korg z1 + mpc2000 vraag... waarschijnlijk heel simpel

T-Needles

Nieuwkomer
Ik heb een mpc2000 en een korg z1, ik wil weten hoe ik kan zorgen dat als ik me kanaal op 2a zet ik dan een ander geluid heb dan bij 1a

Re: korg z1 + mpc2000 vraag... waarschijnlijk heel simpel

Origineel geplaatst door T-Needles
Ik heb een mpc2000 en een korg z1, ik wil weten hoe ik kan zorgen dat als ik me kanaal op 2a zet ik dan een ander geluid heb dan bij 1a

Dat heet MIDI.

ja ok... de kabels zitten goed enzo... maar welke instellingen moet ik precies veranderen... want als ik nou een melodie opneem en er met een ander instrument een andere melodie overheen wil gooien kan dat niet want dan speelt ie beide melodieen met hetzelfde instrument af zeg maar

:(

dan moet je verschillende midi sporen instellen in je sequencer en in je synth.
dus bijv:
melodie lijn 1 in synth en seq op midi kanaal 1 en voor melodie 2 idem maar dan op kanaal 2...
snappie?

weet je zeker dat het antwoord op mijn vraag daar staat want ik snap wel wat midi inhoudt... ik weet alleen niet welke instelling ik moet wijzigen snap je

bijvoorbeeld melodielijntje 1 op track 1 inspelen en naar midikanaal 1a uitsturen en melodielijntje 2 inspelen op track 2 en uitsturen naar midikanaal 2a. Effe zorgen dat je op je keyboard op kanaal 1 en 2 de juiste geluiden klaar hebt staan en hopsakidee...

onder midi staan wel allemaal termen maar ik snap er vrij weinig van
... want daarom koop je ook voor krap 1600 euro aan apparatuur ;).

Zoek eens in de handleiding op het woord "multitimbral" want dat is precies wat jij nodig hebt. De Z1 kan maximaal 6 geluiden op die manier "naast elkaar" hebben. Dit verschilt in die zin van de normale presets dat ze geen Programs maar Multis (of Combis in Korg-taal) heten. Je hebt er 32 - pak er eentje, en stel per part een andere program in, en je trucje werkt.

En ik heb nog niet eens een Z1 :P.

heb jij msn ofzo? want ik heb gezocht in de handleiding en het stond er mooi niet in...

iedereen lacht me hier denk uit?

doe maar, het maakt me niet uit :)

heb jij msn ofzo? want ik heb gezocht in de handleiding en het stond er mooi niet in...
Dan klopt er iets niet. Het is wel een welbekend feit dat Roland, Korg en Yamaha andere namen gebruiken voor wat in essentie hetzelfde is. Ik heb de Korg-naam voor een multitimbrale preset (bij Roland heet 'ie Performance, bij oudere Yamahas heet 'ie Scene of Performance, bij Korg heet 't Combi maar dus in dit geval schijnbaar Multi) opgezocht in de review van Sound On Sound, en er zou toch echt op z'n minst iets over het woord "multitimbral" in moeten staan.

Nah.. het is alleen dat het idee achter multitimbraliteit en zo tot de basics van MIDI behoort (tenminste, sinds 1986 of zo toen de MT32 uitkwam).

Okee, even gezocht: handleiding, pagina 21. Begin daar, werk het even door; daarmee maak je een Multi zodat je je Z1 correct kan aansturen.

Dan zou ik maar rap je gaan verdiepen in het wel en wee van MIDI land.
Je moet het zo zien. MIDI channel 1 - 16 stuurt INDIVIDUEEL X apparaat aan. Apparaat X is in jouw geval de Z1.
MIDI ALL, stuurt ALLE channels uit, maakt niet uit WELK apparaat er aan hangt.

Dus moet je de Z1 instellen welke geluiden er op welke channels ontvangen moeten worden.
Waar dat zit? RTFM (Read The Fucking Manual).

Dus als een speer die handleiding lezen.
suc6 ermee.

Hehe, denk dat niemand je uitlacht, maar het is een beetje als:
"Joh, ik heb me een enorme Audi A8, erg vet! Maar wat is dat ronde ding voor de linkervoorstoel? En wat moet ik met die 3 trapdingen op de grond?"

Hehe... De meeste mensen weten eerst een hoop van midi voor ze gear kopen! :biertje:

Je kunt op de MPC onder in het main scherm je midi instellingen aanpassen.
Ga met de cursor naar de plek waar DRUM3 staat in het plaatje hieronder.
Nu kun je aan het data wheel draaien en switchen tussen DRUM1 t/m DRUM4 en MIDI.
Je moet hem op midi zetten.
screen1.gif

Zoek nu even uit op welk kanaal je de Z1 heb ingesteld (idd, check de manual ;)).
Ga met de cursor (op de mpc) naar rechts, nu kun je je midi kanaal kiezen (1B-device17 in het plaatje)
1A t/m 16A zijn de 16 midi kanalen op midi out A van je mpc, en 1B t/m 16B... je raadt het nooit... inderdaad, dat zijn kanaal 1 t/m 16 van je midi out B.

