Vraagje over versterking Korg Triton

Reistier

Ingeburgerd
Hoi allemaal,

ik heb een vraagje over de versterking van mijn Korg Triton. Het is nogal ingewikkeld, dus ik zal het even duidelijk proberen te maken waar het probleem zit.

Momenteel speel ik in een bandje met mijn Triton waarbij ik de basspartij en de synthpartij speel. De basspartij stuur ik uit over kanaal 1/2 en de synthpartij over kanaal 3/4. Kanaal 1 en 3 gaan dan naar het mengpaneel, en kanaal 2 en 4 gaan naar mijn eigen monitor, zodat ik mezelf ook nog hoor. Uiteraard maak ik alleen maar gebruik van combinations.

Nu wil ik mastereffecten gaan gebruiken en gebruik gaan maken van 'links-rechts-geluidjes' voor mijn synthpartij. De enige mogelijkheid om dit te bewerkstelligen (volgens mij) is mijn synthpartij uitsturen over L/R. Dan stuur ik dus totaal 3 kanalen richting het mengpaneel. Tot zover geen probleem.

Alleen ... dan kom ik in problemen met mijn eigen versterking. Als monitor heb ik namelijk een Voice System Contact CX met 2 line-ingangen. Daar kan ik alleen niet afzonderlijk het volume van regelen. Als ik dan bijvoorbeeld mijn bass uit kanaal 2 pak, en mijn synthpartij uit de koptelefoonuitgang, hoor ik mijn basspartij niet meer omdat de koptelefoonuitgang veel harder uitstuurt dan de 'individual outs'.

Daarnaast heeft de Triton volgens mij niet de optie om een signaal uit te sturen over L/R én (individual out) 4.

Kortom; wie heeft hier een oplossing voor? Moet ik met een klein mengpaneel gaan werken, of heeft de Triton toch een optie om dit probleem te verhelpen? Of is er misschien nog een andere slimme oplossing?

Alvast bedankt!

Stuur alle vier kanalen naar je mengpaneel. Op je mengpaneel stuur je alle vier weer uit via een aux. Prik die aux uitgang op je monitor en klaar! Sowieso handiger om op die manier te werken, ook als je mono geluiden gebruikt. Scheelt ook weer 1 monitor sjouwen!

Ja, daar heb ik ook al zitten denken, maar dat is even geen oplossing omdat op de multikabel geen kanaal meer beschikbaar is om een signaal vanaf het mengpaneel naar mijn monitor te sturen ....

PS) 'Het mengpaneel' is in dit geval een 24 kanaalspaneel wat max 50 meter verderop staat en in verbinding mte de instrumenten staat d.m.v. een multikabel. Gek veel meer verstand van dat gedeelte van een PA-systeem heb ik niet ...

Ik ben verder helemaal niet bekend met de triton, maar misschien is dit een oplossing. De triton heeft een headphone out neem ik aan? Is het mogelijk om een mix van alle outputs daar naar toe te routen? Dan kun je de headphone out direct op je monitor prikken.

of wacht, nog een ideetje (ik ben op dreef...). Ik neem aan dat je Triton een een DI geprikt wordt? Hebben die DI's een direct out? In dat geval: direct outs op een el cheapo mixertje prikken, mixertje op monitor, klaar is kees.

En anders eeh... een paar metertjes XLR vanaf je mengtafel leggen ;).

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik ben verder helemaal niet bekend met de triton, maar misschien is dit een oplossing. De triton heeft een headphone out neem ik aan? Is het mogelijk om een mix van alle outputs daar naar toe te routen? Dan kun je de headphone out direct op je monitor prikken.

Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Maar het kan zijn dat ik een aantal functies van de Triton over het hoofd zie.

of wacht, nog een ideetje (ik ben op dreef...). Ik neem aan dat je Triton een een DI geprikt wordt? Hebben die DI's een direct out? In dat geval: direct outs op een el cheapo mixertje prikken, mixertje op monitor, klaar is kees.
Het klopt dat de Triton aan een DI geprikt wordt, maar ik weet even niet uit mijn hoofd of die een direct out heeft. Maar bij deze oplossing zou dus een goedkoop mixertje gekocht moeten worden. Heeft er iemand een idee wat die dingen gaan kosten?

En anders eeh... een paar metertjes XLR vanaf je mengtafel leggen ;).
Dat is idd ook een idee, maar eigenlijk ben ik daar niet zo'n voorstander van. Maar bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Origineel geplaatst door Reistier
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Maar het kan zijn dat ik een aantal functies van de Triton over het hoofd zie.

Echt niet? Het lijkt me toch sterk dat je niet je complete outputsignaal door je koptelefoon te horen kunt krijgen, of mis ik nou iets? :confused:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Echt niet? Het lijkt me toch sterk dat je niet je complete outputsignaal door je koptelefoon te horen kunt krijgen, of mis ik nou iets? :confused:

Hetgeen wat mijn koptelefoon weergeeft is het signaal wat verzonden wordt naar de uitgangen L/mono en R. En op de Triton zelf heb ik nog nergens een optie gevonden waarbij ik dat kan wijzigen. Alle 4 de individual outputs laat die dus niet horen in het koptelefoonsignaal ...

Origineel geplaatst door Reistier
Het klopt dat de Triton aan een DI geprikt wordt, maar ik weet even niet uit mijn hoofd of die een direct out heeft. Maar bij deze oplossing zou dus een goedkoop mixertje gekocht moeten worden. Heeft er iemand een idee wat die dingen gaan kosten?
Veel DI's hebben wel een extra output. Wordt ook wel 'Link' genoemd. En dat mixertje hoeft echt nix te kosten. Dit is al voldoende:
http://www.behringer.com/UB502/index.cfm?lang=ENG
ben je voor nog geen 50 euro klaar.

En eeh... ja een directe XLR vanaf je mixer terug naar de monitor zou ik idd alleen als uiterste noodgeval doen.

Je moet het simpel houden, het hoeft echt niet zo ingewikkeld :) Zie ook mijn setup

http://home.scarlet.be/synthworld/midi-setup2.png

1) Stuur gewoon alles via de L/R's of andere outputs van je Triton naar je eigen monitor mixer.
2) maak een totaal mix van al je synths
3) Split het L/R uitgangsignaal in 2 L/R signalen
4) Stuur 1 L/R signaal naar je eigen podium monitor/versterker
5) Stuur 1 L/R signaal naar het PA stage block tbv de FOH (PA zaal)

Mixer: ik gebruik een Behringer RX1602 => 19" mixer van 120 EUR, dient als stereo submixer voor max 8 synths. Deze staat niet in het plaatje maar zit dus voor de compressor

Signaal splitter: dat kan met verschillende apparaten, ik gebruik een DBX 166 maar dat kan ook met de veel goedkopere Behringer MDX 2200 of 2600. Ik heb er nog 1 staan thuis, is te koop voor 50 EUR,-

Bedankt!

Maar is er niemand die een oplossing weet zonder gebruik te maken van extra mixers??

Origineel geplaatst door Sjaak
Het is vrij normaal hoor om zelf op het podium je signaal te mixen of te splitten. Zoals gezegd, je probleem kun je voor 50 oplossen. Dat is toch niet veel dan? Want wat kosten je synths bij elkaar? ;)

Mmm :erm: daar heb je een sterk punt. Misschien ga ik er dan toch maar eens aan denken. Ondertussen ben ik er wel over uit dat ik niet zonder een mixer kan. Ook op tritonhaven.com kwam dit naar voren. Bedankt in ieder geval voor je informatie!

:slotje:

Back