Professionele hardcore kick?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
ik wil niet lullig zijn ..

maar die kick die je gepost had (outback) was erg standaard ..... persoonlijk zou ik me niet druk maken als ie werd gejat ..
hij klinkt verder leuk ... maar niet speciaal .. jomox door de filterbank met een beetje standaard settings is al velen malen gedaan :)

denk ook niet dat je uberhaupt zelf deze kick zou herkennen als ie werd gebruikt ....

Zo standaard vind ik hem niet... maargoed dat is een mening.. ik vind hem dik en wil hem zeker niet weggeven.... dit is voor onze eerst vinyl en die wil je toch wel origineel houden inplaats dat menigeen er mee gaat sleuren(met de bass vedoel ik)

Ik zit dit topic even door te kijken en de eerste paar bladzijdes waren best bruikbaar. Daarna werd het overigens zwaar minder. Maar goed, als de t.s. het toelaat zou ik ook graag een vraag willen stellen over hardcore kicks. Kicks maken lukt me op dit moment wel aardig, en kicks rippen/samplen what ever ook wel. Maar hoe tweak ik nou die kick zoals in veel moh-nummers gebeurd? Dus altijd aan een einde van een maat dat ging-gang-geng-geng--- gonggonggonggong (sorry beter kan ik het niet uitleggen). Ik probeer dit al een tijdje te maken maar het lukt me gewoon niet. Weet iemand wat ik bedoel en hoe je hem zo veranderd, is het alleen pitch of..?

denk dat ie wat anders bedoelt .....

jammer genoeg kan ik nu ff geen voorbeeld plaatsen ...

maar wat ook veel wordt gedaan en dan vooral in studio producties en niet live
een kick in een hoop verschillende effect/filter standen gesampled als je deze dan achter elkaar gebruikt vooral op erg hoog bpm krijg je hele leuke effecten wat geen mens met de hand zou kunnen tweaken zo snel ....

bw.. t zou natuurlijk ook nog gewoon met midi aansturing van al je randapparatuur kunnen (als het dat ondersteund)
maar meestal zijn t samples .....

Origineel geplaatst door Tarabass
Ik zit dit topic even door te kijken en de eerste paar bladzijdes waren best bruikbaar. Daarna werd het overigens zwaar minder. Maar goed, als de t.s. het toelaat zou ik ook graag een vraag willen stellen over hardcore kicks. Kicks maken lukt me op dit moment wel aardig, en kicks rippen/samplen what ever ook wel. Maar hoe tweak ik nou die kick zoals in veel moh-nummers gebeurd? Dus altijd aan een einde van een maat dat ging-gang-geng-geng--- gonggonggonggong (sorry beter kan ik het niet uitleggen). Ik probeer dit al een tijdje te maken maar het lukt me gewoon niet. Weet iemand wat ik bedoel en hoe je hem zo veranderd, is het alleen pitch of..?

Luister de nieuwe Masters Of Hardcore 21 als je die hebt en dan cd 2 nummer 8.... als dat hetgene is wat je bedoelt dan moet je het ff zeggen..???:)

zo dan, expoldeert er even een topic hier op synthforum ....

Heb in een deuk gelegen hier om sommige antwoorden, vooral om bepaalde apparaten aan te schaffen voor veel teveel geld (als het alleen om kicks gaat). Alles draait erom dat je de kennis moet hebben om de juiste ingrediƫnten van je synth te gebruiken om een goeie kick te maken. Dus hoe je de punch maakt, met wat voor golfvormen, hoe je de envelope(s) gebruikt (al dan niet met resonantie vaak) of een simpele lfo. Als je een synthesizer hebt met genoeg functies en de mogelijkheid om je parameters tot in detail af te stellen kan je in principe overal dikke kicks mee maken. Effecten, randapparatuur/doorlussen in je mixer doet daarna de rest, naar eigen smaak.

Apparaten waar ik echte goeie kicks mee heb gemaakt in de afgelopen jaren:
- Roland JP8080
- Novation K station
- Access Virus B
- Nord modular systeem
- Roland juno 106

Zelf ben ik sinds kort weer bezig om een losse Nord MicroModular in te richten als kick-module met 100 presets, zodat ik meer mogelijkheden heb dan de normale TR909 bassdrum. Dat is mijn aanrader als het alleen om hardware kicks gaat. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, aangezien dit een virtueel modulair systeem is.

Daarnaast is de makkelijkste manier om kicksamples te "lenen" van hardcore nummers en die vervolgens zelf naar smaak verder te verneuken in bijvoorbeeld soundforge, cooledit of wavelab. Dat is de makkelijkste manier.

Een goeie kick heeft naar mijn idee een goeie "pok", een agressief randje in het middenfrequentiegebied, een slaand laag na de pok en moet niet een te volle sublaag staart hebben waardoor het begin een beetje wegvalt (wat kan gebeuren als je teveel compressed).

bw.. t zou natuurlijk ook nog gewoon met midi aansturing van al je randapparatuur kunnen (als het dat ondersteund)
maar meestal zijn t samples ..... [/B]

Ik gebruik in dat geval liever midi om de filters aan te sturen dan 10 verschillende samples te gaan knippen/plakken ... dan heb je meer variatie en meer vrijheid om tussendoor nog alles aan te passen. Track zoals (jaja, alweer een oudje) macho bullshit, dat zijn filterkicks in de Yamaha A4000.

