Verzamelen veel gestelde vragen

Misschien is het wel mogelijk om zo'n faq-lijst on-the-fly te maken.
Iedere keer als er 'n vraag voorbijkomt waarvan iemand vindt dat het 'n typische vraag is die in een faq-lijst terechthoort, kan een forist deze thread melden bij een mod (beetje vergelijkbaar met de reeds beschikbare kliklijn, maar dan voor 'n ander doel).

Ik kan me ook voorstellen dat er gebruikers/mod's zijn die zich aanmelden om vragen met 'n bepaald onderwerp waar deze dan veel vanaf weet te bewerken voor plaatsing in 'n faq-lijst. Zou me best hiervoor aan willen melden, maar ik weet van alles een beetje, en van niks echt veel.

Origineel geplaatst door gemmetje
Misschien is het wel mogelijk om zo'n faq-lijst on-the-fly te maken.
Iedere keer als er 'n vraag voorbijkomt waarvan iemand vindt dat het 'n typische vraag is die in een faq-lijst terechthoort, kan een forist deze thread melden bij een mod (beetje vergelijkbaar met de reeds beschikbare kliklijn, maar dan voor 'n ander doel).

Ik kan me ook voorstellen dat er gebruikers/mod's zijn die zich aanmelden om vragen met 'n bepaald onderwerp waar deze dan veel vanaf weet te bewerken voor plaatsing in 'n faq-lijst. Zou me best hiervoor aan willen melden, maar ik weet van alles een beetje, en van niks echt veel.

Goed idee.

Aan het eind van het antwoord in een FAQ zou ook nog 'n aantal
relevante weblinks kunnen worden toegevoegd voor verdere instructie of
voor degene, die de diepere achtergronden wil bestuderen.
Zo worden mensen gestimuleerd om zelf verder te zoeken op het net en ontstaat er in het beste
geval (als ze zelf weer met gevonden materiaal terugposten) een groeiende gegevensberg met
kruisreferenties (nee, niet die.....).

Abt strak,

ISPdeRuiter

Begrijp me goed, ik vind het positief dat DSF'ers hier zo voortvarend aan de slag willen, maarrrr:

<FOOD FOR THOUGHT>
Zouden mensen die te 'lui' zijn om de zoekfunctie te gebruiken opeens wel netjes de FAQ gaan lezen?
</FOOD FOR THOUGHT>

Origineel geplaatst door Hanz
Begrijp me goed, ik vind het positief dat DSF'ers hier zo voortvarend aan de slag willen, maarrrr:

<FOOD FOR THOUGHT>
Zouden mensen die te 'lui' zijn om de zoekfunctie te gebruiken opeens wel netjes de FAQ gaan lezen?
</FOOD FOR THOUGHT>

jah absoluut en ik kan er over meepraten, want ben niet zo voorstander van zoeken. wil dat wel, maar meestal eindig ik in halfgare threads waar het antwoord wat ik zoek niet in te vinden is en ik zo een half uur bezig ben met het zoeken naar mijn antwoord, als ik hem al vind. er zijn veel mensen die wel gewoon een antwoord willen zoeken, maar de zoekmachine leverd vaak nogal "onzin" op. of iig niet het antwoord wat iemand zoekt, omdat ie psies op het ingegeven woord zoekt...dus een trefwoord als "mixer probleem yamaha mg 12/4" leverd op

alles threads waar woorden zoals mixer, probleem, yamaha en 12/4...blabal... ik word daar vaak heel erg gek van..

ow en lezen wil ik wel, 'k lees ook altijd me manuals goed door. dus kom maar op met de FAQ sectie. 'k wil ook wel helpen hem op te zetten.

komt bij dat ik het graag zo zou aanpakken.?

1. maak treads met "wat zijn de meest gestelde vragen" en laat iedereeen daar gewoon ff netjes wat inzetten.
2. waar het meest van is, gewoon in de FAQ.
3. maak ook een top10 van diverse apparatuur, zoals mpc's, synth's enz...iig zoiets dat mensen gelijk doorhebben dat een bepaald apparaat de voorkeur heeft.

'k denk iig mee :D

Veel bla bla bla en weinig aktie.

Daar schieten we niets mee op heren!

Er is al zo vaak gezegd dat er een FAQ moest komen maar velen staan hier als stuurlui bij te kijken.

