Welke Stagepiano voor jazz

PC2X

PC2X

Voeg de Kurzweil PC2X maar aan het lijstje toe. De SP88 ken ik niet.

De PC2X is ook niet de zwaarste van het stel trouiwens. Ik heb er een gigbag bij en dat is best goed te tillen. Beter dan een K2600X in ieder geval. Wat is dat kreng zwaar zeg!

de rd700sx heeft een hammond orgel simulatie die niet op samples is gebaseerd. Vergelijkbaar met de Roland vk8. Dit heeft de rd300sx niet.

Origineel geplaatst door Funkwalker
ja, veel mensen vinden hem inderdaad wel aantrekkelijk...
maar ja, ik vind die hoek er zo raar uit zien 8o)

is er trouwens wel een flightcase waar die promega 3 in past?

Die zijn er. Thomann heeft er één als ik me niet vergis. Zo'n flightcase is natuurlijk niet zo goedkoop, maar dat wist je vast al.

Dat die hoek er zo raar uit ziet is volgens mij aan de foto te wijten. In het echt ziet het er helemaal niet raar uit of zoiets.

Wat betreft de Kurzweil SP 88, ik heb die gehad, en heb er twee opmerkingen over:

1. de toetsen zijn niet-gewogen (is kwestie van smaak, maar als het een PIANO moet voorstellen... )

2. de klanken zijn goed in het begin, MAAR DE DECAY SUCKS!!!!!!! Sla maar ff één toets aan en luister hoe lang die doorklinkt... eventjes tot de klank als het ware wegvalt!!

Dit is dus een budget-piano waar goede klanken inzitten maar waar er waarschijnlijk op het geheugen bespaard is indertijd, en geloof me, voor trage subtiele dingetjes klinken ze echt niet lang genoeg door...

Prijs/kwaliteit durf ik wel de Korg SP 200 aanraden; deze heeft een realistisch aanvoelend gewogen klavier, dat echter een ietsje lichter is dan een standaard akoestische piano; voor mij het ideale compromis tussen expressiviteit en speelbaarheid.

is er trouwens een beetje een grote muziekwinkel in het noorden van nederland die een hoop stagepiano's heeft staan? westerhaven heeft er niet zoveel in elk geval

westerhaven heeft er inderdaad niet veel, tonika, iets meer, maar ook niet geweldig. Waar je heen zou kunnen gaan is da capo in leek, die heeft er erg veel speelklaar staan (ook de promega 3 ;) die kwa klank echt geweldig is, dus toch maar ff testen :) )

voor het adres kun je op hun website kijken die je hier kan vinden: muziekhuis da capo

nadeel van da capo is wel dat je er echt wat tijd voor moet uittrekken, want het gehalte koffiedrinkende muzikanten die daar de hele dag een beetje rondhangen is een beetje groot. Tenminste toen ik er was :koffie:

Origineel geplaatst door quifster
westerhaven heeft er inderdaad niet veel, tonika, iets meer, maar ook niet geweldig. Waar je heen zou kunnen gaan is da capo in leek, die heeft er erg veel speelklaar staan (ook de promega 3 ;) die kwa klank echt geweldig is, dus toch maar ff testen :) )

voor het adres kun je op hun website kijken die je hier kan vinden: muziekhuis da capo

nadeel van da capo is wel dat je er echt wat tijd voor moet uittrekken, want het gehalte koffiedrinkende muzikanten die daar de hele dag een beetje rondhangen is een beetje groot. Tenminste toen ik er was :koffie:

haha, nou als de rest koffie leut test ik die piano's wel... :yamaha:

Leek is trouwens makkelijk haalbaar aangezien ik nog wel eens in groningen kom.
Bedankt voor te tip

Origineel geplaatst door Geurt
Wat betreft de Kurzweil SP 88, ik heb die gehad, en heb er twee opmerkingen over:

2. de klanken zijn goed in het begin, MAAR DE DECAY SUCKS!!!!!!! Sla maar ff één toets aan en luister hoe lang die doorklinkt... eventjes tot de klank als het ware wegvalt!!
Dit valt mij eigenlijk alleen op bij de Strings (27-30), die daarmee gelijk wel zo goed als onbruikbaar zijn -sommige mensen hebben nou eenmaal wel 'ns een langer dan 5s aangehouden strijkersklank nodig...

Overigens komt de SP-88 in 2 smaken: met halfgewogen en gewogen klavier, maar die laatste vind ik niet beter spelen of realistischer aanvoelen dan de eerste.

