nord modular midiclock uit

Ik zal eens voor de Classic gebruikers een lijstje met Patches maken met al dit soort grappen.

laat maar komen, ben wel benieuwd !

Dit begint wel een beetje off topic te worden... maar... ik vraag me af hoeveel Clavia verdient aan de Modular.

De ontwikkelingskosten lijken me behoorlijk wat hoger dan van een standaard synth als de Nord Lead... en je moet toch best een behoorlijke synth nerd zijn om de Modular goed te kunnen gebruiken, dus de markt lijkt me een beetje beperkt.

Als ik ooit één synth ben tegengekomen waarvoor *niet* geldt: eventjes wat knopjes draaien en 't klinkt vet, dan is het de Modular wel. Het is niet eens genoeg om veel van analoge synthese te weten, maar je moet ook echt diep de Modular induiken, de modules met hun specifieke digitale karakteristieken leren kennen en truukjes verzinnen om alles wat minder steriel te laten klinken. Dit laatste hebben ze bij Clavia volgens mij zelf ook niet gedaan toen ze de presets maakten, want die zijn super suf.

De research en ontwikkeling die in de Modular gaan kunnen natuurlijk wel voor een deel hergebruikt worden in de andere Clavia produkten, maar als onze Zweedse vrienden niet zo veel geld binnen zien komen door de Modular dan zou dit ook de wat trage ontwikkeling en updates kunnen verklaren.

Origineel geplaatst door j0ris
Dit begint wel een beetje off topic te worden... maar... ik vraag me af hoeveel Clavia verdient aan de Modular.

De ontwikkelingskosten lijken me behoorlijk wat hoger dan van een standaard synth als de Nord Lead... en je moet toch best een behoorlijke synth nerd zijn om de Modular goed te kunnen gebruiken, dus de markt lijkt me een beetje beperkt.

Als ik ooit één synth ben tegengekomen waarvoor *niet* geldt: eventjes wat knopjes draaien en 't klinkt vet, dan is het de Modular wel. Het is niet eens genoeg om veel van analoge synthese te weten, maar je moet ook echt diep de Modular induiken, de modules met hun specifieke digitale karakteristieken leren kennen en truukjes verzinnen om alles wat minder steriel te laten klinken. Dit laatste hebben ze bij Clavia volgens mij zelf ook niet gedaan toen ze de presets maakten, want die zijn super suf.

De research en ontwikkeling die in de Modular gaan kunnen natuurlijk wel voor een deel hergebruikt worden in de andere Clavia produkten, maar als onze Zweedse vrienden niet zo veel geld binnen zien komen door de Modular dan zou dit ook de wat trage ontwikkeling en updates kunnen verklaren.
Goed punt. Updates, nieuwe modules e.d., daar verdienen ze bij Clavia niets aan natuurlijk. Hooguit wat goodwill voor toekomstige producten. En waar Virus C gebruikers zo'n twee jaar geleden meer dan tevreden waren met de toevoeging van een Moog Filter, wordt er van Clavia verwacht dat ze regelmatig met nieuwe modules en toevoegingen komen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Goed punt. Updates, nieuwe modules e.d., daar verdienen ze bij Clavia niets aan natuurlijk. Hooguit wat goodwill voor toekomstige producten. En waar Virus C gebruikers zo'n twee jaar geleden meer dan tevreden waren met de toevoeging van een Moog Filter, wordt er van Clavia verwacht dat ze regelmatig met nieuwe modules en toevoegingen komen.

Onzin, Clavia heeft er niet meer werk aan want ze geven je building blocks en je kunt zelf zorgen dat je iets maakt dat werkt. Ze hoeven dus geen architectuur voor te kauwen.

Verder moeten ze de meeste zaken die in de modular zitten toch coden voor een normale synth. Een normale synth heeft immers ook LFO's, OSC algoritmen, filters etc etc.

En ook in de gemiddelde VA zijn zaken redelijk modulair door het gebruik van modulation matrixen e.d.

Bovendien voel ik me als ex Virus C gebruiker nog steeds genaaid doordat de C alleen de Moog filters kreeg. Verder is het een geoptimaliseerde B. Joepie. Bij de Ti krijg je een hele extra DSP erbij en digi i/o en USB etc etc. Maar goed....voor ik daar weer over begin.....hehe

Het maken van een digitale modular heeft natuurlijk wel wat extra werk. Zoals het maken van de patchsoftware. Maar verder verschilt de software op zich niet eens veel van een gewone VA hoor.