Roel, het was me niet duidelijk dat je zelf iets wilde maken.
Maar ik wil wel helpen met invullen.
2 onderwerpen maximaal dan wel he.
Want een FAQ maken is leuk maar hij moet ook ONDERHOUDEN gaan worden.

1tje over monitor boxen en 1tje over wat voor computer moet ik kopen.

Als wij de mods een handje kunnen helpen dan moeten we dat gewoon doen.
En de rest niet lullen maar gewoon meedoen of ophouden met 'goede adviezen' te geven.
Kan wel goed bedoeld zijn maar het is nu tijd voor AKTIE.

Dus geef aan welke onderwerpen je een FAQ over wilt schrijven.
Begin anders met 1 onderwerp en lever dat in.

Ik weet niet of Roel of een mod dit gaat regelen maar als we nu alvast beginnen dan kunnen zij dat kortsluiten en hebben we al snel iets op de rails staan.
Het is nu vakantieperiode voor velen dus een paar uurtjes klopen moet toch wel kunnen?

@Fatar... I stand corrected.
Je hebt gelijk wat betreft het moeilijke zoeken
En de suggestie over 1 'sticky' thread (evt. gemodereerd) per apparatuur / merk / type (ik zeg maar wat) zie ik graag realiteit worden (zo was er ooit een soortgelijke thread over Oberheim, effe zoeken... eh... :D hierzo )

Laatst gewijzigd:
Stuurlui en wal verhalen kennen we allemaal. Daarom dus initiatief om het nu op te zetten anders gebeurt het nooit.
Het forum is enorm gegroeid sinds het begin, maar de policy is niet meegegroeid.
Topictitels vormgeven is al een eerste waarop gelet dient te worden. Tevens kunnen moderators prima topictitels veranderen maar in de praktijk leveren zoekwoorden als "latency, ,software, mixer, pc, geluidkaart, analoog, synthesizer, midi" ZO ontzettend veel op, dat heldere topictitels heel belangrijk zijn geworden!

@ Pjotr G :
Problemen zijn inderdaad specifiek, en daar is een forum voor om daarover na te denken.
Wat je wel kunt doen met de FAQ is deze zó algemeen maken, dat de n00b in ieder geval WEET waar ie over praat, in plaats van willekeurig onzin te gaan roepen. Daarmee vang je 2 dingen op.
1. de n00b leert bij en lost hierdoor zijn eigen probleem al deels op.>dus mogelijk een vraag minder
2. de vraag van de n00b zal op iets hoger niveau liggen dan *waarom kan ik geen geluid opnemen, ik heb midi toch aangesloten*

Die categorieen waarin problemen in te delen zijn, kun je eigenlijk wel scheiden zoals dit op het forum zelf is gedaan:
Code:
 Synth Hardware   
 * Samplers  
 * Synths en Modules  
 * Zelfbouw, reparatie en onderhoud  
 * Vintage  

Midi & De Studio   
 * De Studio  
 * Midi zooi  
 * Effecten  

Synth Software   
 * Hardware  
 * Soft synths  
 * Sequencing  
 * Plugins

@ gemmetje
er leest reeds een mod mee :) en het is idd een goed idee om on the fly hier een berg vragen te posten en deze te categoriseren en te scheiden in nuttig / minder nuttig voor de faq.

@ Hanz
Je hebt een punt, maar een FAQ is makkelijk naar te verwijzen en de inhoud is makkelijk te vinden; de zoekmachine levert vaak onbruikbare resultaten op door de willekeurige threadtitels op dit forum.

Mooie aanvulling op FAQ *hoe geef ik vorm aan mijn topictitel*

@ Fuse
Het bijhouden van een FAQ lijkt me iets voor de mods, net als het handhaven van structuur op dit forum (topictitels, offtopic, etc)

En ja, ik kan nu zelf iets opzetten want heb tijd en denk graag mee.
Ik heb aangeboden om alles samen te vatten en helder op te zetten. Dus eigenlijk eerst een lijst maken met veelgeposte vragen, antwoorden voor die vragen verdelen over de meedenkers, alles inleveren bij mij, en ik maak het leesbaar (initiatief initiatief) (nog wel :))

Even uitkijken denk ik met topics over welke pc moet ik kopen* dat die niet te afhankelijk wordt van wat er op de markt gebeurt. Algemeen *waar moet ik op letten...* lijkt me wel een goede!

