Tyros en een sequencer

Tonneman

Nieuwkomer
Goedemorgen,

In het verleden heb ik veel gebruik gemaakt van sequencing software (Atari Notator/Creator) in combinatie met allerlei losse synths en modules. Daarna heb ik er jaren niets meer mee gedaan en ben dus onbekend wat tegenwoordig een handige manier van werken is.
Ik zit namelijk met het volgende:

Ik heb een Tyros (1) en wil deze gebruiken in combiatie met sequencer-software. Ik ben daar een beetje mee aan het rommelen geweest maar loop al snel tegen een paar vraagstukken aan:

In de sequencer software (in dit geval Cakewalk studio 2004) zie je per midi-track de standaard regelaars voor reverb en chorus. Dat werkt ook allemaal prima. Maar de Tyros heeft nog eens 5 extra dsp's die individueel inzetbaar zijn voor verschillende sounds. Op deze manier kun je extra een echo of iets dergelijks loslaten op klanken. Bij het 'gewoon spelen' op de Tyros worden deze dsp's automatisch ingezet, maar op het moment dat ik de Tyros gebruik als 16-kanaals klankenbak, en ik kies een voice via Cakewalk, dan mis ik deze extra DSP's. Met andere woorden, de DSP's worden niet automatisch geactiveerd bij een bepaalde voice.

Ik realiseer me dat ik een registration memory op de Tyros kan maken die de DSP's instelt voor de verschillende kanalen. Op die manier kan ik de Tyros 'klaarzetten' voordat in Cakewalk de song begint te spelen.

Mijn vraag is: is dit inderdaad de manier van werken? Ik snap dat een keyboard als een Tyros misschien niet een ideaal masterkeyboard/klankenbak is, maar volgens mij kom ik hetzelfde probleem tegen als ik een willekeurig module zou gebruiken. Deze zijn immers doorgaans ook uitgerust met meerdere DSP's en mixer-settings. Het liefst zou ik de registratie van dit soort effecten (extra DSP's, filtering, enz.) regelen met de sequencer, maar volgens mij wordt het dan een hoop system-exclusive geneuzel.

Ik heb een Tyros definition file voor Cakewalk, maar deze regelt alleen voice banken. Het zou naar mijn idee ideaal zijn als belangrijke instellingen van de Tyros (alle mixer functies) visueel gemaakt kunnen worden in de sequencer, zodat je daar al het overzicht hebt.

Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk heb gemaakt en zie graag uit naar suggesties, desnoods een andere sequencer?

Groet,
Ton

ehm... ik heb een PSR-3000 en dat gaat ook niet met die 5 dsp's
(psr3000 is kleine broer van T1)

misschien kun je je vraag eens proberen op

www.keyboardforum.nl

ik neem live op dwz zonder midi... gewoon direct audio de pc in..

succes!

gr JD

Back