Een dergelijk product moet je updaten ja.....de oude Nord Modular heeft op zich best veel updates gehad alleen zat daar nooit de midi syncable LFO bij. De nieuwe modular heeft nog maar heel weinig updates gehad. En de updates die er waren waren vooral bugfixes en maar heel weinig new features. En daar wacht ik nu juist op.

Origineel geplaatst door Acidfever
Onzin, Clavia heeft er niet meer werk aan want ze geven je building blocks en je kunt zelf zorgen dat je iets maakt dat werkt. Ze hoeven dus geen architectuur voor te kauwen.
(...)
Een dergelijk product moet je updaten ja.....de oude Nord Modular heeft op zich best veel updates gehad alleen zat daar nooit de midi syncable LFO bij. De nieuwe modular heeft nog maar heel weinig updates gehad. En de updates die er waren waren vooral bugfixes en maar heel weinig new features. En daar wacht ik nu juist op.
Niemand heeft 't over architectuur voor kauwen toch? In een nieuwe module toevoegen zit ook al heel veel werk lijkt me. Een nieuwe filter heb je niet in een weekendje in elkaar gedraaid. En ja, je kan knowhow uit andere synths ook in de NM gebruiken, maar dan moet 't nog steeds geschikt gemaakt worden voor de NM.
Wat voor nieuwe modules wacht je op? Heeft Clavia al iets aangekondigd oid?

Niemand heeft 't over architectuur voor kauwen toch? In een nieuwe module toevoegen zit ook al heel veel werk lijkt me. Een nieuwe filter heb je niet in een weekendje in elkaar gedraaid. En ja, je kan knowhow uit andere synths ook in de NM gebruiken, maar dan moet 't nog steeds geschikt gemaakt worden voor de NM.
Wat voor nieuwe modules wacht je op? Heeft Clavia al iets aangekondigd oid?

Dat valt wel mee hoor.....een filteralgoritme kan bijvoorbeeld uit een regel of 6 code bestaan. Met alle gemak. Prop die in een bestaand GUI object en hatsa! Nieuw filter.....

Er is bij de introductie gezegd dat er nog wat NM modules zouden worden geport naar de G2 (staat onder andere in de Sound On Sound G2 review quote: Not all the former modules have been ported over from the first generation of the Modular, and although Clavia have claimed that most will reappear or equivalents will be implemented, work is still in progress as I write this.").

Een voorbeeld van een module die nog beschikbaar gemaakt zou worden is de filterbank module.

Die "work is still in progress" wil ik dus wel een zien aangezien deze review in de SOS van July 2004 stond.

Mijn punt is echter dat de werkwijze van een product op de markt brengen, een paar updates uitbrengen en het dan op de plank zetten geen werkwijze is die ik verwacht van een klein bedrijf als Clavia......dat Yamaha of Korg dat doet is een ander verhaal. Maar een bedrijf als Clavia verdient zijn naam door goeie customer support en enthousiasme voor hun producten. En dat mis ik een beetje momenteel.

Dat valt wel mee hoor.....een filteralgoritme kan bijvoorbeeld uit een regel of 6 code bestaan. Met alle gemak. Prop die in een bestaand GUI object en hatsa! Nieuw filter.....

Tsjonge, zo had ik er nog nooit neer gekeken.

zes regels typ je makelijk in een minuut dus met een uurtje werk zou Magnus (Clavia's dsp programeur) makkelijk een enorme update kunnen schrijven! Houd je nog tijd over om ook nog een dichtbundel te schrijven voor de lunch ook. Wat een luie donder moet dat zijn.

Erm, meneer Fever, heeft u ooit een filter ontwikkeld?

Een geMIDI syncte LFO is triviaal om te bouwen, trouwends, als je niet heel erg moeilijk doet over klijne onvolkomen-heidjes in de waveform. Over de archtectuur van de NM is heel veel te vinden online. Voor de gemiddelde gebruiker is het I.D.D. niet hard nodig om dat allemaal op te zoeken maar het lijkt me een heel stuk nuttiger om even een grof beeld te hebben voordat men gaat roepen wat allemaal makelijk kan.

Wat echt makelijk kan; een development kit voor Motorola CPU's bestellen.

Beweren dat de G2 wat betreft wat betreft features de oude modular toch al overtreft vind ik geen argument om maar nagenoeg te stoppen met de ontwikkeling. Zo denk ik ook dat het weinig moeite had gekost om LFO's in de classic modular wel midi syncable te maken. Toch wordt ervoor gekozen dit niet te doen.

