Ableton live en Mac

bob303vs909

Ach und Weh
waarschuwing: zodra deze topic uitloopt in een PC - MAC flame war, vraag ik de moderator hem meteen te sluiten

Na deze week in live te zijn gedoken, ben ik toch wel erg enthousiast geworden door de mogelijkheden.Maw, zit er aan te denken om m'n hardware te verkopen en een laptop te kopen. Ik ben een grote mac fan voor in de studio, maar kwam na een beetje zoeken de volgende performance test tegen:

Live performance test

Mac komt er dus helemaal niet zo goed uit. Ik zou graag van de professionele gebruikers eens willen horen wat ze hier van vinden? Ik zit te denken aan een powerbook, gebruikt men naast een powerbook voor live nog een desktop voor in de studio en is dat dan een Mac of pc? loopt men tegen gebreken aan? Is deze test exemplarisch voor het probleem Liove - Mac?

spijtig genoeg optimiseert ableton live niet evenveel voor mac als voor pc, daardoor is er dat performance verschil. voor mij persoonlijk weegt de winst aan gebruiksgemak van mijn powerbook tov. een pc meer door dan het verlies aan performance. 't gebeurt wel 's dat mijn output gaat kraken wegens cpu overload, dan zet 'k mijn latency gewoon wat hoger. voor mijn werkwijze in de studio is dat geen probleem. voor live spelen zijn mijn sets nooit zo heavy dat er overloads optreden.

Origineel geplaatst door divi
spijtig genoeg optimiseert ableton live niet evenveel voor mac als voor pc, daardoor is er dat performance verschil.

Waarom eigenlijk? Dat is toch best dom. De meeste live-laptops-acts hebben in vele gevallen een PowerBook (vooral die hele IDM/Techno hoek) en Ableton wil natuurlijk graag zien dat die lui met Live spelen. Op deze manier ontmoedig je artiesten om het te gebruiken...

Ik vind de hele preformance discussie onzinig. Ik draai Live op een 1.1 gHz Athlon en kan daar prima mee uit de voeten. Me dunkt dat iedere moderne mac daar gehakt van maakt. Heb ook nog een pentium m 1.7 ghz notebook staan voor als ik buitenshuis ben, maar die gebruik ik vooralsnog niet in de studio omdat die 1.1 Athlon dus al voldoende is.

Origineel geplaatst door funkdecoder
De meeste live-laptops-acts hebben in vele gevallen een PowerBook (vooral die hele IDM/Techno hoek)

hmmm...las ergens dat Speedy J en Chris Liebing nu juist voor hun collabs live opotredens een PC laptop hebben aangeschaft voor Live....

Origineel geplaatst door bob303vs909
hmmm...las ergens dat Speedy J en Chris Liebing nu juist voor hun collabs live opotredens een PC laptop hebben aangeschaft voor Live....

Idd, vanwege cpu vretende plug-ins die ze gebruiken. volgens mij gebruiken gebruiken ze een DTMPC 3.8Ghz! Oef, die is snel!!!

Je hebt nu toch al een mac begrijp ik? Dan maak je toch even een test-projectje met een aantal tracks-instrumenten-plugins die jij denkt dat je gemiddeld zult gebruiken, en kijkt ff hoe dat loopt. Of met andere woorden, ga je van het verschil in performance ook echt gebruik maken?

Daarbij denk ik ook dat het een luxe probleem is, in de tijd voor Cubase VST hoorde je niemand klagen over het feit dat er geen 2 effecten per track beschikbaar waren, domweg omdat die hardware bakken duur waren en men ze gewoon aan de aux van de geluidstafel hing. Daarmee wil ik niet zeggen dat je van de mogelijkheden van vandaag geen gebruik moet maken, maar dat je met wat beperkingen ook prima tracks kunt maken ;)

En dan nog iets, en ik zeg er gelijk even bij dat ik weet dat je met computers kopen altijd achter de feiten aanloopt, maar toch. Apple gaat dit jaar en volgend jaar over op Intel, de verwachting is dat Powerbooks toch redelijk snel aan de beurt zullen zijn voor een overstap, omdat het maar niet lukt om die G5 in een laptop te proppen. En dan zit je er ook nog es mee dat het even duurt voor software geoptimaliseert is voor Macs met Intel. Maar het kan zijn dat als je gehecht bent aan mac én performance je het geduld op kunt brengen daar op te wachten.

