HKU Toelating

een opleiding is leuk als je nog niet weet wat je wilt. dat is goed voor te stellen wanneer je net van school af komt. binnen de "creatieve" sector zijn papiertjes niet zoveel waard. portfolio is alles. net als ritmegevoel een aspect is van elk menselijk brein is creativiteit dit ook. alles is te ontwikkelen

wat doe je nou op zo'n opleiding als 20+. je krijgt stapels huiswerkopdrachten en (externe) projecten, waar de school uiteindelijk credit voor gaat nemen. een echte ondernemende producer of sounddesigner start een bedrijf en verdiend vanaf zijn eerste opdracht geld. zo zie ik het dan. ik heb zelf trouwens een grafisch georiƫnteerde opleiding gedaan van 4 jaar, ik begon wel als 17 jarige.

ik ben wel op open dagen van de HKU geweest, zowel de muziekafdeling als de grafische afdeling vond ik "zweverig" aandoen. eerstejaars studenten die niet kunnen vertellen wat hun opleiding nou eigenlijk inhoud en de oeverloze arrogantie van de onderwijsinstelling, die pretendeert het summum van opleidingen te zijn

Ik kwam net van de middelbare school af en ik wist nog niet wat ik wilde, toen ben ik informatica gaan studeren, om er vervolgens binnen 1 jaar al weer mee te stoppen!
Toen een paar jaar gaan werken en in de tussentijd het Sound Seminar gedaan.
Daarna wist ik precies wat ik wilde en toen ben ik de HKU gaan doen!

Ja, startende ondernemer vanaf de eerste opdracht centen verdienen, natuurlijk. Wat denk je hoe ik aan die opdrachten gekomen ben????
Als ik de HKU (en dus mijn stage) niet had gedaan, had ik de mensen niet gekend die ik nu ken en had ik dus de opdrachten niet gehad en dus had ik er geen geld mee kunnen verdienen en dus had ik een 'normale' baan moeten zoeken en zo wordt het nog moelijker om in 'het wereldje' terecht te komen. Dat is precies het probleem waar een hoop mensen mee kampen en waar ik geen last van had door de contacten die ik via de HKU op had gedaan!

Heb je zelf een grafische opleiding gedaan? Nou, de HKU is precies hetzelfde, alleen dan met geluid. Geluid is niet zo anders dan grafische art hoor, je gebruikt toevallig alleen andere zintuigen, maar in essentie is het hetzelfde idee!

Open dag van de HKU ben ik ook 2x geweest voordat ik de opleiding ging doen. Complete nonsens is dat, zo'n open dag, want je krijg ALTIJD een vertekend beeld van de werkelijkheid. Toen ik op de HKU zat heb ik elk jaar meegeholpen in de studio tijdens de open dag, om de mensen een zo goed mogelijk beeld te geven. Ik hoop dat het iets heeft opgeleverd!
Nooit op open dagen afgaan, altijd in contact komen met studenten en die na de open dag veel vragen over de opleiding stellen. Zo heb ik dat gedaan.

Toen wist ik het...

Alles is te ontwikkelen? Kijk maar om je heen!
Daar geloof ik dus geen bal van. Talent, aanleg, intelligentie, omgeving etc...
Ik denk dat iedereen grenzen heeft. Waar die liggen zul je wel ontdekken ergens in de toekomst.
Wat dus niet wil zeggen, dat ik ontwikkeling niet promoot!
Wat wel erg helpt is jong te beginnen.
En lesmethodes.
Maar je moet een doener zijn en het moet wel in je zitten.
Als je zoiets wilt gaan doen als subgroover bijvoorbeeld.
Let op lokatie en woonplaats.....kijk wat er in je buurt is en wat je daar kan.
En of je dat wilt.
En presentatie in de ruimste zin des woords..

ik kan niet schaatsen..hoe hard ik ook oefende..iets met mijn evenwicht..

verder kan ik geen songteksten schrijven..ook niet als ik van die instrucxtie boeken lees: schrijf je eigen hitsong zonder moeite"!

ik kan wel grapjes bedenken. misschien moet ik die maar van muziek voorzien.

Ha, ik kon wel hard en lang rolschaatsen (vier wieltjes, soort rollator).
Maar alleen hard en kort op ijs schaatsen.
Ook evenwichtsprobleempje!
Dus alleen sprinten op ijs.
Jammer dan, maar wel lekkere erwtensoep!
Een hit? Ik denk dat zelfs beroemdheden er stapelgek van worden...kans 1 op 20 nrs? Of 40?
Michael Jackson reisde de wereld af naar liedjes en sounds. En hoe goed dat ging, hebben we wel gemerkt de laatste jaren.
Er zat steeds iets mis in zijn puzzel.
Maarrre....
Misschien ben jij de volgende Jochem Meyjer wel!
Of maak je de volgende studio sport muziek.
Of vindt je een zanger(es)..