Aan de andere kant....noem je zoiets een bug of een fout in de aanvankelijke specificaties?

Mja, en daar ben ik het dan wel weer mee eens. Niet vanwegen de MIDI-out modules; dat kan gewoon niet, maar er staan nog bekende bugs open voor de NM. Zaken zoals de interactie tussen de compressor en morphgoups of de volume input van de AD envelope. Als dat toch moet gebeuren dan zou i.d.d. een kant en klare MIDI-sync lfo ook wel moeten kunnen. Mischien veel ernsitger is dat de NM editor een paar problemen heeft met XP (heeft compatibility mode nodig) en behoorlijke issues met OSX o.a. door wat mis-management van fonts (en dat is nou echt een blunder). Als dat zo door gaat dan valt de NM met een paar jaar helemaal niet meer te gebruiken met een moderne computer.

Het probleem is resources; aan meer development voor de NM valt voor Clavia niks te verdienen. Het zou correct zijn om het te doen, het zou de etische manier zijn om met je klanten om te gaan en mischien zou het het vetrouwen in de waarde van de G2 op de lange termijn vergroten, maar er valt niks te verdienen.

Qua bug of fout in de specifiekaties; mischien I.D.D. een kleine inschattings fout die Clavia maakte, maar die fout die was gemaakt jaren voor dat die extra features ter spraken kwamen. Het is gewoon een feature die de NM niet heeft. Hij heeft ook geen sampling geheugen of drumpads. Valt niks aan te doen. Als jij absoluut gemidi syncte LFO's nodig hebt en envelopes die CC's kunnen genereren dan zou ik een product kopen dat dat wel bied. Als ik jou was zou ik deze pakken; http://www.iaf.nl/Users/BlueHell/html/software/software-midimod.htm

D'as wel erg kort door de bocht niet? Ben benieuwd hoe je reageert als Clavia met deze mentaliteit ff snel 5 extra moduletjes er bij in propt.

Ik snap je punt wel, natuurlijk zou 't leuk zijn als ze extra modules toevoegen, maar, zoals Kassen al zei, ze moeten ook gewoon knaken verdienen daar.

Origineel geplaatst door Kassen
Tsjonge, zo had ik er nog nooit neer gekeken.

zes regels typ je makelijk in een minuut dus met een uurtje werk zou Magnus (Clavia's dsp programeur) makkelijk een enorme update kunnen schrijven! Houd je nog tijd over om ook nog een dichtbundel te schrijven voor de lunch ook. Wat een luie donder moet dat zijn.

Erm, meneer Fever, heeft u ooit een filter ontwikkeld?

Een geMIDI syncte LFO is triviaal om te bouwen, trouwends, als je niet heel erg moeilijk doet over klijne onvolkomen-heidjes in de waveform. Over de archtectuur van de NM is heel veel te vinden online. Voor de gemiddelde gebruiker is het I.D.D. niet hard nodig om dat allemaal op te zoeken maar het lijkt me een heel stuk nuttiger om even een grof beeld te hebben voordat men gaat roepen wat allemaal makelijk kan.

Wat echt makelijk kan; een development kit voor Motorola CPU's bestellen.

Het is natuurlijk een voorbeeld. Er komt meer bij kijken. Maar denk jij dat Clavia elke module vanaf de grond opbouwt?
Ze maken 1 keer het ontwerp voor de in en outputs en midi in en out e.d. van een module en hergebruiken die code als module template als ze een nieuwe module gaan bouwen......

Kort door de bocht was mijn opmerking zeker maar je kunt echt een simpel filter bouwen met heel weinig code.
Maar het is echt voornamelijk wiskunde. En natuurlijk schrijf je geen nieuwe filtermodule in een uurtje, een goed klinkend filter kost veel tijd voor onderzoek en proberen. Het zou overigens echt supervet zijn als clavia een soort van development module zou maken waar je zelf code in kunt laden...... maar goed kan me voorstellen dat dat nooit gaat gebeuren.

