juno 106 stem defect uurtje na aankoop

Tijs

Ouwe rot
hallo mede synthforummers,

Ik heb ongeveer 3 uur geleden een juno106 aangeschaft. Bij de verkoper de testmodes alle voices gechecked deze leken te werken. Thuis gekomen aangezet 10 minuten op gespeeld en opeens begint ie een beetje te kraken en een beetje valsig te gaan.

Nu kan ik de eerste toon die ik aansla niet meer horen in de voice testmode hoor ik bij voice 1 helemaal niets meer (dus ook geen rare vervormde toon zoals bij de juno van mijn broer wel het geval is).

Nu is het zo dat ik met 1 voice minder wel kan leven maar omdat het voice 1 is kan ik de synth alleen nog maar goed gebruiken in poly I en II tegelijk (dus mono). als ik in poly mode 1 doe hoor ik om de zoveel noten een toon wegvallen en in poly 2 doet ie het pas vanaf twee noten tegelijk en dan hoor je de eerste dus niet.

Snik Snik een bult geld en 10 minuten plezier van gehad.

Nu is mijn vraag heeft het zin om bijvoorbeeld de chips om te laten solderen zodat ik nog wel 5 stemmen kan gebruiken?

En weet iemend wie dit zou kunnen doen voor niet al teveel geld?

Groeten

Een vedrietige Tijs

Ik zal echt ff in het archief zoeken, want er staan zeker wel wat bruikbare tips, info en links mbt het voice probleem. Wat ik mij herinner is dat het vaak niet de hele voice is, maar een onderdeel ervan, wat de kosten beduidend lager houdt.

Ik heb em nog eens goed getest en het is toch echt voice 1 die helemaal niks meer laat horen behalve af en toe een plopje.

Behoorlijk zuur zeker als je hem goed koopt en dan 30 minuten later met een opgefokte stem zit. Maar ja part of the game en ik wist dat het onbetrouwbare rakkers waren (maar ik hou van die sound).

Gelukkig kwam mijn vriendin op de magnifieke oplossing om een stuk tape op de eerste C te plakken, waar door ik in poly 2 gewoon 5 stemmen kan spelen / recorden (achteraf was het dus erger geweest om 2-3-4 kwijt te raken). Ziet er duf uit mischien kan ik het toestcontact met een stuk zilver folie continue contact laten maken.

Als er iemand weet waar ik zo'n 80017A kan krijgen houd ik mij aanbevoelen want het zou natuurlijk wel fijn zijn om hem weer helemaal gezond te hebben. Of eventueel iemand die met beleid de laatste en de eerste om kan wisselen.

Tnx for de tips allemaal,

Ik heb die ze allemaal gemaild met name die Belg die een vervanging heeft lijkt me interessant aangien ongetwijfeld een 80017A er weer een keer ermee uitscheid.

vooralsnog werkt het plakbandje op de eerste C en. Nu maar hopen dat ze er niet allemaal mee uitscheiden.

Ja ARV..... daar heb ik lekker veel aan wrijf het er maar in heheheh.

Maar.... goed nieuws. In belgie zit iemand die een totale vervanging voor de stem heeft ontwikkeld (dus niet alleen het VCA gedeelte). Hij heeft me zojuist gemaild en nog eventjes geduld. Als het productiemodel klaar is gas ik even naar Belgie

Perfecte oplossing lijkt me aangezien die waarschijnlijk ook niet zo instabiel is als de 80017A. Ik heb het idee dat het een discreet circuit is.

Als ik meer weet en mijn Juno heb onderworpen aan deze nieuwe 80017A, laat ik het hier weten want dit kan waarschijnlijk nuttig zijn voor meer juno bezitters.

Dat is wel erg toevalig een kapotte stem een half na de aankoop thuis. Kun je niet contact opnemen met de verkoper om de synth terug te geven of iets van het aankoop bedrag af te halen. 75 Euro voor een BA 80017A bij Music House is te doen, ze gaan voor meer op het net, je zou hem kunnen vervangen.

