Hoe doe ik dit - portamento effect

MikeJarod

ziet ze vliegen
Zie mp3tje.

1. Is een lead 'gewoon'.
2. Is de lead waarvoor een hogere noot is geweest icm portamento: bij de aanslag daalt de pitch dus naar de hoogte van de noot die je aanslaat.
3. Is hetzelfde als 2, maar dan eerst een lagere noot.

Die hoge en lage noten heb ik eruit geknipt.

Hoe kan ik 2 en 3 nu voor elkaar krijgen zonder eerst een hoge of lage noot gespeeld te hebben? Ik gebruik een Virus. Ik heb geprobeerd een envelope aan de pitch te hangen, dan krijg ik wel dit effect, alleen is de uiteindelijke toonhoogte helemaal out of tune, niet degene die je verwacht. Dit is afhankelijk van hoe diep ik de env op de pitch laat werken. Moet ik nu zorgen dat die diepte zó ver is dat de toonhoogte klopt of kan dit makkelijker?

Attachments

• blaat.mp3
    225,5 KB · Bekeken: 86
dit klinkt idd meer als een 'pitch over envelope'
die eerst (2e noot) positief is en dan word omgedraaid (3e noot)

fingered portamento, waarbij portamento dus pas werkt als er meer dan 1 toets word ingedrukt, zal het niet zijn aangezien je dan heel even de hogere of lagere start pitch zou moeten hebben gehoord...

Bedankt, maarreh dat zei ik toch eigenlijk al? :D

edit: Ik heb het in het verleden nog wel eens opgelost door de hogere en lagere note velocity 1 te geven zodat je ze niet hoort maar dat wel de portamento werkt. Is niet mooi maar werkt wel.

edit2: @hier beneden, de vraag is dus of dit makkelijker kan omdat ik van die out of tune toonhoogtes krijg.

Dat envelope en pitch verhaal is wel de juiste manier.
Als de uiteindelijke toonhoogte niet goed is zou ik eens kijken naar de instellingen van je envelope..Heb je zelf waarschijnlijk ook al gedaan maar het moet zo toch echt kunnen.Als je bv een c speelt moet ie ook op de c uitkomen.

Je kunt toch een envelope op je pitch zetten, met minimale attack (begint dus meteen laag (inverted env) of hoog tov van je aangeslagen noot). Dan zet je de decay op de gewenste waarde voor de 'portamento' snelheid, sustain & release op 0, en klaar is Klara. Noot moet gewoon uitkomen op de aangeslagen waarde.

Perfect, bedankt :)

Ik zat met de attack te spelen maar daar moet ik dus van af blijven. Attack moet op 0 staan en met de decay regel ik de snelheid dat de pitch 'glijdt' zegmaar.

Origineel geplaatst door vos_paul
sustain & release op 0
release NIET op 0, deze moet gelijk staan aan de decay tijd...
doe je dit niet dan moet je dus de toets net zo lang aanhouden totdat het sustain segment word bereikt...

bij percussieve geluiden moet je dit tevens doen als je gebruikt maakt van een ADSR type envelope

Back