nord modular midiclock uit

gi_joe

Stamgast
hey

een vraagje waarvan ik denk dat ik het antwoord al weet:
maar is het mogelijk om een nord modular (g1) midi clock of iets van dien aard uit te laten poepen?

kzou graag m'n sequencer aan een clock generator willen syncen.. en er zit niet voor niets een midi out op dat ding, nietwaar :)

Midi out heb ik nog nooit voor elkaar gekregen, ik weet wel dat de micromod zeer weinig midi uit stuurt(was volgens mij meer bedoelt als een thru port? ). Syncen aan een externe klok is geen probleem :)

volgens mij is dat iets dat je boven in de menubalk bij synth settings vind, moet je anders even proberen. maar het is volgens mij wel mogelijk.

Dit is DE reden dat ik met de G2 werk.........en daarnaast het feit dat de editor via midi werkt.

Verder erg leuke bak maar vreemd dat de midi functionaliteit mist. OS4 zou blijkbaar die functionaliteit brengen (ook midi synced LFO's) maar die is geschrapt.

Druk op "system", dan twee keer naar beneden en zet dat op "int" met de jog dial. Staat ook in de editor onder "synth settings".

Verder erg leuke bak maar vreemd dat de midi functionaliteit mist. OS4 zou blijkbaar die functionaliteit brengen (ook midi synced LFO's) maar die is geschrapt. [/B]

Niet zo heel erg raar; de controll processor trekt dat domweg niet. Die van de G2 zit ook al bijna vol.

Origineel geplaatst door Kassen
Niet zo heel erg raar; de controll processor trekt dat domweg niet. Die van de G2 zit ook al bijna vol.

Blijf dat toch raar vinden......midi is redelijk basic en vooral omdat de Classicm modular ook al wordt geedit via midi moet daar toch gewoon rekening mee gehouden worden.

Een misser van Clavia......

Mja, maar die processor heeft al een hele hoop te doen en er is daar gewoon geen extra ruimte meer. Clavia heeft in de afgelopen jaren een hele hoop blunders gemaakt maar dit is er niet een van. Ze hebben het geprobeert en het kan gewoon niet.

Als je bekend bent met de bestaande technische opbouw van de Modular is het misschien niet raar. Maar vind jij het raar dat de meeste gebruikers daar weinig van weten, en het ontbreken van zoiets schijnbaar triviaals dus wel raar vinden?

Beetje rare post dit, dat wel.

Origineel geplaatst door j0ris
Als je bekend bent met de bestaande technische opbouw van de Modular is het misschien niet raar. Maar vind jij het raar dat de meeste gebruikers daar weinig van weten, en het ontbreken van zoiets schijnbaar triviaals dus wel raar vinden?

Beetje rare post dit, dat wel.

Mja dat er geen midi out op zit is misschien voor het releasejaar van de NM niet super gek....hardware was toen nog behoorlijk duurder. Dat de LFO's niet syncen aan midi is onverklaarbaar.

Als een processor dat niet aan kan vind ik dat wel degelijk een blunder.....dan is de processor gewoon te langzaam. LFO sync is gewoon basic synth spec.

Origineel geplaatst door elektrovolt
is het niet mogelijk om dat via een midi in / clock divider module te doen ?
LFO's syncen is volgens mij m.b.v. verschillende modules wel te doen volgens mij. Maar simpel via MIDI-in / clock divider kan het niet, dan kun je hooguit de LFO resetten. Hoe 't wel moet weet ik zo niet, maar daar kan Wout ons vast meer over vertellen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Dat de LFO's niet syncen aan midi is onverklaarbaar.
Dat kan blijkbaar wel, maar moet je even zelf bouwen: http://nm-archives.electro-music.co...hreads/Folder/LFO&MidiClock/LFO&MidiClock.htm

En dit is dus de patch waarom het gaat: http://nm-archives.electro-music.co..._Threads/Folder/LFO&MidiClock/MidiLFOSync.pch

Er zit 1 LFO in die patch, en die is dus gesynced aan de midi clock! Je kan 'm nu met de "Ratio" knop sneller of langzamer laten gaan.

