Subgroover
.1
een opleiding is leuk als je nog niet weet wat je wilt. dat is goed voor te stellen wanneer je net van school af komt. binnen de "creatieve" sector zijn papiertjes niet zoveel waard. portfolio is alles. net als ritmegevoel een aspect is van elk menselijk brein is creativiteit dit ook. alles is te ontwikkelen
wat doe je nou op zo'n opleiding als 20+. je krijgt stapels huiswerkopdrachten en (externe) projecten, waar de school uiteindelijk credit voor gaat nemen. een echte ondernemende producer of sounddesigner start een bedrijf en verdiend vanaf zijn eerste opdracht geld. zo zie ik het dan. ik heb zelf trouwens een grafisch georiƫnteerde opleiding gedaan van 4 jaar, ik begon wel als 17 jarige.
ik ben wel op open dagen van de HKU geweest, zowel de muziekafdeling als de grafische afdeling vond ik "zweverig" aandoen. eerstejaars studenten die niet kunnen vertellen wat hun opleiding nou eigenlijk inhoud en de oeverloze arrogantie van de onderwijsinstelling, die pretendeert het summum van opleidingen te zijn
Ik kwam net van de middelbare school af en ik wist nog niet wat ik wilde, toen ben ik informatica gaan studeren, om er vervolgens binnen 1 jaar al weer mee te stoppen!
Toen een paar jaar gaan werken en in de tussentijd het Sound Seminar gedaan.
Daarna wist ik precies wat ik wilde en toen ben ik de HKU gaan doen!
Ja, startende ondernemer vanaf de eerste opdracht centen verdienen, natuurlijk. Wat denk je hoe ik aan die opdrachten gekomen ben????
Als ik de HKU (en dus mijn stage) niet had gedaan, had ik de mensen niet gekend die ik nu ken en had ik dus de opdrachten niet gehad en dus had ik er geen geld mee kunnen verdienen en dus had ik een 'normale' baan moeten zoeken en zo wordt het nog moelijker om in 'het wereldje' terecht te komen. Dat is precies het probleem waar een hoop mensen mee kampen en waar ik geen last van had door de contacten die ik via de HKU op had gedaan!
Heb je zelf een grafische opleiding gedaan? Nou, de HKU is precies hetzelfde, alleen dan met geluid. Geluid is niet zo anders dan grafische art hoor, je gebruikt toevallig alleen andere zintuigen, maar in essentie is het hetzelfde idee!
Open dag van de HKU ben ik ook 2x geweest voordat ik de opleiding ging doen. Complete nonsens is dat, zo'n open dag, want je krijg ALTIJD een vertekend beeld van de werkelijkheid. Toen ik op de HKU zat heb ik elk jaar meegeholpen in de studio tijdens de open dag, om de mensen een zo goed mogelijk beeld te geven. Ik hoop dat het iets heeft opgeleverd!
Nooit op open dagen afgaan, altijd in contact komen met studenten en die na de open dag veel vragen over de opleiding stellen. Zo heb ik dat gedaan.
Toen wist ik het...