muziek kennis

Origineel geplaatst door maximgeerts
geweldig, geen voor opleiding nodig en 10 lessen leer je alles over synthisysers!!

Godver!
Als we dat eerder hadden geweten!

Mooi zeg, zit je daar al die jaren te kloten. :(

Les 1) Synthesizers zijn sexy.

Les 2) Draai aan de knoppen (niet sabbelen of knijpen!) en onthoud welke actie welke reactie op roept.

Les 3) Vertrouw op je eigen oren.

Les 4) Je kan 100 boeken lezen om te leren fietsen, maar je kan het slechts leren door te doen.
(lees: ga geen dure cursus doen, maar koop een driewieler en ga de straat op)

Les 5) Allways explore the unknown and forbidden.

Laatst gewijzigd:
Hier werdt eerder geoppert zelf aan knoppen te draaien... Dit lijkt
me totaal geen geschikte les. Ten eerste weet je niet echt waar
je mee bezig bent en ten tweede leer je op deze manier niet de
fijne kneepjes van 't vak (lees: doet maar wat raak)

Je zou een synthboek kunnen kopen (kep ff geen titels of ISB's)
en daarbij een gratis VST om lekker stap voor stap te knooien.
Liefst al liggend op een zachte bank, want dan voel je je het lekkerst

---
dit houd je ook wel even zoet.
Waar zouden we zijn zonder wiki....

http://nl.wikipedia.org/wiki/FM-synthese
http://nl.wikipedia.org/wiki/MIDI
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vibrato
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ringmodulatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Laagfrequente_oscillator_(LFO)

OK dan:

Les 0) Subtractieve Synthese = Driewieler, FM Synthese = Eenwieler.

(minder betekend niet alijd eenvoudiger)

Laat je informeren naar een leuke Subtractieve Synth om mee te beginnen (al dan niet virtueel)

Neem hierbij in acht, dat je bij het gebruik van een virtuele synthesizers geen schade kan aanrichten aan jezelf,
of het aan het denkbeeldige apparaat. (IN DIT GEVAL IS EEN VEILIGHEIDSBRIL OOK NIET PERSE NODIG)

8o)

Maar wat me eigenlijk niet helemaal duidelijk is, is of de TS nu muziek wil leren maken -dus arrangeren/componeren, harmonieleer etc- of willen leren om te gaan met synthesizers/drumcomputers en sequencers ... dat zijn de middelen om het te maken.

voorbeeld, als ik vraag waar ik les kan krijgen in muziek, maar ik bedoel eigenlijk dat ik wil leren omgaan met sequencers en synthesizers met al hun termen .. tjsa, da's net ff wat anders hè :confused:

Als je beide wilt, dan zou een opleiding zoals die op het HKU bijv. een optie zijn.. anders zou ik niet weten waar je al dit tesamen krijgt aangeboden zo in 1 keer; ipv versplinterd alles bij elkaar rapen door vragen/internet/boeken/manuals/vele jaren tijd...

Origineel geplaatst door 6 trak
verklaar u nader... deze behoirlijke jibberish...

Dat je op een eenwieler moet balanceren om vooruit te komen, laat staan stil staan, en dat dus 1 wiel minder is en lijkt, maar daardoor nog niet makkelijker is. Op een driewieler hoef je alleen te trappen.

Wel een hele vage omschrijving verder.. :erm:

Laatst gewijzigd:
@ topicstarter

ik ben van mening dat je het best in de praktijk leert . je kan wel theoretisch leren hoe een reverb of arpeggio in elkaar steekt . maar als je op het bewuste knopje drukt/draait en hoort wat er gebeurt ben je er ook .
je moet ook niet alles tegelijk willen weten , maar gewoon lekker experimenteren , zo leer je vanzelf alle benamingen en hun functies . zo heb ik ook een hoop geleerd , maar ik heb het ook altijd leuk gevonden om te doen , misschien scheelt dat .

k wil je wel vast een paar dingen meegeven :

delay - ECHO echo cho ho o .
reverb - JEZUS , wat is deze kerk hoog ! of JEZUS , het toilet papier is op !
arpeggio - elke a-muziekale *** kan in de maat spelen .
filter - hmffhmnhmmmf
compressie -JEZUSDITKLINKTVETMAN!!
releaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee - ...hmm moeilijk uit te leggen.
atack - ..t opkOMEN
sinus - HoE LeG jE dAt NoU wEeR UiT
:D
succes iig

Origineel geplaatst door 6 trak
verklaar u nader... deze behoirlijke jibberish...

Hij bedoelt waarschijnlijk dat subtractive synthese makkelijker te leren is dan FM synthese...

Origineel geplaatst door Bass
Hij bedoelt waarschijnlijk dat subtractive synthese makkelijker te leren is dan FM synthese...
dat was mij na zijn beantwoordende post geheel duidelijk...

subtractieve synthese moet je zien als 2 hoofgroepen:

- Generators en Modulators

Generators zijn statische onderdelen die je 1x inregeld
Modulators zijn onderdelen die de Generators beinvloeden over een bepaalde tijd of volgens een doorlopende cyclus...