Voorbeeldje van een Lowpass met resonantie in Csound code:

Variabelen declaratie:
float c, csq, resonance, q, a0, a1, a2, b1, b2;

Daad werkelijke code:
c = 1.0f / (tanf(pi * (cutoff / samplerate)));
csq = c * c;
resonance = powf(10.0f, -(resonancedB * 0.1f));
q = sqrt(2.0f) * resonance;
a0 = 1.0f / (1.0f + (q * c) + (csq));
a1 = 2.0f * a0;
a2 = a0;
b1 = (2.0f * a0) * (1.0f - csq);
b2 = a0 * (1.0f - (q * c) + csq);

De eerste regel is de definitie van de variabelen dus die telt niet mee. Dan hou je dus 9 regels code over en het kan nog simpeler. Veel filtermodellen maken ook gebruik van statische data die is onttrokken aan het daadwerkelijke filter dat wordt gesimuleerd. Dan is het gewoon een kwestie van die tabel verwerken. Erg kort door de bocht, toegegeven...maar het is niks magisch ofzo. Zeker niet als de standaard objecten reeds bestaan.....

Ik ben overigens momenteel veel bezig met het core level van reaktor. Dat is ongeveer hetzelfde niveau van bouwen als gewoon programmeren. En een filter maken is echt geen rocket science.....of het filter goed klinkt is een ander verhaal....daar worden vaak hele andere truukjes voor gebruikt(zoals de eerder genoemde tabellen).

Ik heb overigens geen kritiek op de programmeerkunsten van de Clavia mannen.....gewoon wat actiever met het product omgaan zou gewoon fijn zijn. Het is niet zo dat de G2 een buggy bak is ofzo.

Laatst gewijzigd:
D'as wel erg kort door de bocht niet? Ben benieuwd hoe je reageert als Clavia met deze mentaliteit ff snel 5 extra moduletjes er bij in propt.

Ik snap je punt wel, natuurlijk zou 't leuk zijn als ze extra modules toevoegen, maar, zoals Kassen al zei, ze moeten ook gewoon knaken verdienen daar.

Mja als Clavia de G2 actiever zou promoten (dus af en toe een setje leuke presets uitbrengen, wat modules maken of een masterclassje hier of daar beschikbaar maken) dan zouden ze er ook veel meer verkopen denk ik.

Als de G2 bekend zou staan als een product dat constant dooronwikkeld wordt dan is er echt wel wat meer animo voor. Dit is ook 1 van de grote punten bij Native Instruments op het moment. Reaktor 5 wordt t.o.v. v4 nogal verwaarloosd en dat zit veel mensen nogal dwars.

Nogmaals, ik vind de G2 helemaal geweldig (al heeft het even geduurd om die conclusie te trekken) maar het is gewoon jammer dat het als een relatief statisch product wordt behandelt....da's alles. :D

Ik zou overigens best 50 euro voor een update willen betalen als ze er perse geld voor wilen hebben!

Laten we er nu maar over ophouden....al genoeg thread vervuiling! :)

Ik zou overigens best 50 euro voor een update willen betalen als ze er perse geld voor wilen hebben!

Laten we er nu maar over ophouden....al genoeg thread vervuiling! :)
Helemaal mee eens!
Ik zou 't overigens erg gaaf vinden als er meer modules met verschillende klankkleuren bij zouden komen. Zoals Doepfer bijvoorbeeld een Wasp filter, diode filter, ladder filter, verschillende oscillators heeft. Dan ben je veel flexibeler, en zit je minder vast aan de, toch vrij herkenbare, Clavia sound.

Maar goed, genoeg gezever, we hadden 't over MIDI-Sync LFO's, toch? 8o)

Acid;

Ik weet dat filters compact kunnen, dat betwist ik niet, maar dit stukje code is niet snel geschreven (en niet eens door 1 persoon volgens een snelle google). Veel Csound kan ik redelijk lezen maar hier heb ik toch moeite mee (en geen zin om het uit te pluizen, ik ben tegenwoordig aan de ChucK). Wat Clavia doet is echter wel voor een heel stuk alles zelf ontwikkelen en dan is het toevoegen van nieuwe modules wel een heel stuk werk. De lengte van de code doet er dan niet zo vreselijk veel toe.

Anyway, een LFO achtig signaal genereren gebazeert op de MIDI clock kun je zelf ook prima en midi output modules gaan op de NM bij mijn weten gewoon helemaal nooit kunnen.

Origineel geplaatst door Kassen
Veel Csound kan ik redelijk lezen maar hier heb ik toch moeite mee (en geen zin om het uit te pluizen, ik ben tegenwoordig aan de ChucK).

Daarom zeg ik ook, het is vooral dikke wiskunde! NI heeft niet voor niets een paar wiskunde knobbels in dienst!

:D

Back