RESAMPLING wat is dat?

Gekke Henkie

Nieuwkomer
wat is RESAMPLING precies? de zoek funktie brengt geen antwoord

en wat is het voordeel van resampling?

Vriendelijke groet,
Henk

volgens mij gewoon dat je de uitgang van je sampler nog een keer sampled zodat als je meerdere samples tegelijk afspeelt of layert je ze kan resamplen naar een 1 nieuwe sample om makkelijker in 1 keer het gewenste geluid af te spelen (ipv van dat je sampler elke keer 8 kick samples moet afspelen dan maar 1 bijv.)
komt er volgens mij op neer dat je dan voor sommige doeleinden je werkgeheugen efficienter kan benutten

(correct me if I'm wrong :) )

precies dat ja. Ook handig als je je samples met effect of compressie wil samplen.

op de ES gaat dat zo lekker makkelijk. Je weet wel die van Korg. :confused:

Je hebt een beat gemaakt met kick,snare,hihat,etc en dat zijn dan zeg maar -parts- op mijn sampler, heb ik er 9 van.
Druk ik op record en op play dan neemt hij die beat op. Gewoon de volle maat. maar dan dus als 1 geluidje. Dan save ik dat intern in de sampler. En nu kan ik de hele beat onder 1 -part- zetten. Hou ik er dus 8 -parts- over :D

Dus dat is wel een voordeel. Maar er is ook een nadeel. Ik kan nu bijv. niet meer de Kick of snare los bewerken met effecten, omdat dat dus is opgeslagen als 1 geluidje (sample)

als ik tracks maak heb ik bijv een set van violen en bassen nodig als in een echt orkest, kost me 8 kanalen minimaal, dus ik resample de mix van die 8 in een zodat ik weer wat space heb, tenminste das resamplen bij mij ;)

Ok ok ok, maar resample in cubase is een audiobewerking waarbij je de samplerate van een stukje audio hoger of lager maakt. Met als gevolg dat dat stukje audio sneller of langzamer word afgespeeld, een soort pitching dus. :geslaagd:

Sample rate conversie gebeurt via resampling.
Maar resampling is gewoon sampling eigenlijk.
Alleen sample je dan een sample. Of dat dan sneller,harder,compressed,fx of iets anders is maakt verder niet uit.

Goeie vraag trouwens.

is gewoon hetzelfde als 'bouncing ' van meerdere tracks een track maken
tja die terminologie toch heh ...eens je al de termen kent zijn er geen geheimen meer behalve dan 'bounce the global midi channel but reject my brain, cause sometimes the dsp is malfunctioning

Wat is het nut ervan?

Wat is het nut ervan?

Alles mooi en wel, maar wat voor nut kan het hebben, behalve om ruimte vrij te maken? Is er een creatueve manier van resampling?

Re: Wat is het nut ervan?

Re: Wat is het nut ervan?

Origineel geplaatst door Yoonchi
Alles mooi en wel, maar wat voor nut kan het hebben, behalve om ruimte vrij te maken? Is er een creatueve manier van resampling?

Je geluiden op een andere manier verwerken....denk aan een loop maken van een sequence die je hebt en die sweep filteren, of choppen/slicen en weer anders sequencen om variatie te maken, of met een loopsequencer triggeren.

Behalve ruimte maak je ook resources vrij natuurlijk, als je een sample inclusief FX/EQ/Dynamics etc sampled dan kun je die FX ook weer voor andere zaken gebruiken

Hier is wel al eens een thread over geweest.

Wat re-samplen in ieder geval ook is, is de frequentie van een sample veranderen, van bv 41.1 khz naar 96 khz. Dat doet de re-sample functie in ieder geval in alle audio bewerkings programma's en samplers die ik ooit gebruikt heb. Of het ook letterlijk betekend 'een sample nog een keer samplen' weet ik niet, maar in principe komt het daar wel op neer.

Origineel geplaatst door The Unholy
Of het ook letterlijk betekend 'een sample nog een keer samplen' weet ik niet, maar in principe komt het daar wel op neer.
denk het wel... om dezelfde lengte in tijd te behouden bij een hogere samplerate is er dus ook meer data nodig...

maar wat nu als een 22khz sample pcies 1 octaaf hoger afspeelt... dan is het dus gewoon 44khz :geslaagd:

Het enige antwoord is :

1/ Wijzigen van frequentie
2/ Wijzigen van Bitrate

:slotje:

Laatst gewijzigd:
Technisch gezien misschien.....maar veel apparaten bieden de functionaliteit om hun eigen outputs te resamplen.

En dat is dus weer een heel ander principe.

Apparaten als MPC's, Rs7000, Machinedrum UW (al werkt dit wel anders met RAM machines), Spectralis etc etc kunnen dit.

De MC909 en MC808 kunnen het vast ook wel. De electribe samplers kunnen het ook. Kortom....tis niet altijd specifiek het veranderen van bit of samplerate.

Enkel de nieuwere MPC's kunnen hun eigen output opnieuw samplen. Een MPC2000XL kan dit bijvoorbeeld niet.

Zo, weer wat geleerd... :)

Iemand enig idee hoe vaak het woord sample (of andere vormen afgeleid van het werkwoord *to sample*) in dit draadje voorkomt?? Wie het raad krijgt een koekje... :D

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Het enige antwoord is :

1/ Wijzigen van frequentie
2/ Wijzigen van Bitrate

:slotje:

volgens mij heb je het hier over downsampling.
in geval twee toch allesinds. wijzigen van frequentie is ook zo breed he van begrip.

is er al genoemd dat de ASR-X ook zijn eigen outputs kan resamplen :D

Back