Noten inspelen in Reason met je computerkeyboard

no_disc

Vintage dozen aan de top!
Eén van de handige dingen aan trackers vind ik dat die meestal iets hebben waardoor je gewoon via je computerkeyboard dingen kan inspelen.
Enorm leuk voor mensen als ik, die zich (nog) niet echt zo'n midi-keyboard kunnen/willen veroorloven.
Al is het natuurlijk niet the real thing, je kunt zo in ieder geval wel al wat beter "jammen" dan door gewoon wat nootjes te tekenen met je muis.

Onlangs ben ik overgestapt van Madtracker naar Reason, en dat inspelen op je computerkeyboard was één van de weinige dingen die ik miste.
Maar, wat ontdek ik vandaag?

Met dit mouse keyboard , gecombineerd met Hubi's MIDI LoopBack device kun je blijkbaar hetzelfde doen in Reason :)

Bij de download van het Mouse Keyboard staat dat het nog in de bètafase is, maar aangezien de Propellerhead website de link zelf bij z'n downloadsectie heeft staan, denk ik niet dat er zoveel kan misgaan. Het lijkt me in ieder geval wel eens de moeite om uit te proberen.

Nu alleen nog wachten op een velocity-gevoelig computerkeyboard ;)

Ja dat was idd heel relaxed bij FT2... Lekker op je toetsenbord rossen!!! ... Ik ben dat HUBI loopback ook wel eens tegengekomen in Reason fora... Maar toen had ik al een MIDI keyboard gekocht dus nooit uitgeprobeerd.... Ieder geval veel plezier ermee ;)

Groet!

Wat nog leuker zou zijn is als dat mouse keyboard een ingebouwde arp heeft waarmee je zelf je arp patterns kan maken (ok, weet dat je in Reason een soort van arp kan bouwen mbv de matrix, maar is toch niet 100% hetzelfde...). Iemand een idee of er zoiets bestaat?

Voor een paar tientjes heb je al een 2e hands midi controlelrtje; dus waarom kutten met een onzin tooltje?

Origineel geplaatst door jerzz
Voor een paar tientjes heb je al een 2e hands midi controlelrtje; dus waarom kutten met een onzin tooltje?

als je bv alleen je laptop bij je hebt op een locatie (park bv) waar je niet zo snel ook nog een midi keybvoard zal meenemen.

Maar voor thuis niet echt interessant idd

Origineel geplaatst door jerzz
omdat dit bureau zo klein is dat ik al genoeg moeite heb moeten doen om het gewone pc-keyboard er bij op op te krijgen...

...en omdat ik nu eenmaal van onzin tooltjes hou;)

je kan ook altijd een demo afhalen van Live 5.03 op de site van ableton zelf

je niet kan saven in deze demo, maar je hebt dan wel je computerkeyboard..
gewoon een midi-track aanmaken met als midi in: 'computer keyboard' en als midi out: 'reason, subtractor 1' bvb

kijk er even de handleiding op na, ik ben niet meer zeker waar de noten precies zitten op je toetsenbord. je hebt ook maar 1 octaaf ter beschikking, maar met twee extra shortcuts lossen de abletonians dit op zodat je een octaaf hoger/lager kan

:okdan:

Back