zo dan, expoldeert er even een topic hier op synthforum ....
Heb in een deuk gelegen hier om sommige antwoorden, vooral om bepaalde apparaten aan te schaffen voor veel teveel geld (als het alleen om kicks gaat). Alles draait erom dat je de kennis moet hebben om de juiste ingrediƫnten van je synth te gebruiken om een goeie kick te maken. Dus hoe je de punch maakt, met wat voor golfvormen, hoe je de envelope(s) gebruikt (al dan niet met resonantie vaak) of een simpele lfo. Als je een synthesizer hebt met genoeg functies en de mogelijkheid om je parameters tot in detail af te stellen kan je in principe overal dikke kicks mee maken. Effecten, randapparatuur/doorlussen in je mixer doet daarna de rest, naar eigen smaak.
Apparaten waar ik echte goeie kicks mee heb gemaakt in de afgelopen jaren:
- Roland JP8080
- Novation K station
- Access Virus B
- Nord modular systeem
- Roland juno 106
Zelf ben ik sinds kort weer bezig om een losse Nord MicroModular in te richten als kick-module met 100 presets, zodat ik meer mogelijkheden heb dan de normale TR909 bassdrum. Dat is mijn aanrader als het alleen om hardware kicks gaat. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, aangezien dit een virtueel modulair systeem is.
Daarnaast is de makkelijkste manier om kicksamples te "lenen" van hardcore nummers en die vervolgens zelf naar smaak verder te verneuken in bijvoorbeeld soundforge, cooledit of wavelab. Dat is de makkelijkste manier.
Een goeie kick heeft naar mijn idee een goeie "pok", een agressief randje in het middenfrequentiegebied, een slaand laag na de pok en moet niet een te volle sublaag staart hebben waardoor het begin een beetje wegvalt (wat kan gebeuren als je teveel compressed).