nieuwe iMac

earpluggy

Ingeburgerd
Hallo wat ik me ff afvroeg is of de nieuwe G4 iMac krachtig genoeg is om goed te kunnen werken met audiointerfaces als die nieuwe Digidesign digi002?

I-macs zijn meer bedoeld voor "thuisgebruik". Spaar even door voor een powermac zou ik adviseren.

Stukken flexibeler.

Flexibel??? Stabieler sneller zal je bedoelen maar niet flexibel... tot op de dag van vandaag is het nog altijd zeuren met het software aanbod voor een mac. voor de rest is het een goed systeem. en jah ga voor een PowerMAC bij een iMac loop je snel tegen beperkingen op.

Origineel geplaatst door Tron
Flexibel??? Stabieler sneller zal je bedoelen maar niet flexibel...

Uiteraard ook stabieler, mareh... stop jij s ff een PCI-kaart in een I-mac. Kijken of dat lukt. :W

volgens mij ligt het antwoord meer bij wat je daadwerkelijk wil. mijn ervaring is dat je uitstekend met een nieuwe imac g4 uit de voeten kan als het gaat om dsp, die digi002 weet ik niet, maar met een m-box gaat het als een speer. en waarom zou je perse flexible moeten zijn ? ik gebruik zelf een good-old powermac 9600 met een g3 kaart erin, en naast de audiomediaIII kaart heb ik die overige 4 pci sloten amper gebruikt de afgelopen 5 jaar. en ondanks zn leeftijd trekt mijn mac die 24 sporen pro tools met zo'n 10 rtas realtime plugins, aux bussen en midi prima. en dan hebben we het over een 50mhz bus en 400mhz g3 kaart in een oude powermac 9600. kun je nagaan wat een nieuwe imac g4 kan.

voor het verschil in prijs tussen een g4 en imac g4 kun je dan weer fijn wat hardware aanschaffen. of bier.

en wat stabiliteit betreft: dat ligt om eerlijk te zijn voor een groot gedeelte bij jezelf, zorg bijvoorbeeld dat je een goede extentie set aanmaakt, speciaal voor je dsp perikelen. de laatste keer dat mijn mac vastliep was in de tijd dat er nog hoop was voor windows.

Ik denk dat je even iets vergeet de iMAC is voor thuis gebruikers, goed voor Multie Media (Divx en DVDtje kijken, mp3tje luisteren etc.) maar zodra je er mee gaat werken en dan bedoel ik echt werken dan is het ongeacht de leeftijd of de chip die er in zit een waardeloos ding. dit geld ook voor de huis tuin en keuken pc het heeft het net niet en dat kan erg frustrerend zijn. en wat dat flexibel betreft.... het is toch een belangrijk punt omdat als je tegen beperkingen aan loopt dat je dan andere dingen kan proberen om het op te lossen. heb je die mogenlijk heid niet dus niet flexiebel, dan kan je dat erg beperken in je creaties en creativiteit omdat veel dingen dan niet kunnen

Ik denk dat je even iets vergeet de iMAC is voor thuis gebruikers, goed voor Multie Media (Divx en DVDtje kijken, mp3tje luisteren etc.) maar zodra je er mee gaat werken en dan bedoel ik echt werken dan is het ongeacht de leeftijd of de chip die er in zit een waardeloos ding.

grappig dat ik in grote studios opnames (wisseloord/bulletsound) maak en heb gemaakt met een 9600. en laatst dan met een g4/500. mag jij raden welke mac er om de haverklap vastliep tijdens mijn creatieve proces.

en die 9600 maar lachen !

maar misschien heb je gelijk en dwaal ik af met mijn 9600 terwijl het hier om een nieuwe imac g4 gaat.

firewire

firewire

met een firewire interface zoals de MOTU 828 kan je prima met een imac of laptop uit de voeten.
Ableton LIVE, Logic Platinum, Digital Performer, Cubase VST, Peak, Reason... het draait er allemaal op...
alleen van ProTools weet ik het niet maar zal ook wel lukken denk ik.

Waarom stuur je geen mailtje naar Digidesign zelf, of vraag het aan de nl'se importeur. Die gasten kunnen je het prima uitleggen denk ik.

De meeste uitleg of de iMac al dan niet een multimedia-PC voor huis-tuin-en keuken gebruik is, doet niet echt terzake!

De nieuwe iMac is intern een volbloed G4. Hij is dus zeker krachtig genoeg om ProTools en Logic e.d. te draaien. Wees gerust, daar bestaat echt geen twijfel over.

Het voornaamste verschil met een desktop G4 is dat je geen 2e (of meer) INTERNE harde schijf kan installeren en geen PCI kaarten. Maar in principe hoeft dat ook niet meteen - hangt er vanaf wat je precies denkt nodig te hebben.

Als je opteert voor een Digi 002 met ProTools LE (dus geen TDM, wel RTAS) is de iMac G4 zeker een valabele optie, vermits de Digi 002 via FireWire wordt aangesloten op de Mac : zowel de sturing als de audio verloopt via FireWire. En alle nieuwe Macs (dus ook iMac G4) beschikken standaard over FireWire poort (en tevens Ethernet en 2x USB).

Ik zie dus echt niet in waarom de iMac het niet zou redden met een Digi002. Bovendien heb je het prachtige TFT scherm erbij, en je bent minder geld kwijt dan aan een aparte G4 waar je dan nog een (TFT) scherm moet bijkopen.

