Meest revolutionaire synth?

Origineel geplaatst door The Q
* SCI Prophet VS; Vector synthese, volgens mij de laatste echt inovatieve synthese

Vergeet niet de additieve synthese van de Kawai K5000. Was ook iets heel nieuws en innovatiefs. Staat veel te koop gevraagd.

Alle exotische synthese en FM ten spijt ga ik toch voor de minimoog. Dat is toch de blauwdruk van de (relatief) betaalbare, (makkelijk) bespeeldbare, draagbare en makkelijk programmeerbare synth. Het concept van een aantal meest gebruikt modules in een vast signaalpad combineren met een klavier tot één apparaat staat toch aan de basis van de hedendaagse synth denk ik. Natuurlijk zijn er allemaal innovatieve synthese technieken die veel interessanter zijn dan gewone, simpele subtractieve synthese. Toch zijn de meeste daarvan of niet weggelegd voor het gros van de muzikanten (vanwege prijs) of niet makkelijk bespeelbaar/ programmeerbaar (dx7). Als goede tweede ga ik niet zozeer voor een synthesizer maar voor een concept. Namelijk dat van de softsynth. Softsynths hebben toch ook wel voor een grote revolutie gezorgd. Nu kan iedereen met een compu en creativiteit/ muzikaliteit zichzelf bezig houden met synthesizers, terwijl je voorheen eerst een klein fortuin nodig had om een hardware synth te kunnen aanschaffen. Overigens is er op dit vlak ook erg veel prut op de markt.

maar ja, dat denk ik dan maar. :D

Origineel geplaatst door senso
Gedurende 7 jaar werkte Yamaha in het diepste geheim aan de ontwikkeling van de FM-synthese.

Forget it!, het waren de 2 researchers genaamd John Chowing en Leland Smith van de Stanford University en dit was in 1966 zij hebben dus FM synthese uitgevonden. Later (1975) is het verder ontwikkeld voor een commercieel doeleind (Yamaha dus).

En er was nog een fabrikant met FM synthese: New England Digital met de Synclavier die was er voor het hele Yamaha DX gebeuren.

ik denk ook wel de minimoog.
De laatste jaren is de granulaire synthese in opkomst op het soft synth vlak, dus 'grain states' te gebruiken in reaktor 3 is ook wel revolutionair te noemen.

Ik gooi de Moog Sonic 6 ook ff in de groep. Zeer interessant verhaal! Het was de voorloper van de minimoog en één van de eerste volwaardige portable synths. Ook was het de eerste duophone synth en is het notabene nog een 2 operator fm synth ook!!:)

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ik denk ook wel de minimoog.
De laatste jaren is de granulaire synthese in opkomst op het soft synth vlak, dus 'grain states' te gebruiken in reaktor 3 is ook wel revolutionair te noemen.

Kun jij er al echt wat mee dan?

ik geloof eigenlijk dat met de bekendste klassieke synths je alle geluiden wel kunt maken, als je tenminste maar lagen op elkaar legt [knippen en plakken]. Maar met die verschikkelijk grote super synthesizer modules, bijv. in soft synths als het eerder genoemde Reaktor, kan je acoustische instrumenten ook nabootsen. Ga maar es kijken op de NI site wat voor enorme monsters ze nu weer gemaakt hebben voor de nieuwe versie. Geloof me, met R4 kan de Nord lead / Virus/ etc. [qua geluids lwaliteit] toch de deur uit. Nee, die vintage synths zullen altijd in trek blijven, maar die complexere dingen..

Op dit moment moet ik inderdaad zeggen de Memorymoog.

Maar mijn allereerste synth was de alpha juno-2, en die bak was voor mij toch echt wel revolutionair!

Er ging toen echt een nieuwe wereld voor me open!

Maar da's wel lang geleden hoor! Maar hou nog steeds van die revolutionaire dominator-sounds uit die juno!

Toppie!

Peace...:dj:

Origineel geplaatst door shortwave
In de folder noemt Yamaha de VL-1 een Virtual Acoustic Synthesizer, en is inderdaad de eerste Modeling Synth op de markt. Maar is nog weinig Virtual Analoog, want geen sliders en geen draaiknoppen die iedereen zo leuk vindt aan de huidige VA's. Het nieuwe aan de VL-1 waren de "controllers" (modulatie parameters) die zowel de ocillator als de "modifiers" (filter e.d.) kunnen moduleren. Die controllers waren gebaseerd op allerlei akoustische harmonieen: Adem-geluid, Blaastechniek van sax-spelers, Blaastechniek voor houtblaas-intsrumenten, en nog zo wat....

Nog ff ter aanvullig/correctie: VL-1 heeft dus geen oscillator(s) in traditionele zin. Het ding heeft twee soorten algoritmes: drivers (zoals rietblaas-techniek, strijktechniek etc) en resonanties (zoals de klankkast van een viool of de pijp van een blaasinstrument)

Hoe komt er dan toch nog geluid uit dat ding?? :confused: :confused: :confused:

P.S. = beetje offtopic, maar kon ff geen bestaande thread vinden op forum.

Het virtual acoustig concept is wel revolutionair. Maar in de praktijk valt er niet zoveel interessant geluid mee te maken dat te gebruiken is in nummers. Zelf heb ik ook VL synthese in een synth maar om door al die parameters heen te worstelen is al keiwazig en het is niet zo dat je er een vette bass fftjes mee bouwt of zo.

Hoe het werkt? Een zooi DSP's en rekenen maar.

Maar de eerste sampling synth was ook wel revolutionair lijkt me.
Een heuse mellotron. Met van die banden en vliegwielen.
Het heeft toch flink wat gekost maar je kreeg er wel heel andere muziek door.
Beatles hebben hem min of meer populair gemaakt (zij konden hem wel betalen) en 10CC heeft er in ieder geval een wereldplaat mee gemaakt.

Origineel geplaatst door fuse
Het virtual acoustig concept is wel revolutionair. Maar in de praktijk valt er niet zoveel interessant geluid mee te maken dat te gebruiken is in nummers. Zelf heb ik ook VL synthese in een synth maar om door al die parameters heen te worstelen is al keiwazig en het is niet zo dat je er een vette bass fftjes mee bouwt of zo.

Hoe het werkt? Een zooi DSP's en rekenen maar.

Thanx... dat wilde ik weten, want was ff :confused: over de werking van die VL-1

En wat betreft meest revolutionaire synth "OOIT", sluit ik me aan bij de Minimoog, de DX7 en die Mellotron vind ik ook een goede suggestie.

nr. 1 revolutionaire synth:

reaktor van native instruments. Waar hedendaagse modulars ophouden met mogelijkheden, of het nou hardware VA, VA op de computer, of analoge modulars zijn, gaat reaktor nog even 30 stappen verder. er is niets wat een andere modular kan en reaktor niet kan.

de voorloper van reaktor, generator, is zeg maar 1 van de eerste softsynths die echt bruikbaar waren voor in je muziek produkties.

nr 2 revolutionaire synth, de sid, welk omhulsel dan ook, c64, sidstation, hardsid maakt niet uit. een volwaardig analoge synth in zo'n klein chippie en en dan ook nog s 3 stemmen en een geweldige klank. zeker in die tijd, revolutionair, en dat ingebouwd in een computer.

Origineel geplaatst door actionHank
nr. 1 revolutionaire synth:

reaktor van native instruments. Waar hedendaagse modulars ophouden met mogelijkheden, of het nou hardware VA, VA op de computer, of analoge modulars zijn, gaat reaktor nog even 30 stappen verder. er is niets wat een andere modular kan en reaktor niet kan.

de voorloper van reaktor, generator, is zeg maar 1 van de eerste softsynths die echt bruikbaar waren voor in je muziek produkties.

nr 2 revolutionaire synth, de sid, welk omhulsel dan ook, c64, sidstation, hardsid maakt niet uit. een volwaardig analoge synth in zo'n klein chippie en en dan ook nog s 3 stemmen en een geweldige klank. zeker in die tijd, revolutionair, en dat ingebouwd in een computer.

Ja, weet je? No disrespect, maar ik vind het niet echt revolutionair om hetgeen (hardware-) modulairs en/of VA's kunnen in een chip of PC-card te stoppen. Tuurlijk, geweldig klank, goede interface op je beeldscherm, maar verder niets nieuws. Geen nieuwe manier van klankopwekking o.i.d.

Origineel geplaatst door shortwave
Ja, weet je? No disrespect, maar ik vind het niet echt revolutionair om hetgeen (hardware-) modulairs en/of VA's kunnen in een chip of PC-card te stoppen. Tuurlijk, geweldig klank, goede interface op je beeldscherm, maar verder niets nieuws. Geen nieuwe manier van klankopwekking o.i.d.

Om een synth revolutionair te maken hoeft hij naar mijn mening geen nieuwe manier van klankopwekking te hebben. Een nieuw concept voor de bediening, bruikbaarheid of programmeerbaarheid is wat mij betreft minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker. In die zin is Reaktor zeker iets nieuws en ook revolutionair.

TB303 - omdat het de enige synth is volgens mij, op wiens geluid een volledige nieuwe muziekstijl was gebaseerd :)

jullie zien de mijne over 't hoofd :D

ppgrealizer.jpg
ppgreal01sm.gif

The Realizer was the last machine PPG produced. In fact very few were finished or released so it's pretty rare. The Realizer was very unique in its effort to combine sound production, emulation, processing, recording, sequencing, and mixing into one all-digital system. A concept that was very much ahead of its time considering that we're only now seeing affordable software-based devices that can offer this type of environment.

As for synthesizing sounds, the Realizer features an analog model, an FM model, wavetable synthesis, and a sampler. They were designed to show an image of a Minimoog, or other synth on their built-in monitor. Then you could control the Minimoog knobs with the controls around the screen of the Realizer. Pretty space-age stuff for 1986! Unfortunately, the price tag of $65,000 didn't exactly make it a marketer's dream. It was the last thing that PPG made, and they went out of business a short time later.

behoorlijk revolutionair denk ik zo...

een aantal medeforummers haalt hier volgens mij innovatief en revolutionair door elkaar...... Realizer = innovatief , Minimoog = revolutionair en het ging toch over revolutionaire synths dacht ik:koffie:

hmmmmmmmmmm

re·vo·lu·ti·o·´nair2 (bn.)

1 de revolutie aanhangend
2 van de aard van een revolutie of die teweegbrengend
3 radicaal anders, vernieuwend

in·no·va·´tief (bn.)

1 vernieuwend

een revolutie teweegbrengend (2) was het waarschijnlijk niet, vernieuwend wel (3)
nee ok... je hebt wel gelijk :)

Back