muziek in dvd kwaliteit

stevy

Ouwe rot
hey!

een vraagje uit pure intresse. Ik zat gister een dvdtje te kijken met veel tussenstukjes met muziek. Nu kijk ik dvds op me pc met de beste 5.1 set en een goede geluidskaart. Nu speel ik natuurlijk erg vaak mp3s maar halen logisch nooit de geluidskwaliteit van de muziek op een dvd.

Hoe ken het nu dat de muziek op een dvd zo verselijk helder en mooi klinkt ? Doen ze wat met de muziek zelf op de dvd? Zo ja, wat doen ze dan precies? Of is het de techniek in je homecinema/pc ? Denk aan DTS en dolby digital of THX en EAX.. zo ja, wat doen die dan precies waardoor deze muziek zo klinkt?

vraagje uit pure intresse weet iemand t, of is het nog veel simpeler?

In principe kan er stereo PCM ,DTS en dolby surround kwijt op een Video DVD.
Waarbij aangetekend is dat ik begrepen heb dat DTS en Dolby sur 5.1 compressies zijn.
Daarnaast is het formaat maximaal op Video DVD 24/48Khz.

DVD-audio en SACD kennen hogere sample rates etc.
DVD-audio is geen DVD-video en kan alleen afgespeeld worden op speciale DVD audio spelers.

Last edited by a moderator:
Meerkanaals lijkt sowieso vaak mooier te klinken dan gewoon stereo.

plus dat muziek voor films vaak veel dynamischer wordt afgemixed/gemasterd

-Meer dynamiek
-Geen mp3 shit
-Wordt vaak afgedraaid op goede home stereo sets, en daardoor:
- meer aandacht voor de kwaliteit van het geluid zelf

- geen overprocessing, kortom, muziek zoals het hoort.

Geen mp3-shit?

Dat heb je van horen zeggen, want zelf kun je dat niet constateren. Is typisch een broodje aap verhaal. Iedereen vertelt het na, zondre het zelf ervaren te hebben (niet persoonlijk bedoeld).

Er zijn al diverse tests geweest (oa in Oor) met het vergelijk tussen een audio CD en een mp3 in verschillende compressies. Het verschil tussen een audio CD en een 192 MP3'tje is door niemand waarneembaar.

In principe kan er stereo PCM ,DTS en dolby surround kwijt op een Video DVD.

en multichannel MPEG Audio.

Waarbij aangetekend is dat ik begrepen heb dat DTS en Dolby sur 5.1 compressies zijn.

Klopt als een bus. DD op 400-zoveel kilobit en DTS op 768 of 1536 kbit.

Daarnaast is het formaat maximaal op Video DVD 24/48Khz.

PCM kan uncompressed 24/96 op een DVD (zie bijvoorbeeld de 2-dvd uitgave van SE7EN).
Maar dat alleen stereo.

DTS kent ook nog een compressed 24/96 multichannel variant.

[half off-topic] Er is ook nog een 5.1 DTS formaat dat je in wav kunt inpakken zodat je het gewoon op cd kunt branden en afspelen (als je een versterker hebt die de bitstream kan herkennen teminste). Dat formaat is 1234 kbit DTS.

Back