Laatst gewijzigd:
kijk aan, reacties :)

kassen: bedoel je niet dat de modular dan op z'n eigen clock loopt ipv wat 'ie door z'n midi in krijgt?

ik zou dus graag willen dat ik via mijn midi out, midi clock signaal naar mijn sequencer (logic ofzo) stuur. niet dat ik de modular volgens de klok van mn sequencer laat lopen.. lfo's syncen aan externe clock is ook geen probleem..

opzich vind ik het trouwens geen gek idee dat 'ie dat gewoon zou moeten kunnen. je kunt tenslotte ook controllers uitsturen. waarom dan geen klok. maargoed. ik koop wel een g2 (als de hel dichtvriest, of ik de loterij win) ;)

Voordat je de hel dicht laat vriezen en een G2 koopt: probeer eerst es even wat kassen zegt, want volgens mij werkt dat gewoon.

Zo zie je maar weer.

Clavia erkent dat de CPU van de Classic te klein gekozen is. Maar de fout was wel te begrijpen, want toen de synth ontworpen werd was het beeld dat men in Stockholm voor ogen had beslist niet wat het uiteindelijk geworden is: gebruikers (zoals Rob Hordijk en Kassen) die de grenzen aardig begonnen te verleggen. Men dacht aan eenvoudige synthjes, met hier en daar wat extraatjes. Dat er mensen waren die hun naam er mee konden schrijven op een scoop, of het spel pong er mee konden spelen, praten en er is zelfs een echt tikkende en gelijk lopende koekkoeksklok, die de hele uren slaat met het juiste geluid (zie archief bij Doornekamp_Ico > Iclock (ik geloof nummer 02). Grappig is dat veel van deze leut uit Nederland afkomstig is.

Ik zal eens voor de Classic gebruikers een lijstje met Patches maken met al dit soort grappen.

Verder heb ik op m'n computer het verhaal van Clavia, "The Evolution of a Modular Synthesizer", staan, maar dat moet voor publicatie nog altijd het fiat uit Zweden krijgen... Daarin erkennen ze veel problemen , waarvan er een aantal in de G2 zijn opgelost.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Zo zie je maar weer.

Clavia erkent dat de CPU van de Classic te klein gekozen is. Maar de fout was wel te begrijpen, want toen de synth ontworpen werd was het beeld dat men in Stockholm voor ogen had beslist niet wat het uiteindelijk geworden is: gebruikers (zoals Rob Hordijk en Kassen) die de grenzen aardig begonnen te verleggen. Men dacht aan eenvoudige synthjes, met hier en daar wat extraatjes. Dat er mensen waren die hun naam er mee konden schrijven op een scoop, of het spel pong er mee konden spelen, praten en er is zelfs een echt tikkende en gelijk lopende koekkoeksklok, die de hele uren slaat met het juiste geluid (zie archief bij Doornekamp_Ico > Iclock (ik geloof nummer 02). Grappig is dat veel van deze leut uit Nederland afkomstig is.

Ik zal eens voor de Classic gebruikers een lijstje met Patches maken met al dit soort grappen.

Verder heb ik op m'n computer het verhaal van Clavia, "The Evolution of a Modular Synthesizer", staan, maar dat moet voor publicatie nog altijd het fiat uit Zweden krijgen... Daarin erkennen ze veel problemen , waarvan er een aantal in de G2 zijn opgelost.

Wout

Duidelijk verhaal.....vind het op zich ook niet zo'n probleem hoor....wel slecht maar je kunt nu duidelijk voor de G2 kiezen die idd veel problemen gefixt heeft.

Wat ik belangrijker vind is dat het lijkt alsof de ontwikkeling voor de G2 nagenoeg stil staat. Het lange wachten op editor v1.4 met dat mutatie gebeuren erin lijkt te bevestigen dat er af en toe eens iemand aan het G2 project werkt.

De oude modular heeft duidelijk vele update slagen gekend....(t/m OS 3.03). Het lijkt er echter op dat de G2 dat nooit zal gaan bereiken. Mocht dit komen door (nogmaals) een hardware limitatie dan vind ik dat ze weinig tot niks geleerd hebben van de fouten in de NM of het gewoon niet willen zien. Mocht dit komen doordat ze het simpelweg te druk hebben met andere projecten vind ik dat ze het product aan het verwaarlozen zijn.

Beweren dat de G2 wat betreft wat betreft features de oude modular toch al overtreft vind ik geen argument om maar nagenoeg te stoppen met de ontwikkeling. Zo denk ik ook dat het weinig moeite had gekost om LFO's in de classic modular wel midi syncable te maken. Toch wordt ervoor gekozen dit niet te doen.

Aan de andere kant....noem je zoiets een bug of een fout in de aanvankelijke specificaties?

Back