Los van de software die je wil gebruiken : ook FireWire interfaces van MOTU zijn perfect mogelijk met de iMac, of zelfs audio via USB (bv Emagic EMI 2|6).
Maar als je de (dure) ProTools HD kaarten wil installeren voor meer DSP, moet je natuurlijk voor een desktop G4 gaan.

Origineel geplaatst door The Q
stop jij s ff een PCI-kaart in een I-mac. Kijken of dat lukt. :W

Stop de PCI kaart in een extern expansion chassis dat je via FireWire aansluit op de iMac, en klaar is kees !

Toegeven dat dit ietwat omslachtig is, én dat de combinatie iMac + exp chassis wellicht duurder kost dan een losse G4 met 4 PCI slots erin : in principe kan het op deze manier!

Digidesign maakt ook zelf expansion chassis (7 slots en 13 slots) voor wie aan 4 PCI slots in z'n G4 nog niet genoeg zou hebben... Hun chassis vergt dan wel tenminste 1 bijkomende PCI kaart die je in de G4 installeert om dataflow tussen chassis en G4 mogelijk te maken. Uitgesloten dus op iMac.

The Pro Tools 13-Slot Expansion Chassis provides the maximum in expansion capabilities for music and post professionals using Pro Tools. The chassis allows you to insert the maximum number of Digidesign cards, making it the most powerful PCI expansion solution for Pro Tools users.
List Price in U.S.Dollars: $ 1,995.00

http://www.digidesign.com/

David slaat alle spijkers op hun kop. Imac->digi002 is een hele slicke combi. Hou er rekening mee dat eventuele 2e en 3e harde schijven via FW moeten, en that's it. Zelfs die 17" imac is goedkoper dan 'n G4 met TFT... Lijkt mij 'n hele geile setup voor Protools LE.

volgens mij heeft david een boekje ;) , werkt ie op mac support of verkooptie ze... maar met alle recht petje af ik ben alleen geen iMAC fan doe mij maar een power book of een G4 5 als die ooit uitkomt en jah ik zelf heb geen mac maar ik wil er wel 1 maar is ff te duur op dit moment en ik heb nu wel ff genoeg aan de pc

volgens mij heeft david een boekje ;) , werkt ie op mac support of verkooptie ze...

Tron, je bent een grapsnuit, and I love it ! 8)
Nee hoor, ik sta niet op de loonlijst van Apple (alhoewel ik het wel fijn zou vinden om voor uncle Steve te werken).

Beroepshalve werk ik de hele dag op 2 Macs, vandaar dat ik er redelijk vertrouwd mee ben. Ook moet ik t.o.v. van mijn werkgever kunnen verantwoorden wat de meerwaarde is van Apple om hierin te blijven investeren & upgraden, en waarom niet in PCs die toch goedkoper zijn dan Macs.

Origineel geplaatst door David

Stop de PCI kaart in een extern expansion chassis dat je via FireWire aansluit op de iMac, en klaar is kees !

He, lees ik dat goed? Zelf heb ik een iMac (eerste generatie, zonder PCI slot) die ik tot nog toe niet voor muziek gebruikte.

Ik gebruik nu een Lexicon Core2 geluidskaart (waar ik heel tevreden over ben) die ik graag in die iMac wil duwen (Ik weet dat de Core2 noch onder 2000/XP of MacOSX werkt maar dan ben ik tenminste van Win98 vanaf). Liever met een Mac OS9 dan met Win98.

Hoe moet ik me zo'n expansion chassis voorstellen ? Is dat te vergelijken met behuizingen voor bv. externen SCSI harde schijven maar dan voor PCI-kaartjes? Weet je ook waar je dat kan kopen?

heb geen mac maar ik wil er wel 1 maar is ff te duur op dit moment en ik heb nu wel ff genoeg aan de pc

Je zou verbaasd zijn als je een objectieve vergelijking zou maken tussen een pc met windows en een Apple. Wat ROI en vooral TCO betreft zou je nog verbaasd zijn wie er als winnaar uit de bus komt. 8D

Ik gebruik gewoon 'the best of both worlds' 8)

Oww... nou ontdekte ik wel dat ze in de nieuwe iMacs een 5200rpm schijf stoppen (!!)... Daarmee ga je een simultaanweergave van 32 audiotracks volgens mij niet redden..

Dat is misschien wel op te lossen m.b.v. die mooie Firewire Digidrives die digidesign tegenwoordig ook maakt (die zijn wel 7200rpm) ... maar opzich toch een beetje jammer, dat er niet standaard een 7200 toeren schijf in de iMac zelf zit... zal wel met warmteontwikkeling in dat kleine kastje te maken hebben.

Ik denk dat als je je iMac ergens besteld, en vraagt of hun er alvast een 7200 schijf voor je inzetten, dat geen enkel probleem opleverd, zo'n IDE schijf is altijd nog een stuk goedkopen dan firewire, hoewel je dan wel het voordeel van een aparte audio-schijf hebt.

En over pci-expansions, ik keek toevallig eens op www.magma.com en die maken van die dingen, maar alleen voor cardbus (dus powerbook) en pci. Daarbij zijn ze verschrikkelijk duur $895 voor 2 pci sloten geloof ik. Dus als je echt pci wilt gebruiken kun je beter een powermac kopen, anders voldoet een iMac natuurlijk prima, met bijvoorbeeld zo'n motu firewire geval erbij, én het ziet er onwijs slick uit 8) of inderdaad zo'n digi002 ... nog slicker:maffia:

Back