mp3tje: http://niel.kraakpiep.nl/audio/cm033a1.mp3

de access serie (virus a tm c)

ik quote mezelf nog ff 8o)

hoe kon ik de TI nu vergeten :o:

het belangrijkste aan een goede kick is vooral dat 'ie z'n werk doet binnen de rest van de track...als je een duistere track wil maken waarin je heel veel geluiden wilt proppen (dus pads, lage en hoge zaageluiden, belletjes erbovenop, enzovoorts enzovoorts), dan moet je een heel andere kick maken dan wanneer je keihard wil raggen met minimale middelen...in het eerste geval zul je je kick wat ondergeschikt moeten maken aan de rest van de elementen, in het andere geval moet ie er juist weer bovenop liggen, in het eerste geval zul je je vooral gaan richten op dik laag en in het tweede weer meer richting het middengebied...in het eerste geval kan het ook voorkomen dat andere geluiden dan de kick het grootste deel van de drive van je track voor hun rekening nemen, terwijl in het tweede geval vooral de kick voor de drive zorgt

zo zijn er nog tal van variaties natuurlijk en in elke track kun je dat weer anders aanpakken
zo kan het voorkomen dat je idd enorm aan het doorlussen bent, of dat je een sinuskickje een klein beetje distort met een tikkeltje laag erbij en je bent klaar

moraal van het verhaal: een professionele hardcorekick is pas een professionele hardcorekick als hij precies doet wat ie moet doen in de context van de rest van je track

misschien een beetje een open deur, maar gezien alle verhalen over doorlussen, effecten dit en dat heb ik het gevoel dat dit een beetje uit het oog verloren wordt :)

Origineel geplaatst door Niel
Ik gebruik in dat geval liever midi om de filters aan te sturen dan 10 verschillende samples te gaan knippen/plakken ... dan heb je meer variatie en meer vrijheid om tussendoor nog alles aan te passen. Track zoals (jaja, alweer een oudje) macho bullshit, dat zijn filterkicks in de Yamaha A4000.

Als ik de filters via midi aanstuur is het in meestal toch net niet strak genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Ligt dat aan de sloomheid van mijn midi interface of is er een trucje voor wat ik niet ken?

Origineel geplaatst door The Unholy
Als ik de filters via midi aanstuur is het in meestal toch net niet strak genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Ligt dat aan de sloomheid van mijn midi interface of is er een trucje voor wat ik niet ken?
filter aan je velocity toewijzen, sample op meerdere toetsen zetten met verschillende filterinstellingen en voila :)

Origineel geplaatst door Nightstorm
filter aan je velocity toewijzen, sample op meerdere toetsen zetten met verschillende filterinstellingen en voila :)

Filter aan velocity toewijzen, geniaal. Dankjewel. Ik ben verder niet zo'n fan van dit gebeuren aangezien je het in elke track weer hoort, maar het is altijd handig om te weten.

Origineel geplaatst door The Unholy
Filter aan velocity toewijzen, geniaal. Dankjewel. Ik ben verder niet zo'n fan van dit gebeuren aangezien je het in elke track weer hoort, maar het is altijd handig om te weten.

ik bind mn filter vaak aan mn pitchwheel .. is ook leuk freaken vooral omdat je m dan zo lekker kan laten glippen

ik bind mn filter vaak aan mn pitchwheel .. is ook leuk freaken vooral omdat je m dan zo lekker kan laten glippen
is ook leuk ja :D maar t is mij ook iets te overdone

en met je pitch is dus minder strak, of je moet enorm gaan zitten klooien om het in te tekenen en dan is het waarschijnlijk nog niet zo strak als via velocity

Cool, bedankt.

Origineel geplaatst door Niel

Apparaten waar ik echte goeie kicks mee heb gemaakt in de afgelopen jaren:
- Roland JP8080
- Novation K station
- Access Virus B
- Nord modular systeem
- Roland juno 106

Ik wil aan dat lijstje nog ff toevoegen :
- Novation Nova
- Moog Voyager RME
- Alesis Andromeda
- Nord Modular G2

Afijn...en dan vergeet ik nog vele softsynths waar ook best kicks mee te maken zijn...dus eigenlijk kun je overal wel kicks uit halen...;)

Origineel geplaatst door Outback
Ik vind persoonlijk die kick van raise your fist helemaal niet mooi... eigenlijk weinig kicks van angerfist vind ik mooi maar ik weet wel dat bijna al die kicks van hem gesampled zijn en wel 10 keer gestapeld zijn....

:geslaagd:

Die kicks van hem zijn ook niet mijn smaak.

Origineel geplaatst door Outback
Luister de nieuwe Masters Of Hardcore 21 als je die hebt en dan cd 2 nummer 8.... als dat hetgene is wat je bedoelt dan moet je het ff zeggen..???:)

Die heb ik helaas (nog) niet dus dat luisteren wordt hem niet. Maar het wordt veel gedaan in tracks van nu alleen krijg ik het niet goed voor mekaar. Maar ik ga eens met de tips van deze bladzijde rommelen, hopelijk is dat de truck ;)

Natuurlijk sta ik voor verdere suggesties open :maffia:

misschien ook eens proberen gewoon iets hard op tenemen door de micro.. bv met een knuppel op een holle, houten bak slaan... vervolgens vervormen -> overdrive, eq, verb en wat nog allemaal ...pure distortion

zal wel knallen zeker? :dj: doekedoek doeng doeng doeng doedoeng ...!

ik maakte vroeger ook techno en je kan echt met bijna alles een vette rollende boekende patsende kickdrum maken!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back