1. maak treads met "wat zijn de meest gestelde vragen" en laat iedereeen daar gewoon ff netjes wat inzetten.
2. waar het meest van is, gewoon in de FAQ.
3. maak ook een top10 van diverse apparatuur, zoals mpc's, synth's enz...iig zoiets dat mensen gelijk doorhebben dat een bepaald apparaat de voorkeur heeft.

1. > dat kan hier eventueel?
2. > mee eens
3. > mee eens, kort categorie opzetten en korte uitleg waat een apparaat in die cat. kan

Origineel geplaatst door fuse
Veel bla bla bla en weinig aktie.

Daar schieten we niets mee op heren!

Er is al zo vaak gezegd dat er een FAQ moest komen maar velen staan hier als stuurlui bij te kijken.

uhh, weinig aktie? kvat dat een beetje persoonlijk op. ik wil best wel meehelpen hoor als ik maar zeker weet dat het dan ook echt doorgaat. als een mod nou zou zeggen van ja jongen gaat door, dan wil ik hier wel een soort van attachment plaatsen met "voor mij" de meest gestelde vragen. ik wil hem ook wel bijhouden, alleen zal ik dit niet alleen kunnen, want bij mij ontbreekt ook nog wat kennis. gewoon mensen die mij pm'n met stukken wil ik wel bekijken en ook wel opstellen in een mooi overzichtelijk verhaal. geen punt. zeg maar? gaat het door of niet en maak anders ff een poll ofzo..

Nou ja, ik heb al 80% van 'wat voor computer moet ik kopen' af hoor.
En het is zeker iets om bij de FAQ te zetten.

D'r moet nog wel overheen gep*st worden, maar da's logisch.

En persoonlijk? Nou ja op een vriendelijke manier dan he. :)

Oke, weet je wat ik hen toch niet al teveel te doen, dus ga der ook maar ff mee aan de slag. zal eens wat gaan zoeken. vertel het wel wat ik tegen ben gekomen.

[Bij deze]

[Bij deze]

Volgende punten heb ik uit lopen zoeken, als zijnde vaak gestelde vragen. Vind dit heel handige weetjes en updaten van polls vreet ook geen tijd. 1x in de 3 maand ofzo en ga me nou niet vertellen dat dit zo moeilijk is anders doe ik het wel. verder komt de ebay kwestie en ook belastingen aan bod, waar ik persoonlijk weer gek van wordt. laat iemand dat gewoon eens uitzoeken. suc6 en vul me maar aan.

FAQ

1. Wat zijn goede monitoren per prijs klasse?
0 tot 500 = ??
500 tot 1000 = ??
1000 tot2500 = ??
2500 en erboven = ??
Uitleg van elke keuze in de thread. dus van hoe laag tot hoe hoog kan een monitor. enz enz.. of voor welke doelgroep die het meest geschikt is.

2. Wat zijn goede mengpanelen, per prijs klasse?
0 tot 500 = ??
500 tot 1000 = ??
1000 tot 2500 = ??
2500 tot 6000 = ??
6000 en erboven = ??
Zelfde verhaal, maar nu omtrend mengpanelen.

3. Wat zijn goede geluidskaarten, met een prijsklasse derbij
0 tot 100 = ??
100 tot 250 = ??
250 tot 500 = ??
500 tot 1000 = ??
1000 en erboven = ??
Ook hier weer zelfde verhaal.

4. Studiomeubels. Waar kan ik ze krijgen of hoe bouw ik zelf?
Stuk uitleg van waar je op moet letten bij kopen en zelfbouw, etc

5. Wat betekend VA, Graintable, Wavetable, enz?
Uitleg over elke afzonderlijk vorm.

6. Ebay.com te vertrouwen?
Wat info over ebay.com & .de! Dus waar je op moet letten en voor op moet passen.

7. Hoe zit het met invoersrechten in Nederland, vanuit binnen en buiten de EU?
Uitleg over de belasting rommel en dergelijke.

ow en een tekst in elke sectie van het forum, met de tekst lees eerst het FAQ, voor je een vraag steld ;)

goed bezig fatar!