Van die gast uit belgie heb ik ook gehoord, is een discrete opbouw als het goed is. Volgens mij heeft heefdt hij nog andere aanpassingen gepland voor de vca/vcf module. This een print/module die je via kabels aan moet sluiten.

hoi, het lijkt mij een beetje sterk dat de verkoper niet op de hoogte was van het naderende einde van de stem van de juno.
maar ja , de wonderen zijn de wereld niet uit.
voor het vervangen van een VCF/VCA chip bij een juno106 heb je nodig,......
--de chip, bij voorkeur nieuw, als het een gebruikte is, koop hem dan niet maar soldeer hem zelf uit een andere kapotte juno.
dan weet je meteen waarom je geen gebruikte moet kopen.
---een flinke fles drank, sigaretten of shag, eventueel wat verdovende middelen en/of kalmerende middelen.
huisdieren en kinderen het huis uit, vrouw en/ of vriendin naar de kroeg.(eventueel samen )
--een zeer goeie soldeerbout en tinzuiger.
--gezond verstand
--stalen zenuwen.
-- zeker 25 jaar 'soldeer' ervaring
--veel geluk.
wanner je zover bent dat de kapotte chip uit de juno verwijderd iszonder de print te slopen, soldeer dan in de gaatjes
draden van ongeveer 3 cM lengte( stug montagedraad)
soldeer vervolgens de chip op z'n kop aan die draden.
als het dan fout gaat dan hoef je in ieder geval de eerste kunstjes niet nog een keer uit te halen.
de belangrijke juno 106 onderdelen zijn volgens mij op deze aardkloot niet meer verkrijgbaar, ik denk dat ik ze allemaal heb gebruikt......
de ( dikkefilm) chips , 2 stuks per stem gaan stuk omdat ze ingegoten zitten, na verloop van tijd , nu dus zoongeveer,
laten de kleine chippies die intern op een ceramisch plaatje gesoldeerd zitten ( erg slechte verbindingen) los door de krachten die de knij(ei)terharde giet/dompellaag op de interne onderdeeltje's uitwerkt.
maar niet getreurd, ik ben bezig met vervangingsschema's voor de waveshaper en de VCF/VCA.
even geduld nog.
groetens
jeroen

shit, nog een keer, ik ben niet erg op de hoogte met forums.
maar hier is mijn gearlist
juno 106, simpel maar da beste synth ooit gemaakt (qua instrument dus)
bit 01, ys100, dx100 module( gewoon keyboard erafzagen),siel dk80, wavestation
( te koop), gem synth modelnummertje vergeten maar meteen na de juno wel de best bruikbare synth ooit
heeft ook sample playback functie, keytek cts2000 , zeer brak aanrader dus, sequential 6trak, W30, S50, Mirage,
X7000, S700, ESI32, MT32, DK80 expander, Roland huppeldepup33 masterkeyboard, diverse eigen merk
wave synths, en van hetzelfde merk wat modulairs.
ben nu bezig met een buizen synth.
en voor alle toetsen-dingen die ik vergeten ben te noemen omdat ik jullie te weing gebruikt heb de laatste tijd... sorry.
nogmaaals de groenten.

Origineel geplaatst door j.baars
wanner je zover bent dat de kapotte chip uit de juno verwijderd iszonder de print te slopen, soldeer dan in de gaatjes
draden van ongeveer 3 cM lengte( stug montagedraad)
soldeer vervolgens de chip op z'n kop aan die draden.
als het dan fout gaat dan hoef je in ieder geval de eerste kunstjes niet nog een keer uit te halen.

Ik heb er bij mij twee chips uitgesoldeerd en daarna op de printpaat van die ic-voetjes opgesoldeerd. Die ic-voetjes zijn dubbel maar dat is eenvoudig gehalveerd.
Nu kan ik een 'nieuwe' chip er simpel inpluggen.

da's in principe nog beter, behalve...
soms passen er geen voetjes ( de juno met de dikke waveshaper heeft daan niet genoeg ruimte voor)
en zowel bij nieuwe al uitgesoldeerde ic's van dit type is er een grote kans op slecht contact.
dit door het matariaal waarvan de pennen gemaakt zijn ( kunnen roesten) en/of achtergebleven soldeerresten.
voor hobbygebruik , prima.
maar ik durf deze methode niet te gebruiken voor mensen die er elke dag mee het podium op moeten.
maar eerlijk is eerlijk, qua gemak natuurlijk wel het beste.
grt'n
j'r'n

Back