Ik vind wel dat je leuke gedichtjes schrijft Mixmannetje! Ook leuk dat je ze zo makkelijk in het topic onderwerp weet te verweven. :)

Je kunt het ook zo zien: Je krijgt 4 jaar de kans om je te ontwikkelen op muziekgebied. Je krijgt een OV. Het is een gesubsidieerde studie, dus relatief goedkoop. In de 3e ben je klaar met freewheelen en kom je makkelijk in contact met professionals op verschillende manieren. Ja, je moet in ruil daarvoor opdrachtjes doen en naar de leraar luisteren. Maar je mag daarnaast ook je eigen plan trekken en bijna iedereen daar stimuleert je daarin. Ook als daardoor een paar lesjes of opdrachtjes komen te vervallen.

Ik geef toe, het is niet allemaal koek en ei. Ik heb me als audiodesigner gedurende de opleiding vooral zitten ergeren aan het non-commerciele karakter en het kunstgehalte, lees: Krakersmentaliteit (producties maken die niemand wil horen en daar subsidie voor vangen). De ondernemingszin wordt te weinig gestimuleerd. En... als audiodesigner kom je pas vanaf het 3e jaar pas echt aan je trekken vind ik. En dan heb ik het over softwareontwikkeling en audiotechniek. Daarbij is het organisatorisch gezien een beetje een zooi. Maar dat maakt de HKU juist ook wel ongedwongen en leuk. Een paar jaar geleden mocht er zelfs nog binnen geblowd worden :erm:

Ik las hier iets over de sound-seminar en het IAB. Dat zijn ook zeker geen verkeerde opleidingen. Verder heb je nog het koninklijk conservatorium in Den Haag en theatertechniek in Amsterdam. Ook allemaal geluidstechnische opleidingen op HBO niveau. En ja, je kunt geluidstechniek ook autodidactisch aanleren. Maar het lijkt me niet relaxt naast je 9 tot 5 baan.

Heb vandaag toelating gedaan voor studierichting Composition & Sound Design for Adaptive Systems. Heb nu een half jaar basisopleiding gedaan en heb er een goed gevoel over, nu nog drie weken wachten en dan weet ik het zeker. :)

Heb vandaag toelating gedaan voor studierichting Composition & Sound Design for Adaptive Systems. Heb nu een half jaar basisopleiding gedaan en heb er een goed gevoel over, nu nog drie weken wachten en dan weet ik het zeker. :)

Jij wordt echt wel aangenomen! :okdan:

Goed man duimen maar :okdan:

maar besef wel dat zo'n opleiding echt geen baan-garantie biedt...

Volgens mij zijn er maar extreem weinig opleidingen die een baangarantie bieden...

Indd: Econometrie, Actuariaat, Vakdocent middelbare school, Verpleegkunde....

Ik heb een aantal keer met oud studenten van het HKU gewerkt, maar dat waren grote frotkezen. Als dat de standaard is wat de opleiding levert, dan kun je denk ik beter op zoek gaan naar een echte opleiding.

woetstok:

Dat kan je echt niet denken..... Geen oud-student is hetzelfde daar.

De opleiding is ook maar twee jaar opleiding/ klassikale les. daarna moet je zelf je weg zien te vinden. als je niks doet, dan gebeurd er ook niets, en daarom ontwikkelen velen dan ook helemaal hun eigen verdere kunnen en weten. De een diepgaand en geĆÆnteresseerd, de ander oppervlakkig en vlak.
De opleiding levert verder vooral iets aan de studenten...en ze leveren afgestudeerden af.

de rest is helemaal aan de (ex) student zelf.

8o)

Beste Snikkermusica,

Dit waren cum laude geslaagde leerlingen, die er werkelijk niks van bakte.
En nee ik ga geen namen noemen wat dat vind ik niet zo netjes.
Wel kan ik je vertellen dat die gasten een voor mij toen nogal belangrijk project verziekt hebben, welke ik daarna zelf heb moeten redden.
Dus ik heb erg sterke twijfels bij deze opleiding.

Beste Snikkermusica,

Dit waren cum laude geslaagde leerlingen, die er werkelijk niks van bakte.
En nee ik ga geen namen noemen wat dat vind ik niet zo netjes.
Wel kan ik je vertellen dat die gasten een voor mij toen nogal belangrijk project verziekt hebben, welke ik daarna zelf heb moeten redden.
Dus ik heb erg sterke twijfels bij deze opleiding.

Dan moet je ook niet met gasten gaan samenwerken waarvan je niet weet wat ze daadwerkelijk kunnen of gepresteerd hebben in het verleden.

Als je in zee gaat met iemand, zeker op professionele basis, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat je diegene zal inschatten op zijn/haar talenten d.m.v. de portfolio van diegene.

HKU diplomaatje of niet, dat zegt uiteindelijk helemaal niet zo veel.
De HKU doe je ook niet voor het papiertje, de HKU doe je om (te leren hoe) op die manier in 'het wereldje' terecht te komen en menig van de geslaagden lukt dit.

Ik moet vrijdag voor Sound Design of Composition for the Media.

Spannend! (vorig jaar niet aangenomen voor Composition Electronic Music)

WAT???

Hebben ze die kiplegsels nu alweer verplaatst! F*ck! Sta ik straks weer een week aardappelen stuk te slaan op de rand van m'n koekenpan...

_O-

Ik moet vrijdag voor Sound Design of Composition for the Media.

Spannend! (vorig jaar niet aangenomen voor Composition Electronic Music)

_O-

Ach het is niet het einde van de wereld als het niet lukt , er zijn meer wegen die naar Rome leiden :)

Back