Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door sander
Ik bedoelde uiteraard gewoon trance. Muziek kan je het natuurlijk niet noemen. :D

Je moet met je tijd meegaan. Ten tijde van de Barock speelde iedereen elkaars toonladdertjes na. Scarlatti, Bach, Handel Erg commercieel. Net als trance. Klassiek werd vroeger ook wel vaak uitgekotst en noemde men het godslastering.
Met 2 tonen kun je een melodie maken. In trance zitten veelal 2 of zelfs meer tonen.

Stelletje trancehaters. :D Nee..., die Jarre en Aphixtwin zijn geniaal.
Leer eens genieten van een melodieus superzaagje met delay... Het zal je goed doen.

Origineel geplaatst door Catalunya
Die laserharp melodie uit Rendez Vous klinkt behoorlijk Trancy

Ik was vergeten te zeggen dat niet alles dat op trance lijkt bijzonder prachtig is :koffie:

Trouwens over de topic.

Een melodie verzin je niet die komt tot je.
Je maakt gebruik van iets wat er al was.
sommigen hebben deze gave velen niet.

Ik denk toch dat het een kwestie van talent is...en van op tijd je briljante idee vastleggen. Ik heb wel eens horen zeggen dat je goede melodieen altijd onthoudt, maar mijn ervaring is anders. Veel naar muziek luisteren en af en toe ook stilte toelaten helpen wel..maar als je met al je mooie spullen geen melodie kunt verzinnen, stop dan met de muziek of kies een genre waarin melodie niet nodig is. Ik zelf zou er dan mee stoppen.

Een mens moet zijn beperkingen kennen, zei Dirty Harry voordat hij de boef neerknalde.

melodieen komen bij mij meestal voort uit een serie accoorden. mochten er tonen zijn
in de melodie die vloeken bij de accoorden pas ik de accoorden aan.
Ook een obstakel is het juiste accoord vinden nadat de melodie klaar is.
een Am bij een C noot verveeld ook op den duur.

Een melodie bedenken is inderdaad niet zo moeilijk. een pakkende kick-ass melodie EN
accoordenschema bedenken wel. Hoewel niet alle stijlen accoorden nodig hebben...
maar dat terzijde.

popie topic trouwens 8)

Jaccis schreef:

Heeft/ weet iemand een dvd of beeldmaterie over; harmonieleer ??

Wat zoek ik als het volgende wil hebben;

info over;

- diverse akkoorden
- welke akkorden bij elkaar passen, welke en waarom ( beredeneringen ) erg belangrijk punt dit !!!
- alles over omkeringen
- toonladders etc...

Weet iemand nog goede titels ?? Ook boeken ??

Ik heb zelf ooit het volgende boek aangeschaft: Eenvoudige algemene muziekleer - Bernard Nelleke.
Uit mijn keyboardles tijdperk.

Hier staat het meeste wel in dacht ik. Ook makkelijk opgezet, hoe verder je het boek doorgaat hoe verder ze in de reeds behandelde materie gaan.

Melodieen moet je verzinnen, maar het is makkelijk als je wat theorie weet. Ik begin meestal met een accoord schema, daarna ga ik wat improviseren. Dan is het makkelijk als je weet welke noten je in welk accoord kan spelen. En zo kom ik wel stukkies verder.

Re: Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door djmachiel
Hoe verzin je een melodie???

Noot per noot!

Re: Re: Hoe verzin je een melodie???

Re: Re: Hoe verzin je een melodie???

Origineel geplaatst door r.5
Noot per noot!

Ik raad ook iedereen aan die muziek maakt om in een band te gaan spelen, ook al is het op een ander instrument dan een synth. Je leert heel veel door met anderen samen te spelen.

je moet muziek maken niet erover praten ,al de tijd dat je hier zit te schrijven had je juist die mooi melodie kunnen vinden die je zo graag wil :D
hehehehe

ow ja melodie wordt gestimuleerd door wat je op een dag meemaakt
dus als je niets meemaakt ,maak je ook niets (crap noem je dat )
maar alls je daarintegen een erg aktief leven leidt dan heb je sneller de vibe te pakken en schrijf je de ene na de andere song hehe noe ni na

"experience leads to music and music leads to experience "
tjebbe 2006

Origineel geplaatst door tjebbestorm
ow ja melodie wordt gestimuleerd door wat je op een dag meemaakt
dus als je niets meemaakt ,maak je ook niets (crap noem je dat )
maar alls je daarintegen een erg aktief leven leidt dan heb je sneller de vibe te pakken en schrijf je de ene na de andere song hehe noe ni na "
tjebbe 2006

Bach had nou niet bepaald een opwindend leven.
Alleen zijn muziek is wel van een klasse die nooit meer geevenaard is.
En zo zijn er meer componisten songwriters te vinden zonder een echt "opwindend" leven.
Ik denk dat het meer met talent en en aanleg te maken heeft.

Origineel geplaatst door Exzit
Trouwens over de topic.

Een melodie verzin je niet die komt tot je.
Je maakt gebruik van iets wat er al was.
sommigen hebben deze gave velen niet.

Juist!
Gegeven inspiratie is de key tot een goede melodie

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in akkoorden die bij elkaar passen en te combineren zijn...

Daar zou ik graag wat meer van weten.... graag en goed boek over zien.

Ik moet het allemaal weer oprakelen. De grote lijnen tenminste...

Ik krijg mijn melodieen rechtstreeks ingestuurd door god.

Het gebeurd gewoon, alsof een andere entiteit bezit van mij neemt.

Origineel geplaatst door Exzit
Bach had nou niet bepaald een opwindend leven.

Nog sterker, Bach zat niet de hele dag op een internet-forum slap te ouwehoeren.
Misschien dat dit iets uitmaakt?

Origineel geplaatst door smackos
Ik krijg mijn melodieen rechtstreeks ingestuurd door god.

Wat klets je nou? Ik heb jou nog nooit wat ingestuurd. :engel:
Ik denk dat je er goed aan doet om verantwoording te nemen voor je eigen herrie...

Back