HKU Toelating

De eerste keer dat ik de toelatingstoets moest doen vond ik het echt gestoord lastig. Je kreeg wat manuscriptpapier en ze zette een cd op; schrijf de akkoorden maar op, schrijf het ritme maar op, etc etc. Dan kon je dus 2 keer luisteren en daar moest je het dan mee doen. Toen kon ik nog bijna niks op solfege gebied dus ja, ik was screwed.
Het jaar daarna mochten we lekker individueel achter een mac kruipen en veeeel diversere opdrachten doen (ook maxmsp, effectherkenning, etc) en de geluidsfragmenten kon je zo vaak beluisteren als je wilde. Dat waren allemaal dingen waar ik goed in was dus toen was het ook geen probleem :)

:D ........

Haha :D

De eerste keer dat ik de toelatingstoets moest doen vond ik het echt gestoord lastig. Je kreeg wat manuscriptpapier en ze zette een cd op; schrijf de akkoorden maar op, schrijf het ritme maar op, etc etc. Dan kon je dus 2 keer luisteren en daar moest je het dan mee doen. Toen kon ik nog bijna niks op solfege gebied dus ja, ik was screwed.
Ziek.......

Laatst gewijzigd:
De eerste keer dat ik de toelatingstoets moest doen vond ik het echt gestoord lastig...... etc

Herkenbaar, ik was er in 1997. Dacht ook dat het niet ging worden, maar omdat ik de rest prima deed kwam ik toch door. Solfège bleef lastig.
Tijdens het basisjaar gingen we juist stapsgewijs al die zaken oefenen, in de klas moest iedereen solo met rooie kop intervallen en accoorden na neurieën.
Best eng voor al die zolderkamer koptelefoon producertjes :D

Moest uiteindelijk pas met de lichting van 14:15... maar het ging goed. Van de solfege had ik maar 1 fout ( zaten een aantal vierklank omkeringen in waar ik niet op had geoefend dus goed resultaat). Alleen wat fouten met formules. En een maxpatch vraag waar ik niks van snapte maar toch goed gegokt heb. Al met al een paar foutjes. Gaat vooral om de muziektheorie bij mijn voorkeursopleiding, dus ik blijf hopen.

... in de klas moest iedereen solo met rooie kop intervallen en accoorden na neurieën.
Best eng voor al die zolderkamer koptelefoon producertjes :D

Haha, dat is óók herkenbaar. Heel wat van de spanning overslaande stemmen gehoord afgelopen jaar. Nu brult iedereen er vrolijk op los though. :D

ik was vergten van haast om de uitslag te kijken, kan je dat alsnog nu bekijken?

Volgens mij niet, ik dacht dat dit in het laatste scherm van je toets te zien was. Ik had destijds ook een 'goed'.

Laatst gewijzigd:
Moest uiteindelijk pas met de lichting van 14:15... maar het ging goed. Van de solfege had ik maar 1 fout ( zaten een aantal vierklank omkeringen in waar ik niet op had geoefend dus goed resultaat). Alleen wat fouten met formules. En een maxpatch vraag waar ik niks van snapte maar toch goed gegokt heb. Al met al een paar foutjes. Gaat vooral om de muziektheorie bij mijn voorkeursopleiding, dus ik blijf hopen.

Nice......

Maar wat een geouwehoer dat solfege fuuuuu.........zou daar faliekant op zakken. Do- Re-Mi- Fa- So- La- Ti- Do.

Tuurlijk alsof je zo muziek maakt :stupid. Doe alles op gehoor/ gevoel. Zou dus vreselijk flippen als ik dit soort dingen moest leren, heeft imo weinig met muziek maken te maken.

Ik denk dat het heel veel met muziek te maken heeft, maar dat komt juist doordat ik de theorie snap. Als je kan lezen kan je ook beter schrijven, maar aan de andere kant zijn vele bekende (jazz etc.) muzikanten blind, en gigantisch goed. Hmm, kan niet echt een voorbeeld geven, maar als je het eenmaal snapt valt er wel een soort kwartje. Akkoordprogressies ken je wellicht wel, ook een stuk theorie. De meest voorkomende zitten in bijna alle popsongs en ze werken. Wordt natuurlijk wel wat tussendoor gefriemeld om het origineel te houden, maar het is een stuk theorie waar eigenlijk heel de muziekindustrie op leunt. Procentueel schijn je ook met wat theoretische bagage creatiever te zijn. Je weet dan wat je doet, maar ik snap je punt zeker. Het is ook wat eng om steeds aan de regeltjes te denken. :P

Regeltjes zijn niet eng hoor. Zie alleen het nut van Do- Re-Mi- enz niet in.

