Roland SH-201

Heb er gisteren een 2ehands gekocht en ben er lekker mee aan het spelen geweest! Nou, ik vind het een top apparaat! De opdruk is lekker duidelijk en zorgt dat je snel kunt editen.
De effecten vind ik ook leuk, vooral de delay is leuk om tijdens het spelen aan te draaien. Net alsof je een bandje dan sneller of langzamer laat lopen!

Het klavier speelt heerlijk, hoewel ik nog wel die ene octaal mis die ik normaal erbij gewend ben.

Alles is zo heerlijk te editen, dat ik me afvraag hoe ik ooit op mn Kawai K4 heb kunnen editen...

De software editor die erbij zit, werkt ook erg prettig. Je kunt veel meer zaken editen en dat is goed te merken bij de vele parameters die je bij de effecten kunt editen.
Ook zaken als cutoffvelocity en gewone aanslaggevoeligheid en panning.
Zelfs de D-beam polariteit is instelbaar!

Ook kun je makkelijk een upper gedeelte van een patch kopieten en plakken in een andere patch (upper of lower).

Ben toch best onder de indruk, ookal is de geluidskwaliteit misschien niet helemaal super...

geluidskwaliteit is "anders" ik gebruik em voor fx en strings daar is hij goed in.
na flink wat tweaken haal je uit de sh hele mooie dingen.
ik ga steeds meer de goedkopere synths waarderen.

Ik heb erop gespeeld maar ik vind hem er belachelijk cheapass uitzien, bedrukt plastic, dat een beetje glimt, maar Rolands supersaw is wel aardig. En veel knoppen, dat kan nooit kwaad!:halleluja

Ja, hij ziet er belachelijk cheap-ass uit. Maar ik heb dit ding gehad en een jaar lang binnenstebuiten geprogged en met de werkelijke bouwkwalitiet zit het wel goed.
Er bestaat ook gear die er niet cheap-ass uit ziet, maar het wel is.

Zijn de 32 patches (presets) en de 32 opslagplaatsen niet snel vol... klinkt namelijk als nogal weinig..Maar ik heb er geen ervaring mee.. Vind het wel een leuk ding namelijk, dus overweeg hem op de kop te tikken..

Zijn de 32 patches (presets) en de 32 opslagplaatsen niet snel vol... klinkt namelijk als nogal weinig..
Op deze synth heb je al tenminste dedicated memory voor je eigen patches.
Op de Microkorg bijvoorbeeld moet je de factory presets overschrijven omdat er geen vrij geheugen is. Maar je hebt dan wel in totaal 128 opslagplaatsen.

Op de SH201 maar 32, of kan je daar ook de factory presets overschrijven?
Nuja in tegenstelling tot de originele Microkorg (over dat XL onding gaan we het niet hebben :kont:), heeft dit ding usb, dus je presets zijn snel overgepompt naar je hard drive.

Factory presets kun je niet overschrijven nee, maar de userslots kun je eenvoudig met de meegeleverde software op disk zetten of overschrijven met andere patches :)

Hmm.. dan begint het toch wel verdomd interessant te worden om zon ding aan te schaffen.. Hij ziet er niet uit, en is echt plastic fantastic style, maar toch denk ik dat het heerlijk werken is met al die deticated knoppen.. En voor dat geld..

Als iemand er 1 aanbiedt, PM me dan, want ik heb wel interesse! Nieuw zijn ze 479,- wat ook niet onaardig is, maar 2e hands in goede staat vind ik ook geen probleem..

Eventueel ruil met een Korg R3 mogelijk, maar misschien wil ik ze ook wel gewoon allebei in bezit hebben..

Het is wel een plastic apparaat, maar wel van stevig plastic. Hij is daardoor lekker licht maar ook solide.
Ik zou gewoon even zoeken naar een 2ehands en bieden.
Echt wel een leuke bak boor dat geld (naja, ik betaalde 250 euro voor een van 4 maanden oud :) )

Vreemd dat mensen dit allemaal zulke goede synths vinden. voor 250 Euro koop je ook bakken die veel beter zijn wat betreft klank en zeker veelzijdiger. Sy 77 - D50 - Wavestation - JX8P
ik heb zelfs al Trinitys en XP 50's voor die prijs.
Ok geen knoppen maar wel echt supersynth voor dat geld.

ach iedereen verdedigt hun aankopen natuurlijk met hand en tand

Naja, verdedigen... 250 euro voor deze bak vind ik meer dan genoeg. Ik zou er geen 600 euro voor over hebben, dan liever een 2ehands nord ofzo.

Die knoppen vind ik erg fijn. Hoewel ik een casio CZ3000 ook lekker vind klinken, vond ik het een ramp om m te editen met die eindeloze submenu's en druktoetsen...

Vreemd dat mensen dit allemaal zulke goede synths vinden. voor 250 Euro koop je ook bakken die veel beter zijn wat betreft klank en zeker veelzijdiger. Sy 77 - D50 - Wavestation - JX8P
ik heb zelfs al Trinitys en XP 50's voor die prijs.
Ok geen knoppen maar wel echt supersynth voor dat geld.

En dat is precies waarom deze bak mijn aandacht zo trekt... Een zee van knoppen.. geen menu's niet eens een display! Hallelujah! Gewoon tweaken met je eigen handen, zalig lijkt me dat!:halleluja

Hij is wel groot of niet?

Weet iemand de afmetingen? Kan het zo snel op de verkoopsites niet vinden, moet hem wel een plekkie geven natuurlijk als ik hem ergens op de kop kan tikken.. *D

En dat is precies waarom deze bak mijn aandacht zo trekt... Een zee van knoppen.. geen menu's niet eens een display! Hallelujah! Gewoon tweaken met je eigen handen, zalig lijkt me dat!

Je hebt groot gelijk. Een SH201 bedienen is gewoon een feestje. Daarvoor moet je ook voor een 201 gaan.
Voor de meer complexere sounds bestaan er softsynths. ;)

die 5,2 kilo vallen reuze mee. Enige wat ik wennen vind is de 49 toetsen ipv de 61 die ik gewend was van mn andere apparaat. Maar ook daar zal ik wel aan wennen.

Is het trouwens geen goed idee om de Openingspost ala tweakers te doen? Dus een paar foto's, keyfeatures en de bijzonderheden, verkrijgbare patches, firmware updates, known problems enz.
Moet dan wel 1 iemand bijhouden, maar dan scheelt het wel bladeren door een x-aantal pagina's.

Deze 5.2Kg wegende Synth heeft als maten: 884 (W) x 354 (D) x 107 (H) mm

Overigens schijnt van de Mopho ook een key-versie te komen. Daarover staat meer in dit draadje. Die heeft meer knoppen dat de Mopho zoals we hem kennen, maar ook een display.

Thanks!

Nu nog ff iemand die hem goedkoop aanbiedt en niet 500 euro voor een 2e hands vraagt.. dat is namelijk nogal simpel aangezien hij nieuw 479 is!

Even dit topic nieuw leven in blazen. Ongelofelijk hoeveel haters er zijn, hebben jullie hem ooit bespeeld? Of spelen jullie alleen maar presets? Lekker al die knoppen en geen display, zo hoort het!!
Als ik in matrixjes en sub menu's moet duiken, dan ga ik wel met mijn muis klikken op een vsti ofzo.
Een van de weinige synths met 1 knop=1 functie.
Ziet er plastic uit, maar heb er dikke sounds uitgehaald in no time.
In mijn ogen echt een leuke synth voor 2e hands prijs.

Back