Relatie BPM gemoedsrust...

Alexander

F.T.W.
In mijn nieuwe stuk 'e-rythroritix' ben ik druk bezig met verschillende vormen van ritme, groove, tempo en dergelijke...

...tijdens het denkprocess herinnerde ik mij een interview die ik jaren terug gelezen heb met Mark Bell en Bjork, het stuk ging (dacht ik) over 'post' en hoe de tempo's van de stukken en het verloop van het album invloed hadden op de gemoedstoestand van de luisteraar. In het artikel gingen ze diep in op de relatie BPM > hartslag > gemoedstoestand. Het artikel krijg ik niet meer gevonden en mijn googlekunsten laten me in de steek..

Kan iemand mij meer informatie geven over dit fenomeen, of me links geven met meer informatie over dit fenomeen???

(ook het artikel zou geweldig zijn)

Thank you.

HAHAHAHA! Dat zou dus betekenen dat al die hardcore gasten opgefokt rondlopen en beetje druk lopen te doen! hahaha!

ehr.. ow ja dat is ook zo.

;)

R

Origineel geplaatst door Alexander
Moet het nog lezen, maar zowiezo bedankt voor de links, erg nuttig!! Ik hoop dat ik alle info hier uit kan halen..

Verder hoeft er nog geen slotje op, er zijn vast nog wel mensen die iets (nuttigs) toe te voegen hebben aan het onderwerp, het is in mijn geval erg inspirerend!

thanks again.

nee slotje :(

;)

Ik denk dat je je wel moet afvragen in hoeverre drums (bassdrums) invloed hebben. Ik denk dat een gabber track met een bassdrum van 160 BPM anders aanvoelt dan een Jazz track van 160BPM?
Ik zeg maar wat.

Origineel geplaatst door Arv
Ik denk dat je je wel moet afvragen in hoeverre drums (bassdrums) invloed hebben. Ik denk dat een gabber track met een bassdrum van 160 BPM anders aanvoelt dan een Jazz track van 160BPM?
Ik zeg maar wat.

De relatie is ook niet zo zwart/wit er komt veel meer bij kijken.. dingen als dynamiek, klankkleur en of het een constante is, etcetera. Vandaar deze thread om te kijken hoeveel er bekend is over dit onderwerp..

@muff

Ik heb dat Stockhausen interview gelezen, prachtig, maar het gaat niet echt op het onderwerp in.. hij vermeld alleen dat een gemiddelde hartslag rond de 71 bpm ligt en dat wist ik al.

rock 115 bpm
80's metal 180-240 zoiets
powermetal ligt zo rond de 140 meestal geloof ik

Zo tussen de 100-120 is meestal wel aardig rustgevend voor mij, maar ja het hangt er ook vanaf hoe het in elkaar zit. Zoiets als Spastik Ink of Spiral Architect daar wordt volgens mij niemand echt rustig van ookal is het bpm laag. er zijn dan wel heel veel wisselingen in toonsoort, maatsoort en dergelijke. Weinig consistentie in muziek geeft een hoop onrust, maar het kan wel verschrikkelijk gaaf klinken :D

Oh en volgens mij is van die Jannes/Jan Smit/Hazes/frans bauer muziek ook niet al te snel maar dat werk VRESELIJK OP MIJN ZENUWEN! Misschien ben ik de sound van het casiokeyboard zat ofzo, dat ik daar niet tegen kan. :r

Back