Softsynths net zo goed?

Origineel geplaatst door defaulty
Even een Quote van mij uit een andere thread:

................. ik heb veel meer en betere geluiden tot mijn beschikking dan een harware(eigenlijk ook software) synth. Ik was eerst ook "hardware Freak" maar ik ben nu helemaal om

Ik heb zo al een aantal voorbij zien komen, na een paar maanden of zelfs jaren geen ze weer terug om!!!!!!!!

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Hypersonic is inderdaad een mooi voorbeeld.

Heb pas een demo gehoord en dan vraag ik me toch af waarom ik uberhaupt een rompler bak zou moeten kopen ipv dit mooie stukje software.............

de keus tussen software en hardware moet iedereen zelf maken , voor mij is hardware het leukst , zelfs de romplers

het ene is niet fout en de ander niet goed ieder ze ding;)

Origineel geplaatst door trash
Wel klote 30 jaar wachten op een bugfix, mits er bugs in zitten :D

Mja alsof er in hardware bakken geen bugs of design fouten zitten. Bij analoge apparaten wordt het dan opeens karakter genoemd als het na 10 jaar een aspect blijkt te zijn dat men wel leuk vind.

Het is maar net hoe je het bekijkt.....met een vooroordeel (zoals trash dat vaak doet.....bedoel er niks rots mee trash maar jij neigt gewoon naar alles van vroeger) of objectief (afgaande op beschikbare features, bedieningsgemak, onderhoudskosten etc etc.).

Software/digitaal spul is gewoon langzaam maar zeker terein aan het winnen. Kwa klank komt het uiteindelijk ook wel goed, zoals je bij VSTI's als Hypersonic ziet.

En bugfixes worden bij een goede software producent zeer snel geleverd, zeker geen 30 jaar maar eerder binnen een maand.

Ik vind beiden gewoon leuk......want mijn mening is dat de ultieme combinatie in het midden ligt.

Het heb gewoon ze voor en nadelen, iid software synth's klinken soms wat ieler dan de analoge bakken, maar tussen digitale en VST's wordt het verschil steeds minder, maar in de totale mix hoor je dat iele ook niet meer, of komt het juist goed uit zodat je mix niet dichtslipt.

Wat ik wel een enorm voordeel vind, met alles in je PC, is dat als je een trackje laad dat alles direct goed staat, met hardware was ik eerst altijd een uurtje bezig om alles weer in te stellen.

En pielen met je muis hoeft tegenwoordig ook niet meer, maar ik denk niet dat software het helemaal gaat winnen, er zijn altijd mensen die liever met kabels en knopjes werken, gelukkig.

Er is een aspect wat heel veel mensen vergeten, namelijk dat je van een steeds groter wordend aantal softsynths/romplers/whatevers geen eigenaar bent maar dat je daar slechts een gebruikslicentie van hebt en dat die licentie niet overdraagbaar is (zeg maar zoals met sample-cds al een eeuwigheid is). Dus als je em niet meer gebruik kan je em niet meer verkopen. Dag poen. :doei:
Met hardware is dat niet zo, al weet je niet of er over 10 jaar nog zoveel interesse in je ouwe bakken is dat er meer dan de oud-ijzer-waarde voor gegeven wordt...

ik maak dan ook gebruik van VSTI's om muziek te maken, niet om ze te verkopen :)

Origineel geplaatst door B.S.E.
ik maak dan ook gebruik van VSTI's om muziek te maken, niet om ze te verkopen :)

Ja inderdaad, en bovendien is de aanschafprijs van de gemiddelde VSTI ook nogal wat lager dan een vergelijkbaar stuk hardware.

Als ik een analoge modular zou moeten kopen met de mogelijkheden die die van een omgeving als bijvoorbeeld reaktor ook maar benaderen ben je ongeveer een gemiddeld huis kwijt aan modules (kwa geld en ruimte).

Origineel geplaatst door Acidfever

Als ik een analoge modular zou moeten kopen met de mogelijkheden die die van een omgeving als bijvoorbeeld reaktor ook maar benaderen ben je ongeveer een gemiddeld huis kwijt aan modules (kwa geld en ruimte).

Ach ja het oog wil ook wat ;)

Wat ook vaak vergeten wordt is dat er ook bergen gratis VST's zijn, zit natuurlijk een hoop rotzooi tussen maar het is gratis dus kan je niet zeiken, het is toch leuk dat je een synth kan gebruiken zonder dat het je weer een ruk uit je lijf kost?

Op dat gebied zal software zeker de hardware gaan verslaan, alhoewel ik het totaal niet erg zou vinden als de hardware fabriekanten ook met dat soort acties komen...:D

Origineel geplaatst door Digimod
Ach ja het oog wil ook wat ;)

Deze volg ik even niet.......dat analoge modulars er mooier uti zouden zien ofzo?

Denk dat reaktor verder wat bereikbaarder is voor de massa.

Ja inderdaad, en bovendien is de aanschafprijs van de gemiddelde VSTI ook nogal wat lager dan een vergelijkbaar stuk hardware.

Het klopt wat je zegt, puur persoonlijk alleen, is voor mij de klank 1000 keer belangrijker dan specs.
Hardware is net dat stukje hans kazan.
De feedback die je krijgt van het apparaat zelf, met soft synths zit ik te kloten en te kloten, en uiteindelijk heb je een stuk plastiek wat je niet kunt oppoetsen maar toch doet, dus tig bewerkingen om maar tot een gangbaar resultaat te komen.
Dat kost tijd, frustratie, en sound.
Hardware plug je in, en je krijgt wat je wil.

Voor mij geld dan, al zijn de specs nog zo flink, is het brongeluid niet goed, zit er in de chain van je setup steeds een kink.

Origineel geplaatst door richard2000
Wat ook vaak vergeten wordt is dat er ook bergen gratis VST's zijn, zit natuurlijk een hoop rotzooi tussen maar het is gratis dus kan je niet zeiken, het is toch leuk dat je een synth kan gebruiken zonder dat het je weer een ruk uit je lijf kost?

Op dat gebied zal software zeker de hardware gaan verslaan, alhoewel ik het totaal niet erg zou vinden als de hardware fabriekanten ook met dat soort acties komen...:D

Idd allemaal voordelen als je een software-synth koopt echter het
gaat uiteindelijk om het geluid en daar blijkt een hardware-synth
toch beter in te zijn.

alhoewel ik het totaal niet erg zou vinden als de hardware fabriekanten ook met dat soort acties komen...

Eigenlijk doet Clavia dat al een beetje met de G2 demosoftware.....
en idd, dat mag best vaker :)

Ow wat ik nog wilde toevoegen aan het quotje van iemand " ik was ook helemaal hardware maar ben nu helemaal om"

Wie zal zeggen over een paar jaar, dat het dan weer net andersom is :D

Oude liefde roest niet

Deze volg ik even niet.......dat analoge modulars er mooier uti zouden zien ofzo?

Denk dat reaktor verder wat bereikbaarder is voor de massa.

Wat vind jij dan mooi ? reaktor achter een glasplaat waar je alleen
naar kunt kijken en niet aankomen.
Nee geef mij maar een echte met knopjes waar je aan kunt draaien.

en daarmee zijn we weer bij het centrale en subjectieve punt, voorkeur en smaak!

groet

Tom

En wederom is er een eindeloos welles nietes onderwerp op gang gekomen.

Ik gebruik zowel hardware als software, en die combi werkt voor mij perfect.

Zo zal er in de de toekomst voor mij ook niet alleen software, of alleen hardware bij komen. Is er 'iets' waar precies de sounds uit komen die ik wil hebben, koop ik die, of het nu bytes zijn, of een stuk plastic met knoppen.

Eenieder heeft er zijn eigen gevoel bij, je hoeft elkaar niet om zeep te helpen als de ene zweert bij gardware terwijl ded andere zijn leuter afklopt op software. Pak elkaars spullen op, zet alles bij elkaar, en ga lekker jammen een paar uur met zijn allen. Iedereen blij !! :engel:

over tien jaar tegen mijn nog ongeboren zoon of dochter:
Schat ik heb boven nog wat vintage softsynth's liggen ;-)

Sterker nog mijn vader kwam laatst in de studio , hij moest
eerst over een berg apparatuur heen klimmen en kwam op een
idee om ruimte en geld te besparen.
Ik heb hier een Mobiele Telefoon die het zelfde kan en het is
nog goedkoper ook.

Ja ja van je familie moet je het hebben :D

Back