electro

Origineel geplaatst door nick nova
Als je hardware wil, lijkt me de mc303 of mc505 wel ideaal om te leren.

Nooooooo.....

Ik ben indertijd begonnen met trackers en dan overgeschakeld op groovebox-rommel. Ik kan je garanderen dat de groovebox de slechtste keuze is om mee te beginnen: De sound-engine trekt op niets (veel te bassig en scherp, geen midtonen) en gelijkt precies op een slechte MP3, de 909-immitatie heeft meer iets weg een vogel die op de voorruit van mijnen auto sch**t, alleen misschien de hond-blaf-klank is misschien nog leuk en origineel.... Don't go there. Ge gaat er zeker geen diepe en scherpe electro sounds uithalen.
Ge kunt misschien eerder 2de hands voor een Akai MPC-60 kiezen. Dat dink gebruikt samples en heeft ook een grooveboxachtige look. tIs wel voornamelijk ritmisch georiƫnteerd.
Wa ook een goedkoop 2de-hands begin-toestel is op de moment is een Akai S-01, zeer basisch, maar zeer goedkoop op 't moment: +/- 150 Euro. Met nog wa extra geld kunt ge misschien nog een goedkoop effectjen kopen (nen behringer of zo) en ge zijt vertrokken.
Veel beter om te beginnen dan groovebox-rotzooi.....

"bwahahahahaha"

groovebox rotzooi....

als jij er niks bruikbaar uitkrijgt, wil dat niet zeggen dat niemand er iets bruikbaars uitkrijgt. Een MC-505 lijkt me een fijne bak, die zelfs als je studio uitbreidt nog wel erin mag blijven staan.

laten we wel elkanders mening blijven respecteren...!

:smeris:

Da's wel waar Mono/poly, maar dat maakt toch niet uit?
Toen ik begon had ik alleen een CS1X en een micro. Ik bedacht (ongeveer natuurlijk) van tevoren waar ik heen wilde en ging 1v1 stapelen. De uitkomst is daardoor niet helemaal wat ik in gedachte had door deze werkwijze maar 't is wel gaaf.
Maar dan heeft de man nog steeds geen beats. Die kan hij dan in Fruity-loops maken, filteren (evt. door de micro) hij heeft een vocoder, interne seq. en zelfs nog wat electro-blieb-beats uit de micro. Is toch niet verkeerd, alleen tsja, 't is niet analoog. dat is alles

Origineel geplaatst door Sander02
Ben eigenlijk wel benieuwd wat Microwave D hierover te zeggen heeft. (hint)

Ja, laten we eerst zijn reactie maar eens afwachten...
(Als die er ooit nog komt)

Origineel geplaatst door Pjotr G
"bwahahahahaha"

groovebox rotzooi....

als jij er niks bruikbaar uitkrijgt, wil dat niet zeggen dat niemand er iets bruikbaars uitkrijgt. Een MC-505 lijkt me een fijne bak, die zelfs als je studio uitbreidt nog wel erin mag blijven staan.

Ik zeg niet dat je er niets uitkrijgt qua muziek, maar ik zeg alleen dat de geluidskwaliteit nogal slecht is. Misschien heb ik wat te veel veralgemeend, want ik had het eigenlijk voornamelijk over de MC-303.
Ik heb dat dink indertijd heel veel gebruikt en ik ben zo ongeveer wel op elke tekortkoming en rariteit van dat toestel gestoten. Realtime rondknoeien met enkele patronen is leuk, maar als je een nummer met een bepaalde structuur wilt maken, moet je gaan beginnen knoeien.
Het is een leuk speelgoedje, maar zelfs 2de hands nogal duur voor wat het maar is. Gebruik dan liever die eerste centjes om een goedkope sampler te kopen.

De micro modular is volgens mij te ingewikkeld voor een beginner...