4 tot en met 7 vind ik geneog hoor! je hoeft niet iedereen voor te kauwen welke apparatuur men het beste kan kopen, denk ook niet dat dit werkt omdat én de markt sterk aan veranderingen onderhevig is, én "beste" een waardeoordeel is, en dus voor iedereen verschillend. een verwijzing naar www.gearjunkies.com lijkt me voor punt 1 tot en met 3 wat beter op zijn plaats.

verder wat basisdingetjes hieraan toegevoegd zoals ik verder bovenaan in de thread aangaf.

Uit wat voor bouwstenen bestaat een studio globaal
basisbegrippen sampler
basisbegrippen synthese
akoestiek, waar moet je op letten
Wat is midi en hoe sluit ik midi aan
Wat is audio en hoe sluit ik audio aan

Wat voor geluidkaart moet ik in mijn computer stoppen en waar moet ik op letten
hoe te werk gaan bij het vergelijken van appels met peren

Hoe zorg ik dat mijn topics makkelijk te vinden zijn door anderen
Ik krijg geen geluid uit mijn setup, waar moet ik op letten, mini handleiding troubleshooting dus

In deze thread kun je vragen en bijbehorende antwoorden kwijt waarvan jij vindt dat ze in een FAQ thuishoren. Alles wat geen FAQ vraag + antwoord is zal daar verwijderd worden.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Veel synthbouwers houden deze lijst in de gaten en melden hier zijn of haar nieuwe ontwikkelingen.

Al is de in Nederland gestationeerde, maar toch internationale lijst [sdiy] (SynthDoItYouself) op dat gebied veel interessanter. Daar worden echt schema's uitgewisseld en dergelijke.

Trouwens, zijn de vragen die in de box 'RandomFAQ' echt veel gevraagde vragen? Ik vind ze best nogal basis...
Is er ooit onderzoek gedaan welke vragen vaak voorkomen?

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers

Is er ooit onderzoek gedaan welke vragen vaak voorkomen?
Wout

het lijkt mij in de lijn van wat wout zegt verstandig om eerst onderzoek te doen naar de kennisvraag, en pas daarna passende antwoorden te bedenken. scheelt een hoop tijd voor degenen die vragen + antwoorden bedenken die geschrapt gaan worden.

denk dat de faq erop gericht moet zijn om de steeds terugkerende "newbie"vragen te voorkomen. om een richting aan te geven: de meeste vragen die door newbies worden gesteld lijken computer-gerelateerd?

Origineel geplaatst door Roel
denk dat de faq erop gericht moet zijn om de steeds terugkerende "newbie"vragen te voorkomen. om een richting aan te geven: de meeste vragen die door newbies worden gesteld lijken computer-gerelateerd?
so wie so... men begint maar al te vaak op de pc te knutselen qua muziek... nee de tijden van heel vroeger op je orgel beginnen is nie meer... :D

word iig nog een groot gezoek dit... hoe weet je van te voren dat een vraag specifiek is 'afgerond' (die dus niet op een later tijdstip een ander jasje zal worden gesteld)?

Eigenlijk is het toch niet zo moeilijk. Wat betekent FAQ. Vaak gestelde vragen. Niet iedereen durft vragen te stellen, omdat ze bang zijn dat het een newbie vraag is. Bijvoorbeeld over synthese enzovoort. Maar die vragen stellen ze zichzelf wel. Vandaar dat het ook interessant kan zijn om die 'makkelijke' dingen ook op te nemen in de FAQ.

Verder zou ik iedereen die denkt van: "Ja, maar die vraag hebben we al zo vaak gezien!" op willen roepen om die vraag, plus antwoord in de betreffende thread te zetten en in de thread over de FAQs.

Verzamelen veel gestelde vragen

Kunnen niet alle draadjes over welke synth/koptel/speakers/drumbak/dildo etc wat meer worden samengevoegd? Zo'n beetje iedere week komt er iemand wel op het lumineuze idee om weer een 'wat voor <xxx> moet ik kopen?' draadje te starten.

Dan blijft de boel wat inzichtelijker en kunnen die luie mensen die het verdommen om te zoeken zich rustig vermaken met een draad van een paar honderd posts doorploegen. (Je kunt trouwens ook gewoon in een draad zoeken)

Back