Yamaha SY99

thommy98

Ingeburgerd
Hallo,

ik ben al een tijd op zoek naar een goed workstation. Mijn oog was gevallen op de yamaha mo6 of korg tr61.
Ik ben beide toestellen gaan testen en heb nog geen keuze kunnen maken. Er stond nog een ander toestel waar ik al veel over gelezen heb op dit forum: de yamaha sy99. Wat is er zo specifiek aan dit toestel en is het de moeite om het te bekijken. Prijs is 390 euro. Is dit een redelijke prijs ?
Ik ben hoofdzakelijk geinteresseerd in sterke lead synth klanken a la children of bodom, stratovarius... realistische klanken zijn voor mij niet zo belangrijk.

Bedankt voor jullie reacties.

Tom

De SY99 is uniek omwille van de mogelijkheid tot het mixen van samples (al dan niet uit ROM) en FM. Je kan een (ROM)sample gebruiken als modulator van een carrier. Voorts heb je een krachtige FM-synth (met filtering) ter besschikking, veel krachtiger dan een DX7. Hij heeft goede masterkeyboardfuncties, een eenvoudige maar bruikbare sequencer en een vrij goede FX-sectie.

De polyfonie-opbouw is 16 stemmen AFM en 16 stemmen AWM. Dat is heel wat minder dan de andere workstation die je op je verlanglijstje hebt staan en spreekt dus in het nadeel van de SY99.

Met de SY heb je een synth die geweldig analoog kan klinken (jawel :engel: ), maar ook heel erg digitaal of zelfs erg realistisch. Het is dus een synth waar je alle kanten mee op kunt. Maar let wel op: de leercurve is enorm stijl. Velen verkopen hem na een tijd omdat hij toch niet kan wat ze er van verwachtten. Meestal komt dit omdat ze hem niet hebben kunnen doorgronden.

De prijs van 390 EUR is een lachertje. Als ie in goede staat is, is dit spotgoedkoop. Normale waarde ligt tussen de 450 EUR en 850 EUR (voor eentje met uitgebreid geheugen).

Kijk eens op www.sy99.com. Je vindt daar uitleg over een testsequentie. Daarmee kan je alle knoppen, schuifjes en toetsen testen op hun werking. Kan héél verhelderend werken.

Succes :okdan:

:doei:

Hey weet iemand hier wat de TR inhoud.
Zit er een volledige Triton in. Of is het
een gestripte versie net zoals de le;)

De TR is een gestripte versie, zoals de LE. Heeft geen sampling aan boord, maar kan wel worden uitgebreid met de EXB-SMPL-optie. Ook maar 1 insert effect. Er zitten t.o.v. de LE wel nieuwe waveforms in, geloof ik.

Origineel geplaatst door thommy98
Wat zouden de mogelijke alternatieven voor dit toestel zijn?

Tom

SY77, ongeveer hetzelfde maar dan zonder sampler. Kost zo'n 200-250 euro.

Back