Yamaha S90 speelt wel lekker en heeft wel goede geluiden al is het gewicht van de toetsen een beetje onnatuurlijk vind ik.

Zowieso, ik ken eigenlijk geen een synth/digi piano die echt de feel van een grand geeft (dus meer weerstand op de lage toetsen dan op de hoge)

Origineel geplaatst door Slipperman
Zowieso, ik ken eigenlijk geen een synth/digi piano die echt de feel van een grand geeft (dus meer weerstand op de lage toetsen dan op de hoge)

nee dat verwacht ik er ook niet van, maar een beetje gewogen toetsen is wat mij betreft 1000 keer beter dan het plasticke keyboard gevoel

ja, veel mensen vinden hem inderdaad wel aantrekkelijk...
maar ja, ik vind die hoek er zo raar uit zien 8o)

is er trouwens wel een flightcase waar die promega 3 in past?

lol dan mag je een aardig kromme flightcase hebben haha, persoonlijk vindk het ook maar een pompeus ding maar dat doet natuurlijk niets af aan de geluiden en effecten...

Ik zag en hoorde een weekje of twee geleden op Ned-3 Borstlap een aardig stukje jazz spelen op de Nord Stage. Ik was wel onder de indruk, maar dat ben ik maar... :)

Wout

Heb zelf de nord stage. allerbeste qua piano (hardware matig), vind ik. toetsenbord alleen iets minder dan bijv. yamaha. check ook hun rhodes geluiden!

ik heb ze allemaal (nee niet allemaal waar wel heel veel) gehad en uitvoerig uitgeprobeerd: P90, P120, P250, S90, RD 700SX, Promega 3, FP3, RD150 en ik vergeet er mischien nog een paar maar ik weet nu 1 ding echt heel zeker:
de beste pianoimitaties (Promega en RD700SX en P250) zijn echt niet perse wat je nodig hebt als je in een band speelt.
Ik speel nu naar volle tevredenheid op een 5 jaar oude P200 en die klinkt vet als geen ander (het is trouwens mijn tweede) en ik heb ook na de P250 nog 2 P150's gehad( 32 stemmig polyfoon ) en die deden het ook veel beter (in een band) dan de P250/Promega/RD700SX.( het zijn wel schitterende piano's als je solo speelt ).
Maar in een band, niks triple strike, string resonance enz...
Gewoon doorheen alles snijden met een prachtige EIGEN sound.
Het enige wat ik WEL mis op de P200/150 is de half (of continious) damper functie, maar voor de rest niks dan lof over deze (oude) bakken.

De enige die ik nu nog overweeg is de Nord Stage met zijn schitterende Yamaha C7 sample maar dat is voor later.............. of nooit. (kan ook, kost veel geld).

:D

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik voor alles mijn Yamaha P120, zelfs als masterkeyboard voor mn triton extreme 61. Ik vind het toetsenbord zalig, lekker zware aanslag. Deze benadert het beste de aanslag bij een akoestische piano vergeleken met alle andere stagepiano's die ik heb getest.
Qua klank ben ik er ook tevreden over. Ik heb wel al vaak gehoord dat mensen klagen dat de pianoklanken allemaal iets te scherp klinken. Maar voor mij is dit een kwestie van smaak. Gewoon zoveel mogelijk proberen te testen is de enige manier om te weten te komen wat je 'moet' kopen.

greetz

Origineel geplaatst door Wilbur
Ik heb wel al vaak gehoord dat mensen klagen dat de pianoklanken allemaal iets te scherp klinken. Maar voor mij is dit een kwestie van smaak. Gewoon zoveel mogelijk proberen te testen is de enige manier om te weten te komen wat je 'moet' kopen.

greetz

De yamaha's klinken inderdaad vrij scherp maar de brilliance slider maakt een hoop verschil en live kom je altijd lekker door de mix! Alleen als je ook goede orgeltjes en dergelijke nodig hebt, is een extra module wel noodzakelijk. De pianoklank is erg goed maar de rest is nogal beperkt

Promega 2 vooral voor de rhodes maar ook de piano.
Het enige is dat je misschien aan het toetsenbord moet wennen. Voldoet maar is niet het beste in zijn soort.

Ik had dezelfde wensen als jij. Ik ben toen uitgekomen op de RD700SX. Ik heb een 2e splinternieuwe RD700SX te koop staan in ongeopende verpakking. Mocht je interesse hebben dan kan je gewoon langskomen om eens te kijken of het wat is voor je.

Ben zelf echt helemaal gek op m'n RD 700 SX :yamaha:

Back