Laatst gewijzigd:
het is gewoon net hoe je er aan gewend bent denk ik.
Ik heb nu 3 jaren pianoles, en het helpt mij ontzettend. Ik denk niet na als ik muziek maak over Do-re-mi. Maar ik ben wel zeker van wat ik doe. Zonder dat ik bij de theorie stilsta (:

Maar het is ook geen vereisde. Muziek is voor ieder.

je kan noten ook naar je eigen benoemen, dan noem je c een koe (: en d een schaap.
Ik denk dat dat echt veeeeeeeeeeeeel creatiever werkt omdat je dan niet theoretisch aan de slag gaat maar puur op een artistieke manier.

Er zit zeker een nuttig proces onder de theorie die je jezelf aanleert, die is al vele jaren oud en onveranderd. Hoe je het gebruikt maakt niet uit, je maakt alleen wel muziek die klopt. Van hardcore tot jazz, theorie doet zijn werk :)

Je kan ook autorijden zonder rijlessen te nemen en (theorie-)examen te doen, zolang je maar op je eigen erf blijft rijden. Het wordt wel een zooitje als iedereen dat zou doen en we gewoon de openbare weg op gaan.
In de muziek werkt het ook zo: zonder theorie-solfege kan je best muziek maken, maar het is zoveel makkelijker en prettiger wanneer je kennis van zaken hebt, zeker als je met andere muzikanten werkt, live en in de studio.
En zoals eerder gezegd: er gaat een kwartje vallen als je de theorie begrijpt. Dat opent weer nieuwe mogelijkheden, zeg maar.

Oneigenlijke argumenten JHR

Heb je helemaal geen gevoel voor muziek, tonaliteit, ritme gevoel kan theorie helpen, idd.:erm:

Wat hebben ze van je producties en motivatie gezegd WeZet.......of is da irrelevant, om te mogen beginnen ?

No reply-----product en (goede) motivatie zal wel irrelevant zijn. Als je maar solfege ken 8D

ferry corsten kan ook geen noten lezen en is multi miljonair, doc dre hetzelfde.
Ach, als je muziek maar rockt, als solfège je helpt, prima.

Ligt er ook aan of het genre waarin je werkt de muzikaliteit of de productie op zichzelf de belangrijkste peilers zijn denk ik.
Als een begenadigd producer met een bepaalde basismuzikaliteit kom je in bepaalde genres verder, hetzelfde geld als begenadigd schrijver met basis productieskills.

Ik doe ook mee aan het toelatingsexamen voor de hku (sound design). Tot die tijd ben ik druk met alle informatie op te zuigen over muziek theorie en productie :D

Deze thread heeft mij zeker gerustgesteld! Nu maak ik me geen zorgen meer over of ik het haal of niet. Die basisopleiding klinkt zo erg nog niet ;)

ferry corsten kan ook geen noten lezen en is multi miljonair, doc dre hetzelfde.
Ach, als je muziek maar rockt, als solfège je helpt, prima.

Ligt er ook aan of het genre waarin je werkt de muzikaliteit of de productie op zichzelf de belangrijkste peilers zijn denk ik. Als een begenadigd producer met een bepaalde basismuzikaliteit kom je in bepaalde genres verder, hetzelfde geld als begenadigd schrijver met basis productieskills.

+1

Kan u helemaal volgen

hebben jullie al de uitslag? (:

Ik had me ingeschreven voor Sound Design en Muziek Technologie, nu ben ik uitgenodigd voor de 3e ronde (: Maar niets gehoord nog over Sound Design.

Hey Woefje, ik wacht ook nog voor de uitslag. Heb me voor compositie voor de media aangemeld en het gesprek is nu al twee weken geleden. Schrijv maar als je je email met de uitslag hebt ontvangen. Ik ben ook al erg zenuwachtig...

(Dit is overigens mijn eerste bericht in deze forum :) )

Heeft iedereen zijn gesprek nou gehad of komt er nog een volgende ronde? Stiekem was het wel grappig om al die zenuwachtige mensen dagenlang te zien zitten. Ook leuk om te horen dat er echt duidelijk verschil in kennis was bij de nieuwkomers :)

(Vorig jaar duurde het overigens nog 1 of 2 weken langer dan de uiterste datum voordat de uitslag bekend werd, héél vervelend)

Back