*** Generators bestaan uit:

- de oscillator (OSC)
- het Filter (VCF)
- de versterking (VCA)

*** Modulators bestaan uit:

LFO (laag frequent oscillator)
ENV (envelope generator, omhullende)

ook deze onderdelen hebben weer subgroepen:

Oscillator (OSC):

- golfvormen: saw, pulse (soms ook driehoek en ruis)
- toonhoogte: coarse, tune, finetune)

Filter (VCF):

- frequentie
- resonantie

Versterking (VCA)

- level

Laagfrequent oscillator (LFO)

- frequentie

Envelope Generator, Omhullende (ENV)

- attack, decay, sustain, release

hieronder kun je zien hoe de Modulators eventueel invloed zouden kunnen uitoefenen op de Generators:

Attachments

• schema.gif
    schema.gif
    3,4 KB · Bekeken: 109
Sander02 :halleluja

Met de info van 6 trak er nog eens bij, is onze vriend helemaal klaar om te gaan.

p.s en dat van die knoppen snapte jullie meteen wel heh?! :duivels:

lijkt me opzich een leuke cursus, als de groepen klein zijn dan tenminste!
maar die prijs.. 600 euro voor 10 lessen!!!

Wat duidelijk is, is dat de termologie omtrent de synthese techniek nog lang niet uniform is.

Wederom simpel gezegd kan je ook stellen dat een klank drie kenmerken bezit, namelijk een toonhoogte, een timbre (of klankkleur) en een volume. Bouwstenen in de synthesizer zijn respectievelijk de Oscillator(VCO), het Filter (VCF) en de Versterker (VCA).
Modulatie kan dan weer gedefiniëerd worden als de ontwikkeling in de tijd van de toonhoogte, timbre en volume...

Begrippen als Vibrato, Tremolo en Arpeggio zijn eigenlijk geleend uit de 'gewone' bespeelwijzen van conventionele muziekinstrumenten en helaas is niet alles in de synthese op deze wijze te benoemen, want een Filter modulatie is niet altijd een Wah-wah.

Mijns inziens is deze spraakverwarring ontstaan door de behoefte om met een synthesizer conventionele instrumenten te willen imiteren. Eigenlijk moeten we daar van af :)

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door chielos
lijkt me opzich een leuke cursus, als de groepen klein zijn dan tenminste!
maar die prijs.. 600 euro voor 10 lessen!!!

Ik weet hoe er les gegeven wordt en ik word er beslist niet blij van...
Terwijl ik ook weet dat er les gegeven wordt, privé, door een van de ontwerpers van de G2 tegen een lager bedrag.
Je mag dan zelf je tijden bepalen, in overleg welk traject je wilt volgen en de lesfrequentie, wat belangrijk is voor je eventuele budget. Er is hoogwaardig schrifteljk materiaal en de goede man kent alle trukjes die mogelijk zijn. Echt, hij weet erg veel van synthese en de synthesizer, analoog of digitaal, in het algemeen.

En, wat belangrijk is, hij zal je beslist geen stijlvorm opdringen.

Wout

Je kan ook een masterclassje van rob papen volgen. Kost maar €110. Of nog beter, je wacht tot hij met z'n DVD klaar is, kost waarschijnlijk nog minder en je hebt meteen een handig naslagwerk.

Ook een goede manier is een synth kopen, en de HANDLEIDING lezen. Iets wat maar weinig mensen doen volgens mij. Zo heb ik het gedaan, meteen het diepe in gesprongen. Virus C gekocht en met de handleiding erbij liggen pielen. Is ook handig als je net iets gelezen hebt en je hoort meteen wat het doet. Nou, binnen no time weet je hoe het in mekaar zit.

Origineel geplaatst door 100%
Ook een goede manier is een synth kopen, en de HANDLEIDING lezen. Iets wat maar weinig mensen doen volgens mij. Zo heb ik het gedaan, meteen het diepe in gesprongen. Virus C gekocht en met de handleiding erbij liggen pielen. Is ook handig als je net iets gelezen hebt en je hoort meteen wat het doet. Nou, binnen no time weet je hoe het in mekaar zit.

Ben ik het helemaal mee eens, je moet op zijn minst 1 keer de handleiding helemaal hebben doorgenomen vind ik. Maar er zijn nog steeds synths (in een andere thread hadden we het bijvoorbeeld zojuist nog over de Yamaha FS1R) die geleverd worden met een handleiding waar je eigenlijk nauwelijks iets van opsteekt. Zeker als nieuwkomer heb je daar dus niets aan.

Ik wil niet de ouwe lul uithangen, maar het valt me wel op dat sommige nieuwkomers vrij weinig geduld lijken te hebben. Beginnen eigenlijk net met een hobby en wil binnen no time alles weten, overal over mee kunnen praten en direct al hitjes de grond uit stampen. Sommige dingen, zeker als je praat over een uitvoerig onderwerp als synthese, muziekleer en studio-apparatuur, kan je alleen maar stap voor stap leren en dat kost nou eenmaal tijd. Simpel.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Begrippen als Vibrato, Tremolo en Arpeggio zijn eigenlijk geleend uit de 'gewone' bespeelwijzen van conventionele muziekinstrumenten en helaas is niet alles in de synthese op deze wijze te benoemen, want een Filter modulatie is niet altijd een Wah-wah.
tsja ok Wout... prima... maar voor een beginner zijn dit soort benamingen wel ff houvast zeg maar...

wie is?

wie is?

Origineel geplaatst door 100%
Je kan ook een masterclassje van rob papen volgen. Kost maar €110. Of nog beter, je wacht tot hij met z'n DVD klaar is, kost waarschijnlijk nog minder en je hebt meteen een handig naslagwerk.

wie is rob papen?

kan ik daar ook les van krijgen, lijkt me na bestudering van de mc-303 groovebox handleiding wel nuttig :)

Back