Midi out van je Z1 moet op midi in A of B van je MPC (maakt niet super veel uit, de MPC regelt het zelf dat je inspeelt op het midi kanaal wat je hebt geselecteerd (remember , 1B-device 17 of wat je dr ook hebt staan).

Zorg er ook voor dat op de Z1 LOCAL op OFF staat. Als je dit niet doet, hoor je behalve de andere module die je aanstuurt ook nog steeds de Z1. Local off zorgt ervoor dat de Z1 wel uitstuurt wat je inspeelt, maar dat je het niet hoort.
Op de mpc kun je dan een midi-kanaal kiezen waardoor je met de Z1 maximaal 32 midi apparaten kunt bespelen (niet tegelijk, maar dat moet je kiezen bij 1B-device... etc...). Op deze manier kun je je Z1 ook aansturen zodat je wel wat hoort.

Hoe doe je dat? stel je prikt de Z1 in output B, en de Z1 staat op midi kanaal 9. Dan zorg je er voor dat in het veldje waar in het voorbeeldplaatje (nog steeds ;)) 1B-device17 staat nu komt te staan 9B-Device 25 (ofzoiets). Zodra je dit hebt kun je met de Z1, door de MPC, de Z1 zelf aansturen.

Echt, je moet een hoop experimenteren en de manual er ook bij houden in het begin. Een MPC is niet zo overzichtelijk als een software pakket in het begin.

Heel veel succes :okdan:

-C-

50 euro voor degene die me hiermee helpt

50 euro voor degene die me hiermee helpt

Ik heb een Korg Z1 en een MPC 2000... Ik heb al meerdere pogingen gewaagd om deze met midi met elkaar te laten werken maar het lukt mij, en de mensen om mij heen niet. Ik heb nu het probleem dat ik maar één geluid kan inspelen. Als ik daarna een ander geluid wil kiezen en over de eerste melodie een andere melodie wil spelen worden beide melodiën in hetzelfde geluidsoort afgespeeld. Klinkt heel kinderachtig en ik zal waarschijnlijk ook niet de slimste zijn op dit gebied maar ik wil gewoon dat ik meerdere instrumenten van die korg over elkaar kan spelen in mn mpc. Woon je in de omgeving om Alkmaar en wil je langs komen om me de dienst bewijzen heb ik er 50 euro voor over.

Alvast bedankt

pm me maar als je geïnteresseerd bent.

50 euro voor degene die dit kan installeren bij me

50 euro voor degene die dit kan installeren bij me

Ik heb een Korg Z1 en een MPC 2000... Ik heb al meerdere pogingen gewaagd om deze met midi met elkaar te laten werken maar het lukt mij, en de mensen om mij heen niet. Ik heb nu het probleem dat ik maar één geluid kan inspelen. Als ik daarna een ander geluid wil kiezen en over de eerste melodie een andere melodie wil spelen worden beide melodiën in hetzelfde geluidsoort afgespeeld. Klinkt heel kinderachtig en ik zal waarschijnlijk ook niet de slimste zijn op dit gebied maar ik wil gewoon dat ik meerdere instrumenten van die korg over elkaar kan spelen in mn mpc. Woon je in de omgeving om Alkmaar en wil je me de dienst bewijzen heb ik er 50 euro voor over.

Alvast bedankt

pm me maar als je geïnteresseerd bent.

ik denk dat 1 topic met dezelfde vraag wel voldoende is in plaats van 3 exact dezelfde topics, zo irriteer je mensen alleen maar en zit je ze op te jagen en hebben ze er al niet meer zo zin in, en ze moeten nog achter je aan hollen ook door te pmen.

en koop van die 50 euro maar een lees lampje wat het lezen van de handleiding vereenvoudigt :eureka:

en je vraag is eigenlijk meer een kwestie van niet goed de gebruiksaanwijzing lezen want daar is alles in te vinden
in elk geval zo te horen heb jij die synths aan het zelfde midi kanaal hangen dus wat moet je doen:, elke synth z,n eigen midi kanaal geven

dan heeft synth a bijv midi kanaal 1 en synth b midi kanaal 2

dit stel je ook op je mpc in, op je track/pattern waarmee je melodie 1 wilt spelen naar synth a wordt midikanaal 1

op je track pattern waar je melodie 2 wilt spelen naar synth b geef je ook midi kanaal 2

als jij alle synths op kanaal 1 zet dan spelen alle synth mee met de melodie die op de mpc wordt uitgestuurd over midi kanaal 1

moet duidelijk zijn zo alleen nog zelf ontdekken hoe je dat gaat instellen want ik heb geen mpc of ervaring met een mpc

Als een synth op omni staat kan hij alle melodieen tegelijk afspelen met hetzelfde geluid

Wanneer je midi sequencer of midi patchbay een merge funktie heeft voegt hij kanalen bij elkaar

Sommige synths hebben een multifunktie. Hierin kun je sounds toewijzen aan een midikanaal. Als een soort mixer. Weet niet of de korg dit heeft.

Wanneer je op de single sound gaat staan speelt hij veelal alle partijen met dat geluid af mits je hem een apart midikanaal hebt toegewezen

Volgens mij heeft het synthforum ook een merge funktie. Dan kunnen ze jouw 4 berichten bij elkaar voegen. :D

Back