Origineel geplaatst door oli303

, want ik had het eigenlijk voornamelijk over de MC-303.

ok, maar er zit nog een vrij grote wereld van verschil tussen "grooveboxen" onderling. Op de MC-303 valt bijvoorbeeld al weinig te editen aan geluiden....maar dat geldt niet voor alle grooveboxen

Ik reageerde een beetje fel (sorry), maar ik kan niet zo goed ertegen als mensen grooveboxen afzeiken (omdat ik zelf niet zonder kan)

Re: electro

Origineel geplaatst door Microwave D
ik kloot veel met reason maar hoor steeds dat reason het niet echt helemaal is voor mij

Het gaat er toch niet om wat anderen vinden?

Het probleem is vaak met mensen die net beginnen, dat ze meteen een geweldig resultaat verwachten of eisen.
Helaas werkt het zo niet... Muziek maken is een vak dat je net zoals elk ander vak moet leren.

En dat kost tijd en moeite. Gun jezelf de tijd (1 Ć  2 jaar) om het vak te leren.

Reason is een professioneel superpakket. Vooral als je nog niets hebt.

Ik ben begonnen met een cs1x en heb nu nog spijt dat ik die weg heb gedaan toen. Ik ruilde 'm namelijk tegen een groovebox(303) maar die viel ff tegen...met z'n leuke dubbele functietoetsen en toetscombinaties. Step programming voor drums gaat makkelijk, de 7 andere tracks vond ik een ramp om te programmeren. (maar de tx81z waartegen ik de groovebox ruilde later was niet veel makkelijker)

...maar dat was vroeger

heb een paar keer gelezen dat ik fruity loops moet gebruikenvoor de beats, maar ik krijg het idee dat de beats software matig niet zo vet zijn als met hardware ( dat si een vooroodeel van mijn kant) , bedoel de beats die ik met reason maak krijg moeilijk vet, het mist gewoon iets ( hoop niet dat het aan mij ligt)

De beats die je in reason maakt worden software-matig opgewekt. Net als een drumcomputer zijn de beats niet in ene keer vet. Daar komt compressiee en weet ik het wat allemaal niet bij kijken. In fruity kan je samples gebruiken waardoor de "vetheid" van de beat afhankelijke is van de samples die je gebruikt; vanzelf.. Heb zelf heel lang op die manier gewerkt van: beats in fruityloops: eigen samples, cd-samples en structuur in brengen met de tracker van fruity. Daar maak ik een mixdown van en die laad ik in cubase en ga dan met m'n synth's aan de slag.

En ja, hardware kan vetter klinker dan software maat dan is de vraag aan jou hoeveel centjes je er aan wilt besteden als je ook al een synthesizer wil..

Yes zoveel Eletro freaks

En zelfs Drexia wordt genoemd !!

Dit doet mijn Analoge hart weer goed

Mijn nieuwe plaat komt binnen 3 maanden uit ( Electro )
Op Phegmatic records

Voor electro binnen een budget

Voor electro binnen een budget

Korg Microkorg Synth (590Eu)
Boss Dr660 of Yamaha RY30 drumcomputer (150 Eu)
Behringer mixer (vanaf 100 Eu)
Behringer Compressor (79 Eu)
Boss Se 50-70 MultiFX (150-200 Eu)
Fostex/Tascam/PC Multitracker (129-500 Eu)

Dus: 1000 Euro en je kunt aan de gang.

Dus Korg-Drumcomputer combinatie is mooi,je kunt de korg triggeren via midi (master/slave) want deze heeft een arpeggiator :duivels:

Mijn lijstje is niet heilig dus kijk ook naar een sampler georienteerde oplossing (AKAI S9xx/1000).

Kun je denk ik ook tussen de 200 en 450 Euro oprapen.

Grooveboxen

Grooveboxen

Mee eens de nieuwe Grooveboxen zijn een hel.

Niet alleen klinken ze "am-radio" achtig,maar de interface (LED display) is een van de slechtste die ik ooit gezien heb.

Niet doen,zonde van je geld.

En een ER-1 als main drummachine vind ik niet zo. Wel leuk voor d'r bij hoor maar als drummachine an sich niet krachtig genoeg IMHO.

leuk voor bliepjes inderdaad, verder waardeloos imho. Alleen de stepseq. is wel geinig en de mogelijkheid om er audio doorheen te knallen, maar voor het bass geluid moet je het absoluut niet doen.

Back