Ach, het blijft lastig :P

Origineel geplaatst door bob303vs909

Maar volgens mij juist omdat ze geen andere keuze hadden, omdat Ableton Live op de Mac niet optimaliseert. Namen als Ritchie Hawtin, Fennesz, O'Rourke, Plaid, Autechre, Four Tet en volgens mij zowat alle artiesten die bij Warp zitten gebruiken een Powerbook. Als vele mensen mac live gebruiken zou je verwachten dat Ableton hier op inspringt en hun programma hiervoor goed configueert. En niet iedereen wil zo maar van Apple naar PC overstappen, omdat Live daar beter op draait.
Ik weet niet waarom Ableton dit doet. Ik zou als bedrijf er echt voor zorgen dat op alle twee de OS-en Live gewoon goed draait.

Mijn PB 12"1,5 GHz G4 draait Live 5 prima. Je zit alleen snel aan de grens wat plugins betreft. Dat komt simpelweg omdat G4's niet erg snelle processors zijn. Dat komt misschien ook omdat ableton weinig gebruik maakt van altivec, net zoals makers van veel andere plugins. Dat doen ze waarschijnlijk om de code voor de verschillende platforms niet te ver uit elkaar te laten groeien (gokje). De hoofdreden is echter echt dat AMD en Intel gewoon akelig snelle processors maken op het moment !

Desalniettemin heb ik erg veel plezier met Live op mijn powerbookje.

Op het moment zijn PC laptops gewoon bakken sneller. Je krijgt mij persoonlijk echter met geen stok achter een windows machine, da's heel persoonlijk, ik ben opgegroeid met Mac en wil niks anders.
Ik hoop dat de intel powerbooks dit verschil weg zullen nemen...

Groet,
Allert

Denk toch echt dat je daar Ableton zelf op moet aankijken.
Qua optimalisaties zou je met altivec toch heel veel goed moeten maken zou je denken. Maar voor de PC's gebruiken ze heel veel directx voor grafische optimalisaties. Misschien dat ze voor de mac versies ook opengl optimalisaties moeten gaan ondersteunen. Maar ik weet niet hoeveel dat uit zou kunnen gaan maken want zo zwaar lijkt me het grafische gedeelte nou ook weer niet.

En die plugins gebruiken kun je toch omzeilen door bepaalde tracks te bouncen. Want zoveel live met Live veranderen kan je ook weer niet. Je hebt maar 2 handen. ;)

Origineel geplaatst door BDeep
Apple gaat dit jaar en volgend jaar over op Intel, de verwachting is dat Powerbooks toch redelijk snel aan de beurt zullen zijn voor een overstap, omdat het maar niet lukt om die G5 in een laptop te proppen. En dan zit je er ook nog es mee dat het even duurt voor software geoptimaliseert is voor Macs met Intel. Maar het kan zijn dat als je gehecht bent aan mac én performance je het geduld op kunt brengen daar op te wachten.

Ach, het blijft lastig :P

zeggen ze allang, ben benieuwd hoelang we daar nog op moeten wachten.
ik heb zelf een 1,5ghz pb met 512ram d'r in, maar ik heb ook vaak last van krakende outputs, dat kun je echt niet hebben..:(
dus nu koop ik dan ook maar meteen 1gig aan werkgeheugen drbij, ben benieuwd hoe dat 'ie dan loopt qua cpu.

Het grappige is dat ik op m'n toshiba qosmio F10 makkelijk een hele uitgebreide set kan maken, terwijl ik die laptop voor alles gebruik, maw vere van optimaal geinstalleerd. ik kom dan aan een cpu gebruik van ong. 35%, terwijl ik op hetzelfde moment m'n mail check of surf....

Eigenaardig dat nu een powerbook zich weer POWERbook mag noemen, hij ineens een andere naam heeft :P

Als je er het geld voor over hebt lijkt het me een mooie deal eigenlijk.

dat weet ik nog niet zo zeker.. achter 2 maanden komt amd op de proppen met de turion, eerste dualcore processor voor notebooks.. hij zou zuiniger zijn dan een centrino en ook goeiekoper.. en voor de prijs van die macbook pro koop je twee laptops :W

ik wilde het maar even meegeven, het is me maar verteld geworden, maar m'n bron weet wel waar de klepel hangt..

Back