Apparatuur Testen

Origineel geplaatst door wiener303
Ik denk dat je ook eens moet zoeken naar "Nyquist's Sampling Theorem"
Dat wil zeggen dat je moet samplen met minimaal 2x zo'n hoge frequentie dan de frequentie van het signaal die je wilt samplen.

Ik had net een heel verhaal hier getypt, maar dit klopte toch niet. Dus maar gescrapped.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het goede antwoord.
Zie - onder meer mijn - bijdrage: http://community.sonikmatter.com/forums/index.php?showtopic=29840&pid=180422&st=0&#entry180422

Even een korte reactie van de leraar, zonder al te veel op details in te gaan.

De berekening die op de site gemaakt wordt klopt.
Vier samples duren inderdaad 90,7029 microseconden.
10.000 Hz betekent 10.000 trillingen per seconde, dus duurt één trilling 100
microseconde.

Dit betekent dat iedere blokgolf dus iets meer als 4 keer gesampled wordt, precies
zoals je berekend hebt.

Ik snap dus niet waarom deze berekening jou verhaal zou ontkrachten.

Een DA-coverter kan in principe alleen maar digitale info omrekenen in sinusgolven.
Een (digitale)blokgolf is dus eigenlijk een onmogelijke opgave.

Waarom dan toch een blokgolf?
Zoals MRM al melde ontstaat er een "blokgolf" als je een grondfrequentie (=een
sinus) neemt en daar een flink aantal bovenharmonische (dit zijn ook allemaal
sinussen) bij optelt. Hij noemt dit een analoge blokgolf.

Als een DA-converter in staat is om een mooie blokgolf te maken van 10 kHz (met dus
maar iets meer als vier samples per periode) dan heb je dus te maken met hele goede
rekenprogramma's.
En heb je dus een erg goede converter.

En wat als je nou een sinus van 10 kHz gaat samplen?
Maakt die daar dan ook een blokgolf van??:confused:

Er klopt gewoon iets niet aan je verhaal.

Tja ik vind het ook behoorlijk vaag maar goed. Hij had denk ik een ander soort vraag moeten maken.

De vraag het beter kunnen zijn. Waarom is een blokgolf van 10Khz Geschikt om DA converters te testen.

Volgens mij is een blokgolf een mooi testsignaal omdat het dan vrij snel zichtbaar is als er vervorming ergens in de keten optreedt. Hoe stijl is die blokgolf, worden de hoeken min of meer afgerond enz. Noemen ze volgens mij harmonische vervorming.

Origineel geplaatst door bronswerk
Volgens mij is een blokgolf een mooi testsignaal omdat het dan vrij snel zichtbaar is als er vervorming ergens in de keten optreedt. Hoe stijl is die blokgolf, worden de hoeken min of meer afgerond enz. Noemen ze volgens mij harmonische vervorming.

Juist er daar doelde hij ook op.

Hallo daar,

Maar die testoon (tonen) op een analoge tafel zijn voor iets anders ;)

Als je op een meersporen real to real opneemt met varispeed (handig als je "talent" een bepaalde toonhoogste niet haalt, langzaam opnemen en daarna weer op normaal afspelen) dan is het gebruikelijk om eerst een paar testtonen in het begin van de band op te nemen. Dan kun je namelijk in de studio waar je gaat mixen precies weten hoe snel te tape draaide.

Je draait gewoon de tape in af en tegelijk gebruik je de testtoon en regelt de real to real af zodat ze gelijk zijn (zoals het stemmen van een gitaar). Simpel en doeltreffend.

Laters

Drexer

Back