Roland PC 180

dadjrookie

Nieuwkomer
Hi y'all,

na lang zoeken eindelijk een site gevonden waar ik misschien een antwoord kan vinden op mijn vraag.
WHO CAN HELP ME ?????

IK heb mij een tijdje geleden een Roland PC 180 aangeschaft, maar ik krijg dus geen geluid in of uit dat ding. Ik heb een geluidskaart in mijn computer, ik heb ook Cubasis VST, maar geluid? Niet dus !

Mijn vraag is dus : is er iemand die toevallig ook een Roland PC 180 heeft, of die er iets van kent, en die mij verder kan helpen. Want ik ben zo'n beetje ten einde raad...

Greetz,
Da Rookie

Hoi Dadjrookie, alvast welkom hier.

De Roland PC-180 bevat zelf GEEN geluiden. Dit is een MIDI-controller waarmee je andere toestellen kan aansturen. Dat kunnen synthesizers, modules, samplers,... en ook geluidskaarten zijn.

Ik vermoed dat je met dit klavier geluiden wil spelen die in je geluidskaart zitten. Normaal zou dat niet zo moeilijk mogen zijn. Gewoon de MIDI OUT-connector van de PC-180 verbinden met de MIDI IN connector van je geluidskaart. Uiteraard moeten bepaalde instellingen in je computer wel correct ingesteld staan opdat je computer ook daadwerkelijk die geluidskaart gebruikt. O.a. in Cubasis VST moet je tracks aanmaken en aanduiden welk apparaat/instrument je wil gebruiken. Bij jou moet je dus de instrumenten/klanken selecteren die op je geluidskaart zitten.

Maar we kunnen je vast nog beter helpen als je ook vertelt welke geluidskaart je gebruikt, of je ook nog andere toestellen hebt, ...

PS: We hebben ook een plekje waar nieuwe leden zich kunnen voorstellen ;)

Thx, Hoover, nu weet ik toch al iets meer. Dus het is eigenlijk niet persé nodig om bv. een Midi-Interface, een Sound Module en zo van die dingen aan te schaffen... zoals ik zo dikwijls op het net heb gelezen.

Mijn geluidskaart is een Hercules Muse 5.1 DVD PCI , vorige maand gekocht, speciaal voor dat keyboard. Als dit je kan helpen.

Greetz,
Da Rookie

Uiteraard, je kan gerust met alleen je geluidskaart lekker muziek maken hoor. Maar ik denk dat dat toch niet zo makkelijk werkt hoor.
Als je bv noten wil inspelen dan is het toch makkelijker om met een klavier te werken in plaats van de noten met je muis te tekenen.:)

Ik heb net ff de specs van je geluidskaart bekeken. Je kaart beschikt over een joystickpoort, die je ook kan gebruiken om het volgende kabeltje aan te sluiten (kan je in elke computerzaak/muziekwinkel kopen).
978183G1.JPG

Jouw PC-180 kan je hierop aansluiten zodat je je geluidskaart (die over GM beschikt) vanop je klavier kan aansturen en dit dan opnemen in Cubasis.
Er zit ook een versie van ACID bij dus kan je alvast wild tekeer gaan met loops enzo (maar daarvoor heb je zo'n klaviertje niet echt nodig dacht ik).

Wil je vooral met loops enzo werken of wil je liever stoeien met klanken en patches en die dan bespelen met je klavier?

Ik heb dit keyboard gekocht met de volgende bedoeling :

ik creer een geluidje op de pc (bv. gepikt van een of andere boenkplaat), dat geluidje stuur ik naar de Roland waar ik het kan bespelen in alle verschillende toonhoogtes en er een melodietje kan mee maken dat me bevalt. En dat melodietje neem ik dan terug op op de pc om verder te gebruiken.

Nog ff een vraagje over dat kabeltje. De uiterst rechtse aansluiting, waarvoor dient die? Want ik heb er zo'n kabel bijgekregen, maar daar hangt die rechtse aansluiting niet bij aan.

Greetz,
Da Rookie

je kan geen geluidssignalen ontvangen met dat keyboard. Hij zend alleen informatie naar de computer. Ik zal als ik jouw was een paar FAQ's lezen over soundfonts.

Origineel geplaatst door dadjrookie
Nog ff een vraagje over dat kabeltje. De uiterst rechtse aansluiting, waarvoor dient die? Want ik heb er zo'n kabel bijgekregen, maar daar hangt die rechtse aansluiting niet bij aan.
Je hebt waarschijnlijk een variante van dit kabeltje, die rechtse aansluiting dient om een joystick op aan te sluiten. Veel 'gewone' geluidskaarten hebben een aansluiting die als MIDI-connector dient en tevens ook als joystickpoort. Jouw kabeltje zal dus ook werken, je zal er alleen geen joystick op kunnen aansluiten.
Origineel geplaatst door dadjrookie
ik creer een geluidje op de pc (bv. gepikt van een of andere boenkplaat), dat geluidje stuur ik naar de Roland waar ik het kan bespelen in alle verschillende toonhoogtes en er een melodietje kan mee maken dat me bevalt.
Dat lijkt me meer sampling, je neemt 'ergens' een stukje geluid, bewerkt het nog wat en via een keyboard speel je dan de geluiden die in de sampler (of je computer) zijn geladen. Je kan dit doen met een hardware sampler (Akai, E-Mu,Yamaha) maar er bestaat ook software waar je dit mee kan doen.

Zoals J-Run al vermeldde kan je geen geluiden naar je PC-180 sturen, je kan wel met je PC-180 een softwaresampler in je computer aansturen, je moet dus wel een computer bij de hand hebben. Idd, een veelgebruikte technologie bij o.a. de SoundBlaster kaarten is de SoundFont technologie. Je kan hiermee geluidsfragmenten (wav'jes, samples dus) mappen 'op je toetsenbord'. Een beetje zoals lettertypes en een computerklavier. Je typt op het klavier maar het is de computer die de lettertjes zichtbaar maakt (bij Soundfonts dus 'hoorbaar' maakt).

Zelf heb ik nooit met SoundFonts gewerkt maar hierover is er voldoende info terug te vinden op het web waaronder Soundfont

Is het zoiets wat je wil bereiken?

Overigens, er bestaan keyboards waar je WEL geluiden kan inladen hoor (zoals bv een Roland W-30 of zo), de sampler zit dan gewoon in het keyboard zelf en je laadt de samples in via diskettes, via SCSI,...

Ok, nu weet ik toch al een beetje meer. Maar laten we het stap voor stap doen anders.

Dus, ik heb mijn Roland aangesloten op mijn geluidskaart en ik heb Cubasis opgestart.

Wat nu?

Back