Weer een irritant nieuw lid die het wil leren ;)

Flake

Stamgast
Een goeiedag,

Na een aantal jaar gedraaid te hebben wil ik nu, net als velen, leren produceren. Na tips van velen heb ik me aangemeld op dit forum, dus alvast aangenaam :)

Zoals ik al heb gezegd wil ik dolgraag de kneepjes van het produceren onder de knie krijgen.

Qua draaien beperk ik mij tot de stevigere trance, tikje richting hardhouse. Qua produceren wil ik het erg breed houden, ik ben een liefhebber van dancemuziek dus ik luister net zo graag naar lounge als naar drum 'n bass. Om te beginnen wil ik wel eens proberen een progressive trance nummertje te bouwen.

Mijn vraag is: Hoe leer je precies waar die knoppen op de VST voor dienen? Met alleen wat klooien lukt dit me duidelijk niet. Hoe of waar leer ik wat een oscillator is, een filter, een lfo, modulation, enzovoort enzovoort?

Alvast bedankt :halleluja

Last edited by a moderator:
welkom
dat leer je allemaal hier!

kijk eens onder het kopje "forum" bovenaan
of gebruik de zoek functie
veel succes!

Bericht door een moderator:
moderated

Re: Weer een irritant nieuw lid die het wil leren ;)

Origineel geplaatst door Flake
Mijn vraag is: Hoe leer je precies waar die knoppen op de VST voor dienen? Met alleen wat klooien lukt dit me duidelijk niet. Hoe of waar leer ik wat een oscillator is, een filter, een lfo, modulation, enzovoort enzovoort?

Alvast bedankt :halleluja

oi oi oi....

Ga maar eens experimenteren met die knoppen. Verdiep je er maar eens in. Als je dan merkt wat al die knoppen met je doen... Kom dan eens met een gerichte vraag.

Succes.

(m.a.w. Probeer zelf eens e.e.a. te ontdekken. Wat al die dingen zijn en betekenen leer je door ermee te spelen en door de handleidingen GOED te lezen.)

Origineel geplaatst door Sly Dog

Oh ja, het publiekelijk praten over warez is niet iets wat hier op het forum wordt gewaardeerd. :smeris:

maar driekwart maakt er wel gebruik van! ;)

Om te beginnen wil ik wel eens proberen een progressive trance nummertje te bouwen.

Wel ja, als je dan toch bezig bent .;)

Koop een Juno of een andere simpele oude synth met veel knoppen. Leer draaienderwijs wat de knoppen doen. Om nou met een muis aan je VST knopjes te draaien is niet echt fijn.

Origineel geplaatst door Tactic
Wel ja, als je dan toch bezig bent .;)

Ja dat het niet makkelijk is dat kan ik ook maar vatten, maar het is slechts ter indicatie :P

Ok dan. Vraag nummer 1. Bij sommige presets in Superwave P8 hoor je dat het geluid "golft" (een soort flanger?) als je een toets blijft aanslaan (bijv preset 19) terwijl preset 18 dit bijvoorbeeld niet heeft. Ik heb al de standjes vergeleken maar waar zit die "golf" m nou precies in?

Een LFO (low frequency oscillator) kan hiervoor zorgen.
Origineel geplaatst door Flake
Ja dat het niet makkelijk is dat kan ik ook maar vatten, maar het is slechts ter indicatie :P

Ok dan. Vraag nummer 1. Bij sommige presets in Superwave P8 hoor je dat het geluid "golft" als je een toets blijft aanslaan (bijv preset 19) terwijl preset 18 dit bijvoorbeeld niet heeft. Ik heb al de standjes vergeleken maar waar zit die "golf" m nou precies in?

Welkom!

Je kan ook een hoop leren door een patch te wissen, leeg te maken, of hoe dan ook met een simpel standaard geluid te beginnen. Dan maar aan knoppen draaien en luisteren wat dit doet met het geluid!

Ben natuurlijk niet de eerste die het zegt maar met de zoekfunctie kan je een hoop info vinden! Wellicht weet je dit al, maar je kan gerichter zoeken door bepaalde zoek woorden tussen "aanhalingstekens" te zetten. Zo vind je met "distortion vst" gerichtere antwoorden (namelijk waar alleen die woorden combo voorkomt) dan met de losse woorden distortion en vst. Dan krijg je alle threads waar ergens het woord vst en ergens het woord distiortion in voorkomt. Mischien geen ijzersterk voorbeeld maar het helpt mij vaak relevante info te vinden in dit uitgebreide forum ;)

Sound

Sound

Misschien heet die preset Volkswagen?

Hoi!

Je kunt ook het boek Synthesizer Programming van uitgeverij Wizoo kopen, hier staat het allemaal in + een softsynth waarmee je kunt oefenen. Boek is alleen wel in het duits...
€19,95

welkom op het forum

de zoveelste tip (en geen slechte)

Synth Secrets http://www.soundonsound.com/search?url=%2Fsearch&Section=8&Subject=12

print deze synth secrets uit en leg ze vooral op volgorde (maand/jaar). Deze artikelen hebben mij pas echt op het goeie spoor gezet

Bij sommige presets in Superwave P8 hoor je dat het geluid "golft" (een soort flanger?) als je een toets blijft aanslaan (bijv preset 19) terwijl preset 18 dit bijvoorbeeld niet heeft. Ik heb al de standjes vergeleken maar waar zit die "golf" m nou precies in?

kan een LFO zijn, maar ook twee ge-detune-de oscillators. maar hier heb je nog niet veel aan...
veel leesplezier

Origineel geplaatst door Cecil
kan een LFO zijn, maar ook twee ge-detune-de oscillators. maar hier heb je nog niet veel aan...

W8 ff, om er zeker van te zijn dat ik dit snap. Als ik die synth secrets lees dan merk ik al dat synthese terug gaat naar de basics van geluid (god wat ben ik blij dat ik natuurkunde heb gedaan :P). In het geval van twee ge-detune-de oscillators, bedoel je daarmee dat je 2 osc's hebt met verschillende perioden (maar dezelfde amplitude) die op bepaalde intervallen resoneren?

je eerste punten zijn binnen...ja dat bedoelde ik inderdaad...

de amplitude mag trouwens wel verschillen, sterker nog, die gaat vanzelf 'leven'. Probeer het eens; het kan met elke vst die meer dan 1 osc heeft. Dan weet je wat het precies was (LFO of detune). Oh ja, begin met fine-tune (+ of -3, heel subtiel) ipv detune of pitch - die zijn zo grof

Back