Roland JV-880 versus JV-1080

maxim-crx

Stamgast
Ik heb nu nog een JV-880, maar ga deze waarschijnijk "upgraden" naar een JV-1080, maar ben wel te spreken over de geluiden in de JV880 en hoop dat de JV1080 daar zeker overheen gaat.

Nu is mijn vraag of er een patch converter is om de patches van een JV-880 te converteren naar de JV1080 op de PC. Ik heb wel iets gevonden voor de Atari, maar als iemand iets heeft voor de PC zou ik zeer dankbaar zijn.

Kan iemand misschien nog wat leuke details vertellen wat betreft de verschillen (niet het aantal polyfoon, FX, enz).

Zo vind ik bv een aantal presets uit de JV880 beter klinken dan uit de JD990, bv "12 Strings" en nog een aantal.

Hoi,

ik heb hier een jv80 (key-versie van de jv880) én een 1080 staan.
Hoewel ze beiden Roland zijn klinken ze beiden anders.

Persoonlijk vind ik de 1080 helderder klinken dan de jv80, maar de jv80 vind ik weer 'warmer'.
Verschil in klank van patches heb ik ook, expansionsboards klinken ook niet hetzelfde.

Origineel geplaatst door Vinsound

Persoonlijk vind ik de 1080 helderder klinken dan de jv80, maar de jv80 vind ik weer 'warmer'.

Dat verschil vind ik merkbaar tussen de JD990 en de JV880 met de "12 Strings" patch bv. Nu heb ik een JV1080 gekocht en zal die morgen binnen krijgen, maar ben dus bang dat ik beide modules wil houden voor hun eigenschappen, terwijl de oorspronkelijke bedoeling was om de JV880 te vervangen. Maar als ik daar bepaalde klanken niet uit krijg ben ik teleurgesteld.

Daarom zou ik graag een patch converter willen hebben waarmee ik patches snel kan vergelijken tussen de 880 en de 1080 en dan kiezen wat ik hou.

de jd990 kan je niet vergelijken met de jv serie die klinkt gewoon anders en warmer heel simpel. wat je kan doen om de 880 en de 1080 te vergeljken is een expansionboard er in zetten en die uitwissellen met elkaar.

Ik kon destijds mijn eigen gemaakt klanken op een JV880 zonder problemen inladen op een JV1080. de JV880 klonk m.i. wat warmer. Ik vond het midlaag in de JV1080 sterker naar voren komen.

Origineel geplaatst door René
Ik kon destijds mijn eigen gemaakt klanken op een JV880 zonder problemen inladen op een JV1080. de JV880 klonk m.i. wat warmer. Ik vond het midlaag in de JV1080 sterker naar voren komen.

Heb je de sysex code via de sequencer gestuurd en daar alleen het apparaat ID in gewijzigd?

Vandaag dus mijn JV1080 binnen gekregen en eigenlijk vind ik de geluidskwaliteit tegenvallen t.o.v. mijn JV-880. Ik had er meer van verwacht, aangezien de JV-880 eigenlijk de voorloper is en de 1080 hét apparaat zou zijn. Het lijkt alsof de 1080 "doffer" klinkt. Kan dit iemand bevestigen, of ligt het aan mij (of mijn 1080)?

Ook vind ik de piano in de JV-880 veel mooier en krachtiger klinken dan in de JV-1080.

Morgen ga ik een exp. boardje eens in beide vergelijken.

Nee, dat ligt niet aan jou. Ik vond de JV880 ook fijner klinken. Vond sowieso de fabriekspatches van de JV880 stukken beter dan die van JV1080/2080. Ik heb ze alle 3 gehad.

Origineel geplaatst door Vinsound
Hoi,

Verschil in klank van patches heb ik ook

Ik vind de 1080 juist helemaal niet helderder klinken. Het lijkt wel alsof de geluiden door een compressor gaan t.o.v. 880.

@ René: Dank je voor je antwoord.

Ik heb tot nu toe ook alleen maar fabrieks-patches getest en vergeken met dezelfde in de 880.
Bij alle strings moest ik mijn hoog op de mixer behoorlijk opendraaien om ongeveer dezelfde toon eruit te krijgen en normaal gebruik ik de EQ alleen om te dempen. Het lijkt erop dat ze bespaard hebben op de ruimte per klank in het geheugen zeg maar, om er meer samples in te krijgen.

Ik had er minimaal een 880 klank van verwacht

Morgenavond nog maar eens ermee spelen en zelf wat patches maken en anders verkoop ik de 1080 weer.

Kan ik wel zeggen dat ik hem ook heb gehad, :D :D

Dan w8 ik nog even met er ook een te kopen, kom ik eerst ff bij je luisteren deze week ergens.

Origineel geplaatst door lord_fornax
Dan w8 ik nog even met er ook een te kopen, kom ik eerst ff bij je luisteren deze week ergens.

Ja doe dat, het :mega: staat klaar.

Eens wat meer "gespeeld" met de JV-1080 en moet zeggen dat het toch een fijne module is, maar nu heb ik te veel dezelfde geluiden. En omdat ik de bruikbare geluiden in de JV-880 net iets beter vind klinken, doe ik de JV-1080 toch weer weg.

Misschien later weer, als de cashflow het toelaat om ze beide te houden......

TNX allemaal voor de reacties

Back