TR707 en TR909 HiHat vergelijking

Origineel geplaatst door mono-poly
ccording to the resolution of 6-Bit, the sounds have been compressed before being digitalized in order to have a greater S/N ratio and higher digital resolution. The original envelope is reproduced by a VCA, which is controlled by an envelope.

Volgens mij gewoon dus plat gewalste noise zonder envelop die dan door de vca gemaakt word.
In ieder geval geen geloopt noise stukje.

Dus wel geloopt, een heel kort stukje hihat, dat achterelkaar geloopt zodat je enkel een sustain sis krijgt, en met een EG en VCA maak je er een hihat van.

En nu we het toch over 909's hebben,
<----------------------------------------------------

me 909's post:D

Hallo daar,

Er zit zelfs verschil in de highhat van 909's met een serienummer voor en na 415300. Die ervoor hebben iets meer laag en punch.

Verder heb ik nog ergens de ruwe sample van de highhat direct uit de rom van een 909. Zeker te gebruiken als basissample. Laat maar weten.

Greetz

Drexer

Origineel geplaatst door drexer
Verder heb ik nog ergens de ruwe sample van de highhat direct uit de rom van een 909. Zeker te gebruiken als basissample. Laat maar weten.
Leuk, kun je die misschien als (WAV) bijlage uploaden hier?

Ja is goed, zal morgen ff checken.

ik meen me te herinneren dat ze 8bits zijn en 32Khz. Lekker ruw.

die open hat en close hat is samen 1 rom sample is dat in de 909 ook zo ?? nee toch ?

Origineel geplaatst door anoniempje
die open hat en close hat is samen 1 rom sample is dat in de 909 ook zo ?? nee toch ?
Zou op zich wel kunnen, dit staat er op die site:
Each of the three ROMs are 32k in length. There is one each for the crash and ride, and one shared by the open and closed hi-hats, which has a bit of extra logic to select the address range to be played back (the hi-hat can't be open and closed at the same time)

Ze kappen elkaar ook af dus dat zal wel...

Je kunt beter een vergelijk maken tussen de 505 en de 707, hihats bijna identiek.

Ik vraag me trouwens wel al jaren af, wat het model is geweest, de bron, van welke bestaande hihat set, de 909 en 707 505 gebruik maken.

Het zijn 2 samples die in één rom chip zijn gestopt. Zo'n rom chip kan maar één sample tegelijk afspelen, vandaar dat je dus niet een open en closed hat tegelijk kunt afspelen. Er zit trouwens geen noise in die roms, maar gecompresste 6-bit samples. Als de samples worden afgespeeld, dan worden ze ge-expand door analoge VCA's.

Bij de Linndrum LM-2 is het weer anders opgelost: daar zit alleen maar een sample van een open hihat in. Als je op de open hihat drukt, dan speelt ie de hele sample af en als je op de closed hihat drukt, dan speelt ie alleen het begin van de sample af. Dat scheelde weer een paar eproms. :)

Origineel geplaatst door trash
Ik vraag me trouwens wel al jaren af, wat het model is geweest, de bron, van welke bestaande hihat set, de 909 en 707 505 gebruik maken.

Heel sterk, dat is nou precies wat ik me vanmorgen tijdens m'n werk af zat te vragen.. Wat is nou de bron van de samples die in de 909 (en die andere bakken) zit...?

Origineel geplaatst door trash

Dat vraag ik me ook al jaren af, ik vraag me ook dan weer af of die van een 505/707 of 909 hetzelfde zijn, die van de 505 en 707 wel denk ik.
Wie weet het????:D

De vaste Roland drummer in een diep keldertje in het Roland hoofdkantoor? 8D

Zonder gekheid, ben ook wel benieuwd....

ja hoe zit dat en hoe gaat dat in z,n werk ? kan elke sterveling dan z,n rom updaten of moet je dan met je 707 langs iemand die die dingen leest/brand ?

dan wil ik best wel een 707 hebben

je gaat toch niet de rom van een 727 vervangen om andere geluiden te krijgen?

al die moeite, en dan heb je uiteindelijk de meest zuigende sampler ooit.

Origineel geplaatst door NiFF
je gaat toch niet de rom van een 727 vervangen om andere geluiden te krijgen?

al die moeite, en dan heb je uiteindelijk de meest zuigende sampler ooit.

of een non-tuneable 909 :eureka:

Back