem aan van wel).

Die bandrecorder van mij zat volgens mij rond de 68db S/N wat ik me kan herrineren.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat bandopnames van de forumleden, hebben we wat vergelijkingsmateriaal.

Hmmm...band is lekker. Zelfs de cassette sound vind ik heerlijk (soms TE dof..maarja..dat is dan ook weer de sound)

Het aller-aller-liefst zou ik een NAGRA hebben. Als was het maar om naar te kijken....

Knippen in band is trouwens ook zo tof om te doen. Knip, knip & plak. Zo'n reverse break maken op tape, is toch 100x spannender dan op de computer.

Wel tof dat de hele cut & paste cultuur te danken is aan de mafkezen die knipte in mastertapes (en films)
Misschien wel een leuke knutsel constest, jungle maken mbv echt tape knippen :)

Sprak eens met een technicus die vertelde dat ze ook wel eens zo dikke 24 sporen tape achterstevoren oplegde om leuke trucjes uit te halen (zoals reversed reverb e.d.)

p.s ik heb een CD van Mercury Rev, waarop staat dat het album is gemasterd op 35 mm film. Das ook cool!

Snik..nu baal ik wwer dat ik ie Revox van Bass niet heb overgenmen...

Origineel geplaatst door elektrovolt
klik

opgenomen met de akai gx-625 :) wel flink overstuurd en duister, maar dat was juist de bedoeling 8)

Klinkt heftig, maar wel een flink pak ruis zeg.
Ik vind zulke ruis voor mezelf, al hoor je het alleen bij de zachtere stukken, niet acceptabel.

Kunnen er misschien nog wat meer mensen met voorbeelden komen?

die ruis ja... dta krijg je als je de mix out van de tr-909 gebruikt, had ik maar de losse outs moeten gebruiken...

Ja ik dacht ook al wel dat het voornamelijk vanuit de gear zou zijn.

Pijnlijk

Pijnlijk

Dit onderwerp is voor mij te pijnlijk. Ik heb namelijk 6 jaar geleden alles verkocht wat ik had. Ook een Akai GX747, voor 600 gulden.

Na dat heb ik mij voorgenomen nooit meer iets te verkopen wat apparatuur betreft. Ik baal er nog steeds van. Heb met die bandrecoreder namelijk heel veel mixen voor Radio 3 toendertijd gemaakt.

:gaap:

Het is maar ruis!!!. Lekker boeiend. Met een paar geluiden in de mix hoor je die toch niet meer.
Neem nou dat mp3tje van electrovolt, ik hoor daar echt geen ruis. Wel een grote brei aan effecten die misschien af en toe niet helemaal lekker lijken te klinken, maar echte opvallend of storende ruis. Neeeee. En mijn gehoor is best wel goed.

Origineel geplaatst door padokit

is magneto niks vst plug
http://www.mojopie.com/magneto.html

Das toch helemaal niet leuk. In de Sound on Sound van deze maand staat een artikel over bandrecorders. Ook wat tips om de afstelling/slijtage van de koppen te bekijken, etc.
Volgens mij schreven ze ook, dat als je het tape effect wil hebben, je het beste gewoon een goedkoop bandrecordertje (wel goed onderhouden) op de kop kan tikken dan het met software na te bootsen. Lijkt me ook vrij logisch.

Origineel geplaatst door sander
Het is maar ruis!!!. Lekker boeiend. Met een paar geluiden in de mix hoor je die toch niet meer.
Neem nou dat mp3tje van electrovolt, ik hoor daar echt geen ruis. Wel een grote brei aan effecten die misschien af en toe niet helemaal lekker lijken te klinken, maar echte opvallend of storende ruis. Neeeee. En mijn gehoor is best wel goed.

Nou voor mij, met mijn bedoelingen, is dat wel boeiend. Het is dan ook sterk de vraag of ik er verstandig aan doe om zo'n apparaat te nemen. Maar anderzijds vind ik het ook wel weer fun, is gewoon een mooi stukje vintage.

Mijn muziek is digitaal, kan een ranzig tinje hebben d.m.v. effecten (crushers/dist) maar is vergeleken met veel rauwe live achtige dingen die ik hier vaak tegenkom toch ook weer clean (geen ruis etc.).
Ik maak nu eenmaal zo muziek klaar... De muziek die ik lekker vind kan ook ranzig zijn zonder ruis, snap je mijn punt?

Tja analoog zonder ruis is een utopie, maar ik ben ook enkel de wegen aan het onderzoeken.
Het lijkt me gewoon leuk om zoiets in mijn setup te hebben, iets wat me misschien naast al die digitale shit eens kan verassen. Ik vind het flauw dat mensen me dan in één keer niet serieus meer nemen, ik heb nergens dom zitten lullen dat ik een bandrecorder zoek die niet ruist...

deze dan, dit is op dezelfde recorder opgenomen, ik hoor hier geen ruis...

Ik ook niet :)

Leuk stukje trouwens.

Back