Geluid opnemen met alleen een snoer: Het kan!

skies

Klats, Boink, Klets
Al geruime tijd verbaas ik mij over geluiden die ik kan maken met de snoer van mijn Audio Technica AT822 microfoon...Zónder microfoon.
Ik heb een korte opname gemaakt met verschillende tests, die hieronder beschreven staan. Tevens doe ik een poging te verklaren hoe dit mogelijk is.
De opname heeft sterke dynamiek en limiter ondergaan om alles duidelijk hoorbaar te maken (in werkelijkheid was dit allemaal zeker niet even hard).

Luister en huiver (of niet)

Ondernomen acties (Kun je lezen terwijl je luisterd):

1. Linker en rechter snoer erin pluggen; de ruis neemt sterk toe.
Verklaring1: De ingangen zijn niet gebalanceerd (Maar wat veroorzaakt de ruis überhaupt? Ruimtestraling, net als bij radio en TV?).
Verklaring2: De microfoon versterking treedt nu past in werking (Dit lijkt me sterk, gezien het feit dat er al ruis aanwezig is die ook zachter wordt als ik het volume zachter draai).

2. Ik zeg tegen de snoer: "Let op!". Vervolgens hoor je de demo song van een Casio SA-1 Keyboard... Eerst erboven, dan ertegenaan. Ik kan dus echt geluid opnemen met deze snoer.
Verklaring: Door de druk van de geluidsgolven ontstaan minimale verschillen, waardoor electronen zich verplaatsen, en dus het geluid wordt opgenomen ?

3. Ik frunnik met de snoer, laat hem vervolgens over de grond glijden, dit geluid is in werkelijkheid aanzienlijk harder in verhouding tot her voorgaande.
Verklaring: Als je een microfoon laat rollen en vallen is het geluid ook veel harder...

4. Ik plug de microfoon aan het snoer. De ruis verminderd, maar is nog altijd sterker.
Verklaring: Ik heb géén idee...

5. Ik zet de microfoon aan. Als de microfoon aanstaat, zijn deze rare artifacten weg. Niet omdat ze overstemd worden door hardere geluiden; ze zijn er echt niet meer.
Verklaring: De electronen volgen nu een vaste weg en hebben daardoor geen ruimte meer om vrijer te bewegenm, waardoor de snoer geen geluiden meer opneemt... (Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk).

Klopt mijn verklaring zover een beetje, of klopt er geen zak van ?...

Heb je geen video verslag van dit "experiment" ? :D

Mm. nu je t zegt ik kon vroeger over mn oude cheap koptelefoon ook wel es AM radio golven ontvangen.
Lekker creepy als je snachts in t donker zit en het is stil en dr begint dan zon meneer zachtjes in een of
andere vage taal in je oor te lullen...

@sms303:

Een sanyo RD 220 Cassette deck in record pause, die vervolgens naar de line-in van de PC gaat (jawel!)
Een M-audio DMP3 preamp is in bestelling trouwens ;)

De snoer is dus de meegeleverde snoer van de Audio Technica AT822 stereo microfoon. En wel te weten een "3.0m long, 3-conductor, shielded, vynyl-jacketed, stereo cable with 3-pin XLRF-type connector at microphone end etc."

Over die ruis: dat is inderdaad kosmische straling afkomstig van de oerknal. Bovendien ruist alles, zelfs je grootje :)

Als je de microfoon aansluit is het logisch dat de effecten weg zijn; je snoer werkt nu als een afgeschermde transmissielijn en niet meer als antenne.

Trouwens: in puntje vier zeg je: "de ruis verminderd, maar is nog altijd sterker"... Wat is het nu? Vermindert de ruis of vermeerdert ze?

:biertje:

Origineel geplaatst door Steven V
Als je de microfoon aansluit is het logisch dat de effecten weg zijn; je snoer werkt nu als een afgeschermde transmissielijn en niet meer als antenne.

Trouwens: in puntje vier zeg je: "de ruis verminderd, maar is nog altijd sterker"... Wat is het nu? Vermindert de ruis of vermeerdert ze?

Dat afgeschermt snap ik niet: er zit toch alleen maar iets extra aan ?

Bij puntje vier bedoel ik: De ruis is sterker als wanneer er helemaal geen snoer aangesloten is, maar minder sterk als wanneer er geen microfoon aan het snoer zit..

Origineel geplaatst door skies
Dat afgeschermt snap ik niet: er zit toch alleen maar iets extra aan ?

Hoe bedoel je, er zit alleen maar iets extra aan? Wat extra, en waaraan? Wat bedoel je?

Elke kabel heeft een afscherming. Binnenin lopen draden (in het geval van een microfoonkabel 2), en daarrond zit de afscherming; een metalen jasje kun je zeggen. Dit dient om interferenties (stoute beestjes) van buitenaf op te vangen zodat ze geen effect hebben op de binnenste draden (want daar loopt je signaal door).

Als je nu gewoon een kabel aansluit op je versterker of je mixer of wat dan ook, dan heb je echter een antenne en vang je hiermee dus op wat in de ether aanwezig is. Dit zijn alle soorten straling zoals kosmische straling maar natuurlijk ook straling die zenders uitzenden, zoals bvb een radiozender of je magnetron of je draadloze ethernetgate of Tsernobyl of je grootje (ja ook mensen zenden straling uit).

Bij puntje vier bedoel ik: De ruis is sterker als wanneer er helemaal geen snoer aangesloten is, maar minder sterk als wanneer er geen microfoon aan het snoer zit..

Ik versta het nog steeds niet hoor. Is het zo:

Als je niks aansluit is de ruis het sterkst, en als je wel een snoer aansluit is het minder sterk? Da's wel raar eigenlijk... Ligt waarschijnlijk aan interferentie dicht bij je mixer of preamp of whatever je gebruikt volgens mij.

Met er zit alleen iets extra aan bedoel ik dat er een microfoon aan de snoer zit.. Maar daardoor werkt de snoer kennelijk al als een afgeschermde transmissielijn en niet meer als antenne.

Ik versta het nog steeds niet hoor.

Oh, k*t.. Nu haal ik het zelf door elkaar, mijn excuus... :stupid

Ik zal nog een poging doen..

Geen snoer aangesloten: zachte ruis
snoer zonder microfoon aangesloten: harde ruis
snoer met microfoon die uit is aangesloten: middelmatige ruis

;)

En de gear is momenteel dus een sanyo RD 220 Cassette deck in record pause, die vervolgens naar de line-in van de PC gaat (yep!) maar dat had ik al gezegd.

een goede kabel moet je wel goed behandelen , als een vrouw , met beleid utirollen en plat neerleggen.
dan klinkt die better als opgerold:)

wtf das leuk,:dubbel:

Hm, appart volk hier... ik had niet de gaten dat ik zo zwoel praatte maargoed :dubbel:
het geeft in iedergeval weer inspiratie...geloof ik...

Intussen blijven antwoorden op belangrijke kwesties open..

Origineel geplaatst door 6 trak
mijn vermoeden is dat de thread starter dit ook via de neus in grote getale heeft ontvangen 8o)

drom ook mijn hele directe vraag :)

al met al tog intressant dat iemand de moeite neemt om dit te ontdekken en uit te zoeken....

zou er zelf nooit op komen of egt de moeite ervoor nemen..

zal de draad wel blijven volgen ben zelf niet een toegevoegde waarde op dit gebied

Ah, op die manier...

Nee, ik heb niet de moeite genomen het te ontdekken, ik hoorde gewoon geluiden als ik de microfoon goedlegde terwijl deze nog uitstond. Uitzoeken des te liever, 't is immers wel raar.

Wel een hippe sound trouwens hè, die SA-1 ;)

ontopic maar weer ?

Is allemaal niet zo vreemd hoor, je kabel werkt gewoon als antenne, doordat je geen microfoon aansluit heeft je kabel een hele hoge impedantie, hierdoor hebben de kleinste storingjes nog invloed, zelfs het kleine electromagnetiese veld van je Casio kan je opvangen.
Zodra je dan je mic aansluit en aan zet is het over, de impedantie wordt dan een stuk lager waardoor die kleine storingjes er niet meer doorkomen.

Re: Re: Geluid opnemen met alleen een snoer: Het kan!

Re: Re: Geluid opnemen met alleen een snoer: Het kan!

Origineel geplaatst door chrizz
Ik sloot vanmorgen mn scheerapparaat aan zonder kabel en onder het scheren hoorde ik dit:

braun '97 ??

Back