Meest revolutionaire synth?

Origineel geplaatst door Bass
Hmmm.. het Trautonium was toch eerder denk ik, die werkte ook al met filter-schakelingen enzo...:

http://www.analog-synth.de/synths/trautonium/traut.htm

Het begin van het Elektronische Muziek tijdperk is begonnen in 1874 met de Musical Telegraph.

http://www.obsolete.com/120_years/machines/telegraph/index.html

En de meest bizarre vind ik de telharmonium uit 1897 hij heeft maar een gewicht van 200.000 kilo en is 20 meter lang dit is pas echt cool!

http://www.obsolete.com/120_years/machines/telharmonium/index.html

Laatst gewijzigd:
De Roland d50 die de (ook revolutionaire) FM synths wegconcureerde. Maar what about Rebirth? Of noise-tracker? Vooral dat laatste stuk software is HET beginpunt geweest voor veel electronische muzikanten.

DX-7

DX-7

Als er al een synth revolutionair moet zijn...Dan denk ik toch echt dat het de DX-7 is.
  • 16 stemmen in een tijd dat de meeste synths er maar 1 of een paar hadden,
  • Eerste 'betaalbare' digitale synth,
  • Door de interface werden presets belangrijker dan het zelf maken van klanken,
  • MIDI.
  • En veel meer waar ik nu niet op kan komen.. ;)

Origineel geplaatst door bazziman
Of noise-tracker? Vooral dat laatste stuk software is HET beginpunt geweest voor veel electronische muzikanten.

Het gaat niet om software hier, dan kun je Cubase of iets dergelijks ook wel gaan noemen natuurlijk.

Origineel geplaatst door BCA303
Het gaat niet om software hier, dan kun je Cubase of iets dergelijks ook wel gaan noemen natuurlijk.

Software kan toch ook een muziekinstrument zijn? Als de MPC2000 een instrument is dan is protracker of noisetracker het zeker: een sampler met ingebouwde sequencer. Of it een triton of een tb303 ook 'geen instrument' omdat er een sequencer in zit. Maar goed dan noem ik het 'de A500 met daarop een 8bit tracker'...das zeker een muziekinstrument (vraag maar aan Adje Visser!)

De grenzen vervagen nu eenmaal...of beter: vaag waren ze altijd al.

Origineel geplaatst door BCA303

Soft of hardware, blijft lastige en vaak zinloze discussie. In mijn optiek was deze thread bedoeld als een vraag naar wat mensen de meest revolutionaire SYNTHESIZER vinden. Over het algemeen denk ik bij een synth aan een apparaat met een toetsenbord en knoppen (of eventueel een module met alleen knoppen)

Maar goed een soft-synth zou ook revolutionair kunnen zijn, hoewel ik er tot dusver geen ben tegen gekomen. Het blijven imho een soort virtuele versies van bestaande hardware-synths

mijn keuze:
DX7
Minimoog
(en misschien Mellotron en de Fairlight)

messte

messte

of we het [wer] nu hebben over soft ,hard ,sampler ,en andere muziek machinerie
het blijft een opsomming van wat vindt ik lekker
als ik dan de modulair sites moet nagaanbenik nog wel fff bezig

ik wilde nog ff anvullen
aangezien toch van alles mag ,;

een akai sampler ala s900/950
wat heeft deze machine [tuurlijk samen met de sp1200/lindrum/808 enz ]
veel betekend voor muziek dwz drum /hiphop welteverstaan .......
van run dmc tot hardcore is inde weer geweest met deze eerste stap in de sample wereld machines
waarom ik hier weer geeen fairlight wil noemen
of een ander onbetaalbaar ding
omdat normale mensen ,[behalve frank zappa enso]geen machine van 40.000 $ konden betalen ,.
en zoo gaat het nu nog ; revolutionariteit komt voort uit het niet hebben van vele mogelijkheden
zoals tig synths/samplers bakken presets maar echt muziek makken met de spullen die je hebt
je heb geen dx7 of minimoog nodig om yretro /mooie goede muziek te maken
en ook niet het nieuwste woorkstaytion /of dat nieuwe <>>>tube ding van korg om revolutionair te zijn ,.....
stay like che ,......ha
later

Origineel geplaatst door bazziman
...Maar goed dan noem ik het 'de A500 met daarop een 8bit tracker'...das zeker een muziekinstrument (vraag maar aan Adje Visser!)

* glorious memories are comming back to 6 (pro)tra(c)k(er) and getting a great idea for a new contest thread...! 8)

Laatst gewijzigd:
kawai k1? vector synthese? wavetable?

kawai k1? vector synthese? wavetable?

The K1 (list $799) is a sampled waveform (wavetable) type synthesizer available
in keyboard or rack mount versions. The K1 contains 256 PCM waveforms (50
are sampled instrument waveforms) with up to 4 waveforms that can be
combined per sound. Features include sampled sounds such as piano, electric
bass, & percussion, multi-timbral operation via midi, split & layering, 61 note
velocity & pressure sensitive keyboard (K1), 64 patch single or 32 patch
combinations, velocity switching, 16 X 2 backlit LCD, and stereo outputs. A
table top version is also available (K1m) list

Ik heb de heel veel gezocht naar bruikbare info over mijn Kawai K1 synthesizer (net geruilt he)
ik kon sowieso geen manual vinden dus snap ik em toch niet, maar is dit een vector synthese synthesizer?

Ik ken iemand die er een heeft dus K1 geen K 1 mk 2 en als ik het goed had heeft hij een manual.ik zal hem eens bellen dit wekend.:) Ik weet wel dat hij er 350 piek voor heeft betaald:D

K1 is een rompler (en dus geen wavetable, dat zijn alleen Waldorf's) en met dat pookje kun je net zoals de Prophet VS/Korg Wavestation en SY22/33 synths 'morphen' tussen verschillende oscilatoren (in dit geval samples).
Bij sommige modellen kon je die bewegingen opnemen zodat je niet die hele tijd aan die pook hoefde te 'rossen'.
En nu kon de Wavestation (en prophet?) ook de samples per oscillator sequencen (het zogenaamde wavesequencen).

Op zich waren dat revolutionaire technieken maar je ziet ze vandaag de dag nog weinig terug of het zou weer net zo'n comeback moeten maken als de FM synthese. Misschien dat Absynth er wat op lijkt en de Neuron er ook wel wat weg van heeft maar in de praktijk is het er mee werken moeilijker en bewerkelijker en de meeste muzikanten zijn gewoon luie donders die niet al te veel willen programmmeren qua synths.

De K1 is dus nooit revolutionair geweest. (voor mij persoonlijk dan weer wel omdat het m'n eerste synth ooit was ;) )
Hoogstens een kopie van een concurrent. Net zo min dat Kawai fourier synthese heeft